DOI QR코드

DOI QR Code

영아의 기질과 교사의 놀이 관련 특성이 2세반 영아의 상상놀이에미치는 영향

Effects of Toddler Temperament and Teacher's Play-Related Characteristics on Imaginative Play in Two-Year-Old Classrooms

  • 유애형 (충북대학교 직장어린이집) ;
  • 신나리 (충북대학교 아동복지학과)
  • 투고 : 2024.03.10
  • 심사 : 2024.04.18
  • 발행 : 2024.04.30

초록

Objective: This study aimed to investigate the effects of children's characteristics and childcare teachers' attributes on the frequency and level of imaginative play in two-year-old classrooms. Methods: The study involved 191 toddlers, their mothers, and 32 teachers from childcare centers. Toddler characteristics encompassed temperament along with demographic variables such as gender and age. Teacher' attributes related to play included playfulness, play-support belief, and interactions with toddlers. Data analysis was conducted using SPSS 22.0 and HLM 8.2 software, employing basic analysis, hierarchical linear analysis, and hierarchical regression analysis. Results: First, as toddlers' age increased, both the frequency and level of their imaginative play increased. Second, individual-level model analysis revealed a positive effect of toddlers' extroversion on the level of imaginative play. Third, the class-level model results indicated that teachers' emotions had a negative effect, whereas their encouragement positively influenced the level of imaginative play. Conclusion/Implications: The significance of this study lies in its utilization of a multilayered model analysis, which offers a more robust examination of variable influences by accounting for hierarchical data structures.

키워드

참고문헌

  1. 강상진 (2016). 다층모형. 학지사.
  2. 고봉주 (2016). 예비유아교사의 정서지능 및 놀이성이 교사효능감에 미치는 영향. 신라대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 고옥희, 조현정 (2005). 보육시설 유형에 따른 영아의 상징놀이 질적 분석. 한국보육학회지, 5(1), 23-38.
  4. 권량희, 이진희 (2015). 교사-유아 상호작용과 교사신념, 직무만족도 및 교사효능감 간의 관계. 한국아동교육학회지, 24(2), 93-107. http://dx.doi.org/10.17643/KJCE.2015.24.2.06
  5. 권혜진 (2012). 교사의 놀이성과 놀이교수효능감의 관계: 긍정적 놀이신념의 매개역할. 아동학회지, 33(6), 133-147. http://dx.org/10.5723/KJCS.2012.33.6.133
  6. 김명순, 조항린, 이영신 (2013). 보육교사의 놀이신념과 자유놀이 참여시간의 관계. 2013년 한국가정관리학회 추계학술대회 포스터발표 논문, 서울.
  7. 김숙이, 전정민, 강혜령 (2013). 유아와 아버지 놀이 참여간의 가상놀이 유형 및 유아 혼자 놀이간의 차이 분석. 유아교육학논집, 17(3), 385-409.
  8. 김은혜, 권정윤 (2023). 영유아교사의 놀이성과 교수창의성이 놀이지원역량에 미치는 영향. 유아교육학논집, 27(2), 5-26. https://doi.org/10.32349/ECERR.2023.4.27.2.5
  9. 남진경, 김명순 (2014). 어린이집 만4세 유아의 순수 놀이공간 및 놀이성과 놀이행동 간의 관계. 아동학회지, 35(2), 25-41. http://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.2.25
  10. 문현주, 이재연 (1998). 걸음마기 유아의 가상놀이 발달. 한국영유아보육학, 14, 219-247.
  11. 박윤진 (2020). 어머니와 아버지의 놀이수준이 만2세 영아의 놀이수준에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 백경라 (2008). 유아의 기질에 따른 놀이행동에 관한 연구. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 서현진 (2021). 보육교사의 놀이신념 및 놀이교수효능감이 직무만족도에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 송명숙 (2016). 유아의 기질, 어머니의 우울과 부부갈등, 양육방식이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 열린부모교육연구, 8(4), 39-56.
  15. 송지은, 신나리 (2003). 유아의 유능감이 숙달동기에 미치는 영향에서 어머니 과보호의 조절효과: 유아의 기질 유형에 따른 차이를 중심으로. 한국보육지원학회지, 19(2), 21-42. https://doi.org/10.14698/jkcce.2023.19.02.021
  16. 신윤승 (2018). 팀티칭 영아반에서 경력교사의 지원이 초임교사의 상호작용에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 신은수 (1991). 유아의 놀이 형태와 수준에 따른 효과적인 교사의 놀이 개입 유형의 방향 모색. 유아교육연구, 11, 7-22.
  18. 엄정애, 오영희 (1998). 가상놀이 훈련이 유아의 발달에 미치는 영향에 대한 이론적 고찰. 한국영유아보육학, 15, 171-190.
  19. 오수정, 김명순 (2019). 어린이집 만2세반 교사-영아 상호작용의 질과 영아의 놀이행동 및 상징놀이 수준 간의 관계. 한국가정관리학회지, 37(1), 125-141. http://dx.doi.org/10.7466/JKHMA.2019.37.1.125
  20. 오한나, 변혜원, 정미라 (2018). 유아의 의도적 통제와 또래 놀이행동 간의 관계에서 교사-유아관계의 매개효과. 열린부모교육연구, 10(1), 239-256.
  21. 육아정책연구소 (2022). 2022 영유아 주요 통계. 서울: 육아정책연구소.
  22. 이미진, 이완정 (2019). 영아교사의 긍정적 놀이신념이 영아와의 상호작용에 미치는 영향에서 물리적 환경수준의 중재효과. 한국보육지원학회, 15(6), 41-57.
  23. 이영, 이정희, 김은기, 이미란, 조성연, 이정림, 박신진, 유영미, 이재선, 신혜원, 나종혜, 정지나, 문영경 (2017). 영유아발달. 학지사.
  24. 이정희, 안효진 (2023). 교사의 놀이성, 놀이교수효능감, 교수창의성, 교사-유아 상호작용 간의 구조적 관계. 한국유아교육연구, 25(3), 19-49. https://doi.org/10.15409/riece.2023.25.3.2
  25. 이지숙, 이정화 (2021). 영아의 가상놀이 상징화와 사회적 상호작용의 관계. 한국교육문제연구, 31(1), 125-158. http://dx.doi.org/10.22327/kei.2021.39.1.125
  26. 이지연 (2004). 교사가 지각한 유아의 기질에 따른 실외놀이의 형태: 만4세 유아를 대상으로. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 이현경 (2008). 영아 놀이에서 교사의 개입에 관한 연구. 유아교육학논집, 12(2), 33-56.
  28. 이희연, 노승철 (2013). 고급통계분석론. 문우사.
  29. 임지영, 배윤진, 이윤정 (2017). 한국판 Rothbart 걸음마기 기질 척도(Early Childhood Behavior Questionnaire)의 타당화. 아동학회지, 38(4), 33-47. https://doi.org/10.5723/kjcs.2017.38.4.33
  30. 정수인, 안현의 (2019). 한국판 성인의 놀이성 척도 타당화. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 25(4), 353-375. http://dx.doi.org/10.20406/kjcs.2019.11.25.4.353
  31. 조혜진, 김옥주 (2009). 영아교사의 놀이교수효능감에 영향을 미치는 관련변인 연구. 열린유아교육연구, 14(3), 227-244.
  32. 최연수, 김명순, 배선영 (2016). 만2세 영아의 상징놀이 수준과 어머니의 반응성 및 언어유형 간의 관계. 가정과삶의질연구, 34(5), 83-98. http://dx.doi.org/10.7466/JKHMA.2016.34.5.83
  33. 최혜영, 이은해 (2005). 아동의 또래 상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계. 유아교육연구, 25(5), 319-342.
  34. 함미미, 서소정 (2019). 유아의 혼자놀이와 자기조절력이 사회적 놀이에 미치는 영향. 유아교육연구, 39(5), 85-105. http://dx.doi.org/10.18023/kjece.2019.39.5.004
  35. Belsky, J., & Most, R. (1981). From exploration to play: A cross-sectional study of infant free play behavior. Development Psychology, 17(5), 630-639. https://doi.org/10.1037/0012-1649.17.5.630
  36. Bergen, D. (1987). Stages of play development. In D. Bergen(Ed.), Play: As a medium for learning and development(pp. 49-66). New Hampshire: Heinermann.
  37. Borkowski, J. G., & Dukewich, T. L. (1996). Environmental covariations and intelligence: how attachment influences self regulation. Current topics in human intelligence, 5, 3-15.
  38. Brownell, C. A., & Hazen, N. (1999). Early peer interaction: A research agenda. Early Education and Development, 10(3), 403-413. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1003_9
  39. Burchinal, M., Howes, C., & Kontos, S. (2002). Structural predictors of child care quality in child care homes. Early Childhood Research Quarterly, 17(1), 87-105. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00132-1
  40. Buss, A., & Plomin, R. (1975). Temperament theory of personality development. New York: John Wiley.
  41. Damast, A., Tamis-LeMonda, S., & Bronstein, M. (1996). Mother-child play: Sequential interactions and the relation between maternal beliefs and behaviors. Child Development, 67(4), 1752-1766. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01825.x
  42. Eisenberg, N., Cameron, E., Tryon, K., & Dodez, R. (1981). Socialization of prosocial behavior in the preschool classroom. Developmental Psychology, 17(6), 773-782. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.17.6.773
  43. Fein, G. G. (1981). Pretend play in childhood: An integrative review. Child Development, 52, 1095-1118. https://doi.org/10.2307/1129497
  44. Fisher, K. R., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., & Gryfe, S. G. (2008). Conceptual split? Parents' and experts' perceptions of play in the 21st century. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(4), 305-316. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.04.006
  45. Fogle, L. M. (2003). Parent beliefs about play: Relations with parent-child play interactions and child peer play competence. Unpublished doctoral dissertation. University of North Carolina.
  46. Goldsmith, H. H., & Campos, J. J. (1982). Genetic influence on individual differences in emotionality. Infant Behavior and Development, 5, 99.
  47. Goldstein, A. B., & Russ, S. W. (2000). Understanding children's Literature and its relationship to fantasy ability and coping. Imagination, Cognition and Personality, 20(2), 105-126. https://doi.org/10.2190/TCE0-TRN5-6HT8-2FKA
  48. Gonzalez-Mena, J., & Eyer, D. W. (2007). Infants, toddlers, and caregivers: A curriculum of respectful, responsive care and education (7th ed.). New York: McGraw Hill.
  49. Gordon, B. N. (1981). Child temperament and adult behavior: An exploration of "Goodness of fit". Child Psychiatry and Human Development, 11(3), 167-178. https://doi.org/10.1007/BF00709381
  50. Gowen, J. W. (1995). The early development of symbolic play. Young Children, 50, 75-81.
  51. Howes, C., & Smith, E. W. (1995). Relations among child care quality, teacher behavior, children's play activities, emotional security, and cognitive activity in child care. Early Childhood Research Quarterly, 10, 381-404. https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90013-6
  52. Jackowitz, D. R., & Watson, M. W. (1980). Development of object transformations on early pretend play. Developmental Psychology, 16(6), 543-549. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.16.6.543
  53. Jeffree, D. M., & McConkey, R. (1976). An observation scheme for recording children's imaginative doll play. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17(3), 189-197. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00391.x
  54. Johnson, J. E., Cristie, J. R., & Wardle, F. (2006). 놀이, 발달, 유아교육(이진희, 손원경, 안효진, 유연옥 옮김). 아카데미프레스. (원판 2005).
  55. Kontos, S., & Wilcox-Herzog, A. (1997). Teachers' interactions with children: why are they so important? Young Children, 52(2), 4-12.
  56. La Paro, K. M., Maynard, C., Thomason, A., & Scott-Little, C. (2012). Developing teachers' classroom interactions: A description of a video review process for early childhood education students. Journal of Early Childhood Teacher Education, 33(3), 224-238. https://doi.org/10.1080/10901027.2012.705809
  57. Proyer, R. T. (2012). Development and initial assessment of a short measure for adult playfulness: The SMAP. Personality and Individual Differences, 53, 989-994. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.07.018
  58. Roggman, L. A., Cook, G. A., Innocenti, M. S., Jump Norman, V. K., & Christiansen, K. (2013). Parenting interactions with children: Checklist of observations linked to outcomes (PICCOLO) in diverse ethnic group. Infant Mental Health Journal, 34(4), 290-306. https://doi.org/10.1002/imhj.21389
  59. Rothbart, M. K. (1996). Temperament and the development. In B. A. Kohnstamm, Bates, J. E., & Rothbart, M. K. (Eds.), Temperament in childhood (pp. 187-247). New York: Wiley.
  60. Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (2006). Temperament In Damon W, Lerner R, & Eisenberg N (Eds.), Handbook of Child Psychology: Vol. 3 (pp. 99-166). New York: Wiley.
  61. Rothbart, M. K., & Derryberry, D. (1981). Development of individual differences in temperament. In M. E. Lamb & A. L. Brown(Eds.), Advances in developmental psychology, 1, 37-86. New Jersey: Erlbaum.
  62. Spodek, B., Saracho, O. N., & Davis, M. D. (1991). Foundations of early childhood education: Teaching three-, four-, and five-year-old children. New Jersey: Englewood Cliffs.
  63. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and development. New York: Brunner/Mazel.
  64. Van Reet, J. (2014). The relationship between temperament and pretense in young preschoolers. Imagination, cognition and personality, 33(4), 383-401. https://doi.org/10.2190/IC.33.4.e
  65. Van Reet, J. (2015). Conflict inhibitory control facilitates pretense quality in young preschoolers. Journal of Cognition and Development, 16(2), 333-350. https://doi.org/10.1080/15248372.2013.833924
  66. Weitzman, E., & Greenberg, J. (2002). Learning language and loving it: a guide to promoting children's social, language and literacy development in early childhood setting. Toronto: Hanen Centre.