DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Mothers' Emotional Expression and Self-compassion on Preschoolers' Emotion Regulation: The Mediating Role of Preschoolers' Self-compassion

어머니의 정서표현 및 자기자비가 유아의 정서조절능력에 미치는 영향: 유아 자기자비의 매개효과

  • Mina Kwon ;
  • Jinsuk Lee
  • 권미나 (전북대학교 아동학과) ;
  • 이진숙 (전북대학교 아동학과)
  • Received : 2024.05.28
  • Accepted : 2024.07.17
  • Published : 2024.07.31

Abstract

Objective: This study aimed to determine whether preschoolers' self-compassion mediates the effects of mothers' emotional expression and self-compassion on preschoolers' emotional regulation abilities in children aged 4 to 6 years. Methods: The study included 305 mothers residing in City J who were raising preschoolers aged 4 to 6. Data collected were analyzed for the significance of the mediating effects among the main variables using the GLM Mediation Model in the JAMM package of the Jamovi 2.3.16 statistical program. Results: Firstly, statistically significant positive and negative correlations were found among the main variables. Secondly, preschoolers' positive self-compassion was found to partially mediate the relationship between mothers' positive emotional expression and preschoolers' emotional regulation abilities. Furthermore, preschoolers' negative self-compassion partially mediated the relationship between mothers' negative emotional expressions and preschoolers' emotional regulation abilities. Conclusion/Implications: This study identified parental and child variables influencing preschoolers' emotional regulation abilities and discussed intervention strategies for education and counseling to enhance these abilities.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2023년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2023S1A5B5A17085152

References

  1. 강보미 (2015). 어머니의 자녀 정서신념이 유아의 문제행동에 미치는 영향: 유아의 정서조절능력의 매개효과를 중심으로. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김경의, 이금단, 조용래, 채숙희, 이우경 (2008). 한국판 자기-자비 척도의 타당화 연구: 대학생을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 13(4), 1023-1044. https://doi:10.17315/kjhp.2008.13.4.012
  3. 김인홍, 김송이 (2017). 유아의 정서조절능력 및 부모의 또래관계 관리전략이 유아의 놀이 시 또래상호작용에 미치는 영향. 생애학회지, 7(1), 37-53. https:// doi:10.30528/jolss.2017.7.1.003
  4. 김지윤 (2007). 유아의 기질 및 부부갈등과 유아의 정서조절 능력이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김지혜, 김민정 (2020). 어머니의 양육행동과 유아의 정서조절능력이 또래유능성에 미치는 영향. 한국웰니스학회지, 15(2), 327-339. https://doi:10.21097/ksw.2020.05.15.2.327
  6. 김형연 (2021). 어머니의 개인적 특성 및 양육이 학령 초기 아동의 정서조절에 미치는 영향: 자기자비와 마음챙김양육, 양육스트레스 및 양육행동을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 박세란, 이훈진 (2013). 자존감, 자기자비와 심리적 부적응 및 안녕감의 관계. 한국심리학회지: 임상, 32(1), 123-139. https://doi:10.15842/kjcp.2013.32.1.007
  8. 박한솔, 김은하, 신희천 (2020). 한국판 자기자비척도의 요인구조 검증: 자기자비와 자기냉담의 차별적 효과. 상담학연구, 21(3), 227-251. https://doi:10.15703/kjc.21.3.202006.227
  9. 설현수 (2022). Jamovi 통계프로그램의 이해와 활용. 서울:학지사
  10. 여은진 (2009). 유아와 어머니 정서성, 어머니의 정서사회화 행동 및 유아 정서조절간의 구조 분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 이강이, 최인숙, 성미영 (2007). 부모의 정서사회화와 유아의 정서성 발달의 관계. 아동학회지, 28(3), 187-199.
  12. 이양순, 정영숙, 이기영 (2006). 어머니의 정서표현과 유아의 자기조절능력 및 또래 유능성. 한국보육지원학회지, 2(1), 41-63.
  13. 이영환 (2010). 아버지와 어머니의 자녀 정서 사회화의 차이. 한국영유아보육학, 63, 1-25.
  14. 이윤정 (2013). 어머니의 정서사회화 행동이 유아의 친사회적 행동 및 문제행동에 미치는 영향: 유아 의도적 통제의 조절효과를 중심으로. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  15. 정은미, 김소향 (2016). 어머니의 공감능력 및 정서표현성과 유아의 자기조절능력 간의 관계. 미래유아교육학회지, 23(3), 121-145. https://doi:10.22155/JFECE.23.3.121.145
  16. 정지나, 한준아, 김지현, 김태은, 윤상인 (2022). 부모교육 제2판. 파주:양서원
  17. 최인숙, 채진영 (2020). 영유아교사의 친밀관계경험이 우울에 미치는 영향에서 자기자비의 매개효과. 한국보육지원학회지, 16(5), 201-218. https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.05.201
  18. 최혜진, 곽효민 (2017). 유아의 정서조절능력과 사회적 유능성이 유아교육기관 적응에 미치는 영향: 성별 및 연령을 중심으로. 열린유아교육연구, 22(3), 145-168. https://doi:10.20437/KOAECE22-3-07
  19. 한세영, 조인영, 한아름 (2018). 유아의 부정적 정서표현에 대한 어머니의 반응이 유아의 사회적 힘에 미치는 영향: 유아의 정서조절 능력의 매개효과. 한국보육지원학회지, 15(1), 1-14. https://doi.org/10.14698/jkcce.2019.15.01.001
  20. 한지현, 나은영, 이진숙 (2018). 어머니의 긍정적.부정적 정서표현과 유아의 정서조절능력 및 문제행동에 대한 구조모형분석. 인간발달학회, 25(4), 237-256. https://doi:10.15284/kjhd.2018.25.4.257
  21. Bailey, J. L. (2020). Adaptation and validation of a scale for measuring self-compassion in early childhood. Published Doctoral dissertation, Oklahoma State University.
  22. Bierman, K. L., Kalvin, C. B., & Heinrichs, B. S. (2015). Early childhood precursors and adolescent sequelae of grade school peer rejection and victimization. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(3), 367-379. https://doi:10.1080/15374416.2013.873983
  23. Chang, H., Shelleby, E. C., Cheong, J., & Shaw, D. S. (2012). Cumulative risk, negative emotionality, and emotion regulation as predictors of social competence in transition to school: A mediated moderation model. Social Development, 21(4), 780-800. https://doi:10.1111/j.1467-9507.2011.00648.x
  24. Denham, S., & Kochanoff, A. T. (2002). Parental contributions to preschoolers' understanding of emotions. Marriage & Family Review, 34(3-4), 311-343. https://doi:10.1300/J002v34n03_06
  25. Eisenberg, N., & Morris, A. S. (2002). Children's emotion-related regulation. In H. Reese & R. Kail (Eds.), Advances in child development and behavior, 30 (pp.189-229). San Diego: Academic Press.
  26. Garrison, J. L. (2017). A self-compassion and mindfulness program for preschoolers. Published Doctoral dissertation, San Diego State University.
  27. Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13(6), 353-379. https://doi.org/10.1002/cpp.507
  28. Halberstadt, A. G., Cassidy, J., Stifter C. A., Parke, R. D., & Fox, N. A. (1995). Self-expressiveness within the family context: Psychometric support for a new measure. Psychological Assessment, 7(1), 93-103. https://doi:10.1037/1040-3590.7.1.93
  29. Jiang, Y., You, J., Zheng, X., & Lin, M. P. (2017). The qualities of attachment with significant others and self-compassion protect adolescents from non suicidal self-injury. School Psychology Quarterly, 32(2), 143. https://doi.org/10.1037/spq0000187
  30. Kilpatrick, S. D., Bissonnette, V. L., & Rusbult, C. E. (2002). Empathic accuracy and accommodative behavior among newly married couples. Personal Relationships, 9(4), 369-393. https://doi:10.1111/1475-6811.09402
  31. Kostelnik, M. J., Whiren, A. P., Soderman, A. K., & Gregory, K. M. (2009). Guiding children's social development. (6th ed.). New York: Delmar.
  32. Lopez, A., Sanderman, R., Smink, A., Zhang, Y., van Sonderen, E., Ranchor, A., & Schroevers, M. J. (2015). A reconsideration of the Self-Compassion Scale's total score: Self-compassion versus self-criticism. PLoS ONE, 10(7), 1-12. https://doi:10.1371/journal.pone.0132940
  33. McCaffrey, S., Reitman, D., & Black, R. (2017). Mindfulness in parenting questionnaire (MIPQ): development and validation of a measure of mindful parenting. Mindfulness, 8(1), 232-246. https://doi:10.1007/s12671-016-0596-7
  34. Moreira, H., Carona, C., Silva, N., Nunes, J., & Canavarro, M. C. (2016). Exploring the link between maternal attachment-related anxiety and avoidance and mindful parenting: The mediating role of self-compassion. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 89(4), 369-384. https://doi:10.1111/papt.12082
  35. Moreira, H., Gouveia, M. J., & Canavarro, M. C. (2018). Is mindful parenting associated with adolescents' well-being in early and middle/late adolescence? The mediating role of adolescents' attachment representations, self-compassion and mindfulness. Journal of Youth and Adolescence, 47, 1771-1788. https://doi:10.1007/s10964-018-0808-7
  36. Neff, K. D. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102. https://doi:10.1080/15298860309032
  37. Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a Scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223-250. https://doi:10.1080/15298860390209035
  38. Neff, K. D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human Development, 52, 211-214. https://doi:10.1159/000215071
  39. Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240. https://doi:10.1080/15298860902979307
  40. Piaget, J. (1963). The Origins of Intelligence in Children. New York: W&W Norton and Co.
  41. Psychogiou, L., Legge, K., Parry, E., Mann, J., Nath, S., Ford, T., & Kuyken, W. (2016). Self-compassion and parenting in mothers and fathers with depression. Mindfulness, 7, 896-908. https://doi:10.1007/s12671-016-0528-6
  42. Shaffer, D. R. (2009). Social and personality development(6th ed.). Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
  43. Shields, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development and validation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33(6), 906-916. https://doi:10.1037/0012-1649.33.6.906
  44. Thierry, K. L., Bryant, H. L., Nobles, S. S., & Norris, K. S. (2016). Two-year impact of a mindfulness-based program on preschoolers' self-regulation and academic performance. Early Education and Development, 27(6), 805-821. https://doi: 10.1080/10409289.2016.1141616
  45. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development, 59, 25-52. https://doi:10.2307/1166137
  46. Trompetter, H. R., de Kleine, E., & Bohlmeijer, E. T. (2017). Why does positive mental health buffer against psychopathology? An exploratory study on self-compassion as a resilience mechanism and adaptive emotion regulation strategy. Cognitive therapy and research, 41(3), 459-468. https://doi:10.1007/s10608-016-9774-0
  47. Vettese, L. C., Dyer, C. E., Li, W. L., & Wekerle, C. (2011). Does self-compassion mitigate the association between childhood maltreatment and later emotion regulation difficulties? a preliminary investigation. International Journal of Mental Health and Addiction, 9, 480-491. https://doi:/10.1007/s11469-011-9340-7
  48. Werner, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2012). Self-compassion and social anxiety disorder. Anxiety, Stress & Coping, 25(5), 543-558. https://doi:10.1080/10615806.2011.608842