Combustion Characteristics of Multi-port Hybrid Rocket

Multi-port 하이브리드 로켓의 연소 특성

  • 김수종 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 민문기 ((주)SEST) ;
  • 조성봉 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 문희장 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 성홍계 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부)
  • Published : 2007.11.22

Abstract

In this paper, the combustion characteristics of hybrid rocket were studied with various port number of the cylindrical multi-port grain. For the regression rate case, as the port number increases, the both port regression rate and end-surface regression rate tend to increase. For the performance parameter case, as the port number increases, the O/F ratio tends to decreases and the specific impulse tends to increase.

하이브리드 로켓의 원통형 multi-port 그레인에서 그레인 포트 개수 변화에 따른 연소특성을 고찰하였다. 후퇴율의 경우 그레인 포트 개수가 증가할수록 연료 포트 후퇴율과 끝단면 후퇴율 모두 증가하였다. 성능변수의 경우 그레인 포트 개수가 증가할수록 O/F 비는 낮아졌고, 비추력은 높아졌다.

Keywords