DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Gender Differences in the Effects of Reviews, Inquiries, and Bargains on Loyalty: Focusing on Chinese Consumers

후기, 문의, 흥정이 충성도에 미치는 영향의 성별 차이에 관한 연구: 중국 소비자를 중심으로

  • Jindan Lyu (Department of Management Information Systems, Chungbuk National University) ;
  • Sundong Kwon (Department of Management Information Systems, Chungbuk National University)
  • 루진단 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 권순동 (충북대학교 경영정보학과)
  • Received : 2020.11.13
  • Accepted : 2020.12.23
  • Published : 2021.02.28

Abstract

Recently, the amount of money that foreigners buy from online shopping sites in Korea has been increasing, especially by Chinese consumers. In this study, we researched the effects of Chinese consumers' reviews, inquiries, and bargains on loyalty, and how these effects differ by gender so that Korean online sellers can take advantage of these opportunities. In order to verify the research model, a survey was conducted on Chinese consumers with online purchasing experience and 231 valid samples were collected and analyzed. As results, reviews, inquiries, and bargaining had the positive impacts on the loyalty of Chinese consumers. The impact of reviews on loyalty was higher in women, and the impact of inquiries and bargains on loyalty was higher in men. This study can help Korean online sellers effectively respond to Chinese consumers' reviews, inquiries, and bargains needs. This study, also, can help they understand and deal with the difference between the effect on reviews to women and the effect of inquiries and bargaining to men.

최근 들어 외국 사람들이 한국의 온라인 쇼핑 사이트에서 구매하는 금액이 증가하고 있고, 그 중에서도 특히 중국 소비자들이 구매하는 금액이 큰 비중을 차지하면서 급격히 증가하고 있다. 본 연구에서는 한국의 온라인 판매 기업들이 이러한 기회를 이용할 수 있도록 중국 소비자들의 후기, 문의, 흥정의 정보탐색 활동이 충성도에 미치는 영향을 연구하고, 이러한 영향이 성별에 따라 어떤 차이를 보이는지를 연구하였다. 연구모형을 검증하기 위해 온라인 구매 경험이 있는 중국 소비자들을 대상으로 설문조사 하였고, 총 231개의 표본을 통계분석하였다. 분석결과, 후기, 문의, 흥정이 모두 중국 소비자의 충성도에 정의 영향을 미치는 것을 확인하였고, 후기가 충성도에 미치는 영향은 여성이 더 높고, 문의와 흥정이 충성도에 미치는 영향은 남성이 더 높은 것을 확인하였다. 본 연구는 한국 기업이 한국에서 온라인 쇼핑하는 중국 소비자들의 후기, 문의, 흥정 니즈에 효과적으로 대응하고, 여성에게 미치는 후기의 영향력과 남성에게 미치는 문의와 흥정 영향력의 차이를 이해하고 대처하는데 도움을 줄 수 있다.

Keywords

References

  1. 강영신, 정범석, "인터넷 쇼핑몰 이용자의성별에 따른 구매 이전의 지각된 위험과 구매의도에 관한 연구", 경영정보연구, 제23권, 2007, pp. 35-156.
  2. 김란, "인터넷 쇼핑몰에서 커뮤니케이션 매체 이용의 양향요인에 대한 한중 비교 연구 (석사학위논문), 충북대학교 대학원, 2011.
  3. 김기현, 장단, 윤유식, "컨벤션 정보원천 및 정보내용탐색이 컨벤션목적지 방문만족도 및 충성도에 미치는 영향", 한국과학예술융합학회, 제17권, 2014, pp. 43-43
  4. 김성언, 나선영, "전자상거래 기업의 성공을 위한 소비자 구매의도 영향요인 분석", 경영정보학연구, 제10권, 제3호, 2000, pp. 61-76.
  5. 문재학, "온라인 사용후기 방향성이 정보 신뢰성과 제품태도에 미치는 영향: 쇼핑경험과 제품유형의 조절적 역할", 경영과 정보연구, 제33권, 제4호, 2014, pp. 49-62.
  6. 박상철, 정남호, "성별차이에 따른 인터넷 쇼핑몰 이용행위에 대한 이해: 온라인 구전성향의 매개역할을 중심으로", 대한경영학회지, 제23권, 제2호, 2010, pp. 675-695.
  7. 박성우, 강주영, "탐색적 자료 분석(EDA) 기법을 활용한 온라인 해외직접구매에 대한 소비자 불만족 및 제도 개선 방안 연구", 한국빅데이터학회지, 제5권, 제1호, 2020, pp. 41-54.
  8. 백성욱, 안효영, 이준기, "앱스토어 구매자의 혁신성과 앱의 속성에 따른 정보탐색 성과에 관한 연구", Journal of Korean Socieity for Internet Information, 제13권, 제4호, 2012, pp. 103-119.
  9. 서문식, 김상희, "인터넷 쇼핑에 있어 성별에 따른 감정적 반응의 종단적 연구", 경영학연구, 제33권, 제3호, 2004, pp. 703-739.
  10. 성영신, 유형열, 장인숙, "Word of mouth: On-line 상의 소비 구전정보 연구", 한국광고학회연차학술대회, 2001, pp. 3-12.
  11. 신민경, 정순희, 여윤경, "인터넷 쇼핑몰에서의 소비자의 위험지각과 정보탐색에 관한 연구", 대한가정학회지, 제42권, 제9호, 2004, pp. 195-212.
  12. 안아림, 민동원, "소비자 온라인 리뷰(OCR)가 제품에 대한 태도와 구매 의도에 미치는 영향: 성별과 OCR 유형의 조절 효과를 중심으로", 소비자학연구, 제24권, 제3호, 2013, pp. 23-50.
  13. 안주아, "인터넷 쇼핑몰 브랜드 소비자의 구매경험에 따른 지각된 위험과 정보탐색 및 구매의도에 미치는 영향", 언론과학연구, 제8권, 제1호, 2008, pp. 161-194.
  14. 원성빈, 손증군, "소비자의 쇼핑 동기가 온라인 쇼핑에 대한 신뢰도와 구매의도에 미치는 영향: 중국과 베트남 소비자를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제8호, 2016, pp. 71-80. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.08.071
  15. 유병관, 송지희, 이성호, "인터넷 쇼핑몰에서 사회적 실재감(Social Presence)이 소비자들의 인지된 상호작용성 (Perceived Interactivity)에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 제10권, 제3호, 2009, pp. 395-414. https://doi.org/10.15719/GEBA.10.3.200909.395
  16. 윤연, 최지호, "온라인 리뷰의 수와 방향성이 구매의도에 미치는 영향: 제품유형의 조절효과", 상품학연구, 제34권, 2016, pp. 73-79.
  17. 이성호, "온라인 해외직접구매를 이용하는 소비자의 이용동기에 대한 연구", e-비즈니스연구, 제15권, 제6호, 2014, pp. 39-55. https://doi.org/10.15719/GEBA.15.6.201412.39
  18. 이수진, 신수연, "인터넷 쇼핑몰의 구매후기 특성이 판매촉진 추구혜택과 구매만족도, 재구매의도 및 구전의도에 미치는 영향", 한국의류산업학회지, 제16권, 제1호, 2014.
  19. 이진명, 나종연, "텍스트 마이닝을 이용한 온라인 해외직접구매에 대한 소비자 반응 분석", 소비자학연구, 제26권, 제5호, 2015, pp. 93-124.
  20. 이현선, 리대룡, "구전으로서 온라인 사용 후기의 효과에 관한 연구", 홍보학연구, 제8권, 제2호, 2004, pp. 234-268.
  21. 전우영, 정현주, "인터넷 쇼핑에서 사용후기가 제품에 대한 평가와 구매의도에 미치는 영향: 성차의 역할을 중심으로", 한국심리학회, 제7권, 제1호, 2006, pp. 113-129.
  22. 조현수, 김기홍, 변승혁, "글로벌 온라인쇼핑몰(B2C) 활용을 통한 해외직접구매 현황 및 활성화 방안 연구", e-비즈니스 연구, 제15권, 제4호, 2014, pp. 343-361.
  23. 최낙환, 박소진, "구전정보 탐색동기와 자기효능감이 구전정보에 대한 의존성에 미치는 영향", 소비자학연구, 제12권, 제2호, 2001, pp. 55-78.
  24. 최용길, 박종원, "인터넷 상호작용성이 만족, 신뢰 그리고 충성도에 미치는 영향에 관한 연구", 인터넷전자상거래연구, 제7권, 제1호, 2007, pp. 87-106.
  25. 허경옥, "소비자의 가격비교정보와 이용후기정보 탐색량, 신뢰도, 활용도에의 영향요인분석", 소비자정책교육연구, 제8권, 제3호, 2012, pp. 69-88.
  26. Adjei, M. T., S. M. Noble, and C. H. Noble, "The influence of C2C communications in online brand communities on customer purchase behavior", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.38, No.5, 2010, pp. 634-653. https://doi.org/10.1007/s11747-009-0178-5
  27. Alba, J., J. Lynch, B. Weitz, C. Janiszewski, R. Lutz, A. Sawyer, and S. Wood, "Interactive home shopping: Consumer, retailer, and manufacturer incentives to participate in electronic marketplaces", Journal of Marketing, Vol.61, No.3, 1997, pp. 38-53. https://doi.org/10.1177/002224299706100303
  28. Awad, N. F. and A. Ragowsky, "Establishing trust in electronic commerce through online word of mouth: An examination across genders", Journal of Management Information Systems, Vol.24, No.4, 2008, pp. 101-121. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240404
  29. Bakan, D., The Duality of Human Existence: An Essay on Psychology and Religion, Chicago: Rand McNally, 1966.
  30. Berenbaum, S. A., "Effects of early androgens on sex-typed activities and interests in adolescents with congenital adrenal hyperplasia", Hormones and Behavior, Vol.35, No.1, 1999, pp. 102-110. https://doi.org/10.1006/hbeh.1998.1503
  31. Bettany, S., S. Dobscha, L. O'Malley, and A. Prothero, "Moving beyond binary opposition: Exploring the tapestry of gender in consumer research and marketing", Marketing Theory, Vol.10, No.1, 2010, pp. 3-28. https://doi.org/10.1177/1470593109355244
  32. Biaggio, M. K. and E. Nielsen, "Aniety correlates of sex-role identity", Journal of Clinical Psychology, Vol.32, 1976, pp. 619-623. https://doi.org/10.1002/1097-4679(197607)32:3<619::AID-JCLP2270320329>3.0.CO;2-G
  33. Brister, J. M., "Word of mouth communication and their effects in consumer network", Advances in Consumer Research, Vol.18, 1991, pp. 155-160.
  34. Broverman, D. M., E. L. Klaiber, and Y. Kobayashi, "Roles of activation and inhibition in sex differences in cognitive abilities", Psychological Review, Vol.75, No.1, 1968, p. 23.
  35. Cialdini, R. B. and M. R. Trust, "Social influence: Social norms, conformity, and compliance", The Handbook of Social Psychology, 1998, pp. 151-192.
  36. Cobb, S., "Social support as a moderator of life stress", Psychosomatic Medicine, Vol.38, No.5, 1976, pp. 300-314. https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
  37. Cross, S. E. and L. Madson, "Models of the self: Self-construals and gender", Psychological Bulletin, Vol.122, No.1, 1997, pp. 5-37. https://doi.org/10.1037/0033-2909.122.1.5
  38. Darley, W. K. and R. E. Smith, "Gender differences in information processing strategies: An empirical test of the selectivity model in advertising response", Journal of Advertising, Vol.24, No.1, 1995, pp. 41-56. https://doi.org/10.1080/00913367.1995.10673467
  39. Das, G., "Impacts of retail brand personality and self-congruity on store loyalty: The moderating role of gender", Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.21, No.2, 2014, pp. 130-138. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2013.07.011
  40. Davis, H. L. and B. P. Rigaux, "Perception of marital roles in decision processes", Journal of Consumer Research, Vol.1, No.1, 1974, pp. 51-62. https://doi.org/10.1086/208581
  41. Eagly, A. H. and L. L. Carli, "Sex of researchers and sex-typed communications as determinants of sex differences in influence ability: A meta-analysis of social influence studies", Psychological Bulletin, Vol.90, No.1, 1981, pp. 1-20. https://doi.org/10.1037/0033-2909.90.1.1
  42. Eagly, A. H., Sex Differences in Social Behavior: A Social-Role Interpretation, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hitlsdale, New Jersey London, 1987.
  43. Engel, J. F. and R. D. Blackwell, Consumer Behavior, 4th edition, Chicago: CBA College Publishing, 1982.
  44. Fan, Y. and Y. Miao, "Effect of electronic word-of-mouth on consumer purchase intention: The perspective of gender differences", International Journal of Electronic Business Management, Vol.10, No.3, 2012, pp. 175-181.
  45. Fornell, C. and D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, 1981, pp. 39-50.
  46. Garbarino, E. and M. Strahilevitz, "Gender differences in the perceived risk of buying online and the effects of receiving a site recommendation", Journal of Business Research, Vol.57, No.7, 2004, pp. 768-775. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00363-6
  47. Gefen, D., "Customer loyalty in e-commerce", Journal of the Association for Information Systems, Vol.3, No.1, 2002, pp. 27-51. https://doi.org/10.17705/1jais.00022
  48. Gill, S., J. Stockard, M. Johnson, and S. Williams., "Measuring gender differences: The expressive dimension and critique of androgyny scales", Sex Roles, Vol.17, No.7, 1987, pp. 375-400.
  49. Hennig-Thurau, T., K. P. Gwinner, G. Walsh, and D. D. Gremler, "Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: What motivates consumers to articulate themselves on the internet?", Journal of Interactive Marketing, Vol.18, No.1, 2004, pp. 38-52. https://doi.org/10.1002/dir.10073
  50. Jacobsen, J. K. S. and A. M. Munar, "Tourist information search and destination choice in a digital age", Tourism Management Perspectives, Vol.1, 2012, pp. 39-47. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2011.12.005
  51. Jones, M. A., P. J. Trocchia, and D. L. Mothersbaugh, "Noneconomic motivations for price haggling: An exploratory study", Advances in Consumer Research, Vol.24, 1997, pp. 388-391.
  52. Kassaye, W. W., "The role of haggling in marketing: An examination of buyer", Journal of Consumer Marketing, Vol.7, No.4, 1990, pp. 53-62. https://doi.org/10.1108/EUM0000000002589
  53. Kassim, N. and N. A. Abdullah, "The effect of perceived service quality dimensions on customer satisfaction, trust, and loyalty in e-commerce settings", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.22, No.3, 2010, pp. 351-371. https://doi.org/10.1108/13555851011062269
  54. Kotler, P. and K. Keller, Marketing Management (14th ed.), New Jersey: Prentice Hall, 2008.
  55. Kramer, H. E. and P. A. Herbig, "The suq model of haggling: Who, what, when and why?", Journal of International Consumer Marketing, Vol.5, No.2, 1993, pp. 55-68. https://doi.org/10.1300/J046v05n02_05
  56. Kramer, M. W., "Motivation to reduce uncertainty: A reconceptualization of uncertainty reduction theory", Management Communication Quarterly, Vol.13, No.2, 1999, pp. 305-316.
  57. Lichtenstein, D. R., R. G. Netemeyer, and S. Burton, "Distinguishing coupon proneness from value consciousness: An acquisition-transaction utility theory perspective", Journal of Marketing, Vol.54, No.3, 1990, pp. 54-67. https://doi.org/10.1177/002224299005400305
  58. Liu, Y. and L. J. Shrum, "What is interactivity and is it always such a good thing? Implications of definition, person, and situation for the influence of interactivity on advertising effectiveness", Journal of Advertising, Vol.31, No.4, 2002, pp. 53-64. https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673685
  59. McGlone, J., "Sex differences in human brain asymmetry", Behavioral and Brain Sciences, Vol.3, No.2, 1980, pp. 215-263. https://doi.org/10.1017/S0140525X00004398
  60. Meyers-Levy, J. and D. Maheswaran, "Exploring differences in males' and females' processing strategies", Journal of Consumer Research, Vol.18, No.2, 1991, pp. 63-70. https://doi.org/10.1086/209241
  61. Meyers-Levy, J., "The influence of sex roles on judgment", Journal of Consumer Research, Vol.14, No.4, 1988, pp. 522-530. https://doi.org/10.1086/209133
  62. Meyers-Levy, J., Gender Differences in Information Processing: A Selectivity Interpretation, In Cognitive and Affective Responses to Advertising, 1989.
  63. Mols, N. P., "The behavioral consequences of PC banking", International Journal of Bank Marketing, Vol.16, No.5, 1998, pp. 195-201.
  64. Ndubisi, N. O., "Effect of gender on customer loyalty: A relationship marketing approach", Marketing Intelligence & Planning, Vol.24 No.1, 2006, pp. 48-61. https://doi.org/10.1108/02634500610641552
  65. Oliver, R. L., "A cognitive model of the antecedent and consequences of satisfaction decisions", Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, 1980, pp. 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  66. Oliver, R. L., Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, NY: Irwin-McGraw-Hill, 1997.
  67. Ou, C. X., R. M. Davison, P. A. Pavlou, and M. Y. Li, "Leveraging rich communication tools: Evidence of online trust and Guanxi in China", International Conference on Information Systems, Vol.66, 2008.
  68. Oumlil, A. B. and O. Erdem, "Self-concept by gender: A focus on male-female consumer", Journal of Marketing Theory and Practice, Vol.5, No.1, 1997, pp. 7-14. https://doi.org/10.1080/10696679.1997.11501746
  69. Pavlik, J. V., New Media Technology: Cultural and Commercial Perspectives, Allyn & Bacon, 1996.
  70. Peterson, R. A. and M. C. Merino, "Consumer information search behavior and the internet", Psychology and Marketing, Vol.20, No.2, 2003, pp. 99-121. https://doi.org/10.1002/mar.10062
  71. Piccoli, G., M. K. Brohman, R. T. Watson, and A. Parasuraman, "Net-based customer service systems: evolution and revolution in web site functionalities", Decision Sciences, Vol.35, No.3, 2004, pp. 423-455. https://doi.org/10.1111/j.0011-7315.2004.02620.x
  72. Poyry, E., P. Parvinen, J. Salo, H. Blakaj, and O. Tiainen, "Online information search and utilization of electronic word-of-mouth", In Proceedings of the 13th International Conference on Electronic Commerce, 2011, pp. 1-9.
  73. Putrevu, S., "Exploring the origins and information processing differences between men and women: Implications for advertisers", Academy of Marketing Science Review, Vol.10, No.1, 2001, pp. 1-14.
  74. Ribbink, D., A. C. Van Riel, V. Liljander, and S. Streukens, "Comfort your online customer: Quality, trust and loyalty on the internet", Managing Service Quality: An International Journal, Vol.14, No.6, 2004.
  75. Riedl, R., M. Hubert, and P. Kenning, "Are there neural gender differences in online trust? An fMRI study on the perceived trustworthiness of eBay offers", MIS Quarterly, Vol.34, No.2, 2010, 397-428. https://doi.org/10.2307/20721434
  76. Robertson, T. S., J. Zielinski, and S. Ward, Consumer Behavior, Glenview, IL: Scott, Foresman and Company, Robertson Consumer Behavior, 1984.
  77. Rust, R. T. and A. J. Zahorik, "Customer satisfaction, customer retention, and market share", Journal of Retailing, Vol.69, No.2, 1993, pp. 193-215. https://doi.org/10.1016/0022-4359(93)90003-2
  78. Schmidt, J. B. and R. A. Spreng, "A proposed model of external consumer information search", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.24, No.3, 1996, pp. 246-256. https://doi.org/10.1177/0092070396243005
  79. Senecal, S. and J. Nantel, "The influence of online product recommendations on consumers' online choices", Journal of Retailing, Vol.80, No.2, 2004, pp. 159-169. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2004.04.001
  80. Suk, H. J., S. H. Park, and E. J. Lee, "Shopping motives, information search and behavioral intentions of internet fashion consumers", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, Vol.35, No.8, 2011, pp. 918-932. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.8.918
  81. Tang, J. G., Research on the Influence of Interactivity on Trust and Shopping Behavior Tendency in B2C Environment(Doctoral dissertation), Shanghai, Fudan University, 2006.
  82. Thorbjornsen, H., M. Supphellen, H. Nysveen, and P. E. Pedersen, "Building brand relationships online: A comparison of two interactive applications", Journal of Interactive Marketing, Vol.16, No.3, 2002, pp. 17-34. https://doi.org/10.1002/dir.10034
  83. Wang, F. and M.. Head, "How can the web help build customer relationships?: An empirical study one-tailing", Information & Management, Vol.44, No.2, 2007, pp. 115-129. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.10.008
  84. Wetzels, M., G. Odekerken-Schroder, and C. Van Oppen, "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration", MIS Quarterly, Vol.33, No.1, 2009, pp. 177-195. https://doi.org/10.2307/20650284
  85. Wolin, L. D., "Gender issues in advertising: An oversight synthesis of research: 1970-2002", Journal of Advertising Research, Vol.43, No.1, 2003, pp. 111-129. https://doi.org/10.2501/JAR-43-1-111-130
  86. Zeithaml, V. A. and M. J. Bitnerl, "Services Marketing, New York: Magram-Hill Book Company. Retailer", Marketing Science, Vol.16, No.3, 1996, pp. 208-227.
  87. Zou, S., A Dyadic Analysis of Media Synchronicity and Task Type in Live Chat Online Customer Service, Temple University, 2007.