DOI QR코드

DOI QR Code

중국 의무교육단계 학생 부담경감 정책의 흐름 분석 - Kingdon의 정책흐름모형을 중심으로

An Analysis on Student Burden Double Reduction Policy in China - Based on Kingdon's Policy Stream Model

  • Xiaohui Li (School of Teacher Education Jiangsu University)
  • 투고 : 2024.03.15
  • 심사 : 2024.04.15
  • 발행 : 2024.04.30

초록

이 연구는 중국 의무교육단계 학생 부담경감 최신정책 '쌍감'정책을 중심으로 Kingdon의 정책흐름모형을 활용하여 정책의 흐름을 분석하였다. 데이터의 직관적인 반영, 현행 정책의 피드백 등으로 문제의 흐름을 구성하였다. 중국 정부의 높은 관심, 정치협상회의 위원과 전문가의 건언, 학교 현장과 이해관계자의 강한 요구 등은 정책대안의 흐름을 구성하였다. 집권당의 집권 이념과 교육 지침, 국민 정서, 전환기 이익 게임 등은 정치의 흐름을 구성한 것이다.문제의 흐름,정책대안의 흐름, 정치의 흐름 세 가지 흐름이 결합되어 '정책의 창'이 열리게 된 것으로 분석되었다.

Based on Kingdon's policy stream model, the logical mechanism of student burden double reduction policy agenda setting process in China was analyzed from three aspects: problem stream, policy stream, political stream. It was found that the direct reflection of data, the feedback and improvement of current policies constitute the problem stream.The high attention of government departments, the suggestions of CPPCC members and experts and scholars, the strong voice of schools, and the continuous voice of stakeholders constitute the policy stream. The ruling party's governing idea and educational policy, national mood and interest game during the transition period constitute the political policy stream. The three streams, coupling interaction, open the policy window, promoting the introduction of the 'double reduction' policy.

키워드

과제정보

This study was supported by Zhenjiang Social Science Applied Research Educational Project (Project No.2023jy211) Jiangsu Province Education Science Planning Project(Project No.C/2023/01/58).

참고문헌

  1. 保羅.A.薩巴蒂爾. (1999). 政策過程理論.彭宗超譯. 北京:生活.讀書.新知三聯書店,2004.
  2. 2019國內家庭子女教育投入調查. (2019-05-28). 前程無憂. https://www.sohu.com/a/316949601_120154811.
  3. 多數'00後'是'三少'學生睡眠, 運動, 閱讀三不足.(2016-10-22). 搜狐新聞. https://www.sohu.com/a/116838747_115401.
  4. 古琳鈺. ( 2021). 多源流理論視角下高職擴招政策議程分析.高等職業教育探索, (3): 31-39.
  5. 建議讓學生在校內完成家庭作業[EB/OL].(2021-03-04)[2021-09-01].人民日報 https://baijiahao.baidu.com/s?id=1693311015881021364&wfr=spider&for=pc.
  6. 王宏澤(2018-12-04).<<2018年中小學生減負調查報告>>:近三成學生睡眠不足8小時 双流教育.[2021-09-01]. https://share.gmw.cn/news/ 2018-12/04/content_32104878.htm.
  7. 夏雪,楊穎秀. (2014). 隨遷子女異地高考問題中的利益團體衍生-基於團體理論模型的視角. 教育發展研究. (10):19-23,28.
  8. 薛海平. (2015). 從學校教育到影子教育:教育競爭與社會再生產.北京大學教育評論. 13(03):47-69,188-189.
  9. 俞敏洪, 張邦鑫:培訓機構良性發展, 不能利用家長的焦慮和恐懼. (2019-04-14). 搜狐新聞. https://www.sohu.com/a/305951749_460424.
  10. 約翰.W.金登.(1973). 議程, 備選方案與公共政策.丁煌,方興,譯.北京:中國人民大學出版社,2004.
  11. 在'出手'和'放手'之間《減法教育》:一線教師寫給中國家長的真心話[EB/OL].(2021-09-20)[2021-10-01]. 北青網. https://t.ynet.cn/baijia/31458988.html.
  12. 張維(2021-02-22).2020教育培訓行業新聞報導中, 超過七成為負面新聞. [EB/OL]. https://new.qq.com/omn/20210226/20210226A04BKO00.html.
  13. 整治風暴來襲,校外培訓行業前路在何方?. (2021-06-02). 澎湃新聞. [2021-09-01]. https://m.thepaper.cn/baijiahao_12931867.
  14. 鄭東輝. (2016). 中小學生作業心理負擔的定量分析:基於16141份數據. 全球教育展望. 45(08):51-66.
  15. 中國產業研究院. (2019). 2020-2025年中國教育培訓行業全景調研與發展戰略研究諮詢報告. 北京:中研普華.
  16. JONES, M.D.,PETERSON, H.L.,PIERCE, J. J.,et al. (2016). A River Runs Through It : A Multiple Streams Meta-Review. Policy Studies Journal,44(1):13-36.