DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Structural Changes in Container Volume of Gwangyang Port

광양항 컨테이너물동량의 구조적 변화추이분석

  • Received : 2022.12.13
  • Accepted : 2022.12.27
  • Published : 2022.12.31

Abstract

This study conducted a comparative analysis by period and route through a variation allocation analysis with domestic container ports to analyze the change structure of container volume at Gwangyang Port. As a result of analysis of the absolute volume of container traffic at Gwangyang Port, the period and routes that showed the highest growth values by period and route were Europe, North America, Middle East, and South America in 2001-2007. It was followed by Southeast Asia, Oceania, Far East Asia, Europe, and Japan during the 2008-2012 period. Among the sections from 2018 to 2022, there are Oceania and Southwest Asia. In order to secure container shipments at Gwangyang Port in the future, it is essential to secure routes in Europe, the Americas, and Africa, and it is necessary to secure port competitiveness through improved management and service of container terminal operators

본 연구는 광양항의 컨테이너 물동량의 변화구조를 분석하기 위하여 국내 컨테이너 항만과의 변이할당분석을 통해 기간별, 노선별 비교분석을 실시하였다. 광양항의 컨테이너 물동량 절대물동량 성장분석 결과 기간별, 항로별 가장 높은 성장치를 보여준 기간 및 항로는 2001-2007년 유럽, 북미주, 중동, 남미등이었다. 이어 2008-2012년 기간 동안 동남아이사, 대양주, 극동아시아, 유럽, 일본 등이었다. 2018년에서 2022년 구간 중에서는 대양주, 서남아시아 정도이다. 향후 광양항의 컨테이너 물동량 확보를 위해서는 유럽 및 미주, 아프리카 지역의 노선확보가 필수적이며 부두운영사의 경영 및 서비스 개선을 통한 항만경쟁력 확보가 필요할 것으로 판단된다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2019년도 영남대학교 학술연구조성비에 의한 것임

References

  1. 김근섭, 곽규석(2008), 동북아지역 항만간 경쟁에서 부산항의 포지셔닝 분석, 한국항해항만학회지, 제32권 제3호, 173-178 https://doi.org/10.5394/KINPR.2008.32.3.173
  2. 이충배.권아림(2014), 변이할당기법과 DEA를 활용한 동북아시아 항만간 경쟁력, 한국항만경제학회지, 제30권 제1호, 219-254
  3. 이충배, 노진호 (2018). 우리나라와 동아시아 항만간의 수출 컨테이너 물동량 추이 분석. 한국항만경제학회지, 제34권 제2호, 97-113
  4. 유염봉.이충배(2019), 한-중 컨테이너항만 수출입물동량의 구조적 변화에 관한 연구, 물류학회지, 제29권 제2호, 1-12
  5. 장흥훈.김소라(2019), 집중지수로 본 여수.광양항의 화물처리현황 분석, 한국항만경제학회지, 제35권 제4호, 169-186