DOI QR코드

DOI QR Code

Elementary School Students' Understanding of Matter and its Examples

물질의 개념과 예에 대한 초등학생들의 이해

  • Received : 2022.02.07
  • Accepted : 2022.01.15
  • Published : 2022.02.28

Abstract

Matter is a basic concept that students should understand during their science classes. However, many difficulties are associated with understanding the concepts of matter due to its abstraction. In this study, the elementary school students' understanding of the concept of matter and the examples of matter and non-matter are investigated and analyzed by grade. The subjects of this study were 418 students from third grade to sixth grade. The survey was conducted using a free-response questionnaire comprising three questions. The results are as follows. First, the elementary school students' conceptions of matter were "materials that make up objects," "what can be seen and touched," and "solid, liquid, and gas." As the grade increased, the explanations for a material decreased and the explanations for the state of matter increased. Furthermore, only few students explained matter in terms of mass and volume. Second, solids were the most common examples of matter presented by the students, and liquids and gases were included in the upper grades. However, there were many cases in the upper grades where students were unable to distinguish between objects and matter. Third, non-matter was properly presented by the 6th graders as compared to the other graders, and in many cases, objects, liquids, and gases were mentioned as non-matter. Fourth, it was found that the students' conceptions of matter influenced the examples of matter and non-matter that they presented.

물질은 대표적인 과학의 기본 개념이지만 추상성으로 인해 학생들이 이해하는 데 어려움을 겪는 개념 중 하나이다. 본 연구에서는 초등학생들의 물질에 대한 개념과 물질 및 물질이 아닌 것의 예에 대한 이해를 학년에 걸쳐 조사하고 비교하여 그 특징을 살펴보았다. 연구 대상은 3학년부터 6학년 학생 총 418명이었으며, 자유응답식 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 연구 결과 첫째, 물질에 대한 초등학생들의 주요 개념은 '물체를 이루는 재료', '보고 만질 수 있는 것', '고체, 액체, 기체에 해당하는 것'이었다. 학년이 올라감에 따라 재료 관점의 설명 비율은 줄어들고, 상태 관점의 설명 비율이 높아지는 경향이 있었으며, 물질을 무게와 부피를 가진 것으로 설명하는 학생은 거의 없었다. 둘째, 학생들이 제시한 물질의 예는 대부분 고체였으며, 고학년으로 갈수록 액체와 기체 상태의 예도 늘어났다. 그러나 오히려 고학년에서 물체와 물질을 구분하지 않는 경우들이 늘어나는 특징이 있었다. 셋째, 물질이 아닌 것의 예로 물체, 액체, 기체가 언급되는 가운데 다른 학년에 비해서 6학년 학생들은 물질이 아닌 것의 예를 더 잘 제시하였다. 마지막으로, 학생들의 물질에 대한 개념은 그들이 제시하는 물질 및 비물질의 예에 영향을 미침을 알 수 있었다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 경인교육대학교 2018학년도 연구교수 지원비에 의하여 연구된 것임.

References

  1. 교육부(2015). 2015 개정 과학과 교육과정. 교육부.
  2. 구영옥, 김효남(2000). 초등학교 2학년 학생들의 물질에 관한 이해. 초등과학교육, 19(1), 113-129.
  3. 김도욱(2018). 의미네트워크를 활용한 초등학교 예비교사들의 물질 개념체계 분석. 초등과학교육, 37(1), 39-53.
  4. 노태희, 한수진, 박지애(2010). 물질의 입자성과 관련된 학생들의 오개념에 대한 중등 교사들의 지식과 인식. 한국과학교육학회지, 30(1), 42-53. https://doi.org/10.14697/JKASE.2010.30.1.042
  5. 박종호(2018). 물질, 계절 변화에 대한 예비초등, 초등, 중등교사들의 개념 비교. 수산해양교육연구, 30(1), 167-175. https://doi.org/10.13000/JFMSE.2018.30.1.167
  6. 백성혜, 조부경, 김효남(2000). 유치원, 초등, 중등학교 과학 교재의 '물질의 성질' 관련 학습 내용 전개에 대한 특징 분석. 한국과학교육학회지, 20(4), 527-541.
  7. 백성혜, 최정인, 박은주(2013). 초등학교 3학년 "물질의 상태" 단원에 제시된 예의 기능별 유형 분석 및 학생들의 이해. 한국과학교육학회지, 33(7), 1273-1284. https://doi.org/10.14697/JKASE.2013.33.7.1273
  8. 신남수, 고은정, 최취임, 정대홍(2014). Learning Progression을 적용한 중고등학생의 "물질의 입자성"에 관한 지식과 미시적 표상에 대한 특성 분석. 한국과학교육학회지, 34(5), 437-447. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.5.0437
  9. 이을수, 박종호(2008). 초등학생 및 교사들의 물질 상태에 대한 개념 조사. 교과교육학연구, 12(1), 183-199. https://doi.org/10.24231/RICI.2008.12.1.183
  10. 이재원, 이병진, 노태희(2018). 물질의 특성에 대한 중학생의 거시적 개념과 미시적 개념의 비교. 대한화학회지, 62(3), 243-252. https://doi.org/10.5012/JKCS.2018.62.3.243
  11. 최봉윤, 김성규, 공영태(2009). 초등학교 6학년 학생들의 화학물질에 대한 이해도 조사. 교과교육학연구, 13(2), 233-256. https://doi.org/10.24231/RICI.2009.13.2.233
  12. 최정인, 백성혜(2015). 물질의 세 가지 상태에 대한 개념변화에 초등교사들의 토론이 미치는 영향과 분류활동 결과의 분석. 대한화학회지, 59(4), 320-335. https://doi.org/10.5012/JKCS.2015.59.4.320
  13. 홍미영, 전경문(2007). 제7차 과학과 교육과정에서 물질개념에 대한 고찰. 대한화학회지, 51(1), 65-72. https://doi.org/10.5012/JKCS.2007.51.1.065
  14. Dickinson, D. K. (1987). The development of a concept of material kind. Science Education, 71 (4), 615-628. https://doi.org/10.1002/sce.3730710412
  15. Durmus, J., & Bayraktar, S. (2010). Effect of conceptual change texts and laboratory experiments on fourth grade students' understanding of matter and change concepts. Journal of Science Education and Technology, 19(5), 498-504. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9216-9
  16. Eskilsson, O., & Hellden, G. (2003). A longitudinal study on 10-12-year-olds' conceptions of the transformations of matter. Chemistry Education: Research and Practice, 4(3), 291-304. https://doi.org/10.1039/B2RP90046G
  17. Hadenfeldt, J. C., Liu, X., & Neumann, K. (2014). Framing students' progression in understanding matter: a review of previous research. Studies in Science Education, 50(2), 181-208. https://doi.org/10.1080/03057267.2014.945829
  18. Harrison, A., & Treagust, D. (2002). The particulate nature of matter: Challenges in understanding the submicroscopic world. In J. Gilbert, O. de Jong, D. F. van Driel, & J. H. van Driel (Eds.), Chemical education: towards research-based practice (pp. 189-212). Dordrecht: Kluwer.
  19. Krnel, D., Watson, R., & Glazar, S. A. (1998). Survey of research related to the development of the concept of 'matter'. International Journal of Science Education, 20(3), 257-289. https://doi.org/10.1080/0950069980200302
  20. Krnel, D., Watson, R., & Glazar, S. A. (2005). The development of the concept of 'matter': A cross-age study of how children describe materials. International Journal of Science Education, 27, 367-383. https://doi.org/10.1080/09500690412331314441
  21. Liu, X., & Lesniak, K. M. (2005). Students' progression of understanding the matter concept from elementary to high school. Science Education, 89(3), 433-450. https://doi.org/10.1002/sce.20056
  22. McMullin, E. (1978). The concept of matter in modern philosophy. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press.
  23. Ministry of Education Singapore (2020). Science Syllabuses Lower Secondary Express Course Normal (Academic) Course: Implementation starting with 2021 Secondary One Cohort. 2020 Curriculum Planning and Development Division.
  24. NGSS Lead States (2013). Next generation science standards: For states, by states. The National Academies Press. Washington, D .C.
  25. Smith, C., Carey, S., & Wiser, M. (1985). On differentiation: A case of the development of the concept of size, weight, and density. Cognition, 21, 177-237. https://doi.org/10.1016/0010-0277(85)90025-3
  26. Smith, C., Maclin, D., Grosslight, L., & Davis, H. (1997). Teaching for understanding: A study of students' preinstruction theories of matter and a comparison of the effectiveness of two approaches to teaching about matter and Density. Cognition and Instruction, 15(3), 317-393. https://doi.org/10.1207/s1532690xci1503_2
  27. Stavy, R. (1991). Children's ideas about matter. School Science and Mathematics, 91(6), 240-244. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1991.tb12090.x