Abstract
This paper analyzed the differences in the relationship between banking service automation and employment by bank ownership type. We found significant differences in the restructuring of the labor force and increasing banking service automation between foreign banks (owned by foreign capital) and local banks. Foreign banks showed the possibilities of reducing the regular labor force through the increase in banking service automation. However, banking service automation in local banks has reduced only the number of irregular employees but increased regular employees. This paper suggests new evidence on the differences between foreign and local banks in banking personnel management with the increase in banking service automation. This paper contributes to the preceding research areas of banking, business, and governance. In addition, this paper provides important insights on banking service automation, employment, and foreign banks for banking managers and policymakers.
본 연구는 외국은행에서의 은행 서비스 업무 자동화가 은행 고용에 미치는 영향에 관하여 국내 은행과 어떠한 차이를 가지는 지를 분석하였다. 외국은행은 은행 자동화기기 확대에 따라 인력 구조조정 측면에서 국내은행과 유의한 차이를 보였다. 외국은행은 은행 서비스 업무 자동화에 따라 비정규직 뿐 아니라 정규직에서도 인력 구조조정을 추진할 가능성을 보인 반면, 국내은행은 은행 서비스 업무 자동화에 따라 비정규직 인력에서 구조조정 발생 가능성을 보이는데 그쳤다. 외국은행은 책임자급이상 정규직을 중심으로 인력 구조조정 가능성을 보였다는 점에서 국내은행과 유의한 차이를 보였다. 외국은행은 책임자급이하 정규직 또는 비정규직에서는 국내은행과 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구는 은행 서비스 업무 자동화와 인력 구조조정 측면에서 외국은행이 국내은행과 차이를 보인다는 점을 제시함으로써 기존연구와 차별성이 있다. 또한 본 연구는 은행산업의 고용 정책, 은행 업무의 자동화, 외국은행의 차별적 경영전략 등에 대해 정책당국에 유의미한 시사점을 줄 것으로 기대된다.