DOI QR코드

DOI QR Code

몸의 인식론과 기독교교육에 관한 연구

A Study on Epistemology of the Body and Christian Education

  • 투고 : 2020.05.24
  • 심사 : 2020.06.25
  • 발행 : 2020.06.30

초록

이 논문은 몸의 인식론을 고찰하고, 그것을 바탕으로 하는 기독교교육의 방향을 고찰한 논문이다. 본고는 메를로 퐁티, 다마지오, 넬슨의 몸의 인식론을 살펴보았는바, 이들은 철학과 뇌과학과 몸의 신학에서 각각 상이하게 연구하였지만, 모두 몸은 감각적이고 직접적 방법으로 세계를 인식하는 주체이며, 인간과 세계를 매개하는 통로가 되고, 인간의 자아형성에 결정적 역할을 한다고 보는 것에서 공통점을 가진다는 것을 발견하였다. 특별히 몸의 신학은 몸이 세상을 이해하는 통로가 되는 것과 마찬가지로 하나님을 이해하는 통로가 되며, 무엇보다 몸을 '하나님의 육화(embodiment of God)'의 자리로 봄으로써, 결국은 육화된 우리의 몸이 참여하는 세상 또한 '하나님의 육화'의 자리가 되어야 함을 밝혔다. 본고는 또한 그러한 몸의 인식론을 바탕으로 하는 기독교교육을 '감각으로부터 시작하는 교육', '참여로서의 교육', 그리고 '성육신적 교육'을 중심으로 살펴보았다. 이 세 개념으로부터 본고는 몸의 인식이 전통적 지식중심교육이나 학교식(schooling) 교육의 대안적 관점을 제시하는바, 교리중심, 객관적 지식의 매개, 언어중심, 교육내용중심의 고정되고 패쇄적 패러다임을 넘어서서, 감각과 경험, 인격적 참여, 비언어적 경험, 교육의장 중심의 개방적 패러다임을 제시한다는 것을 발견하였다. 더 나아가 몸은 교육에 관한 새로운 메타포를 발견할 수 있는 자리로서 추후적으로도 기독교교육을 재개념화하는 기초적 은유를 퍼 올릴 수 있는 우물과 같은 개념임을 발견하였다.

This paper examines the epistemology of the body and the direction of Christian education based on it. Looking at Merleau-Ponty, Damagio, and Nelson's epistemology of the body, it found that they had a common point, even though they studied in different areas like philosophy, brain science, and body theology; the body is a subject that perceives the world in a sensuous and direct way, and is a channel that mediates humans and the world, and plays a decisive role in human self-formation. In particular, theology of body revealed, that the body is a pathway for our understanding of God just as a pathway for our understanding the world. In addition, theology of body revealed that the body is regarded as the place of 'embodiment of God', and in the end, the world in which our incarnated body participates should also become the place of 'God's incarnation'. It also examined Christian education based on the epistemology of the body, focusing on 'education starting from the senses', 'education as a participation', and 'incarnational education'. From these three concepts, it found that epistemology of body suggests an alternative view of traditional knowledge-based education or schooling education. It suggests an open paradigm centered on sense and experience, personal participation, non-verbal experience, and field of education, beyond a fixed and closed paradigm of doctrine-centered, objective knowledge mediation, language-centered, and content-centered. Furthermore, this paper found that the body is like a well that can pump up metaphors that provide a basic metaphor for re-conceptualizing Christian education.

키워드

과제정보

이 논문은 2020년도 장로회신학대학교의 지원을 받아 수행된 논문이다.

참고문헌

  1. 류의근 (1997). 메를로 퐁티에게 있어서 신체와 인간. 철학, 50, 261-292.
  2. 양금희 (2019). 예전적 인식론을 통해서 보는 기독교교육의 새 지평. 기독교교육논총, 58, 79-117.
  3. Ashley, B. M. (1985). Theologies of the body: Humanist and Christian, braintree. The Pope John Center.
  4. Belson, J. B. (1992). Body theology, Louisville: Westminster John Know Press.
  5. Brown, W. S. & Strawn, B. D. (2012). The physical nature of Christian life neuroscience. Psychology and the Church, Cambridge, Cambridge university Press.
  6. Damasio, A. (1994). Descartes' error, emotion, reason, and the human brain, putnam's sons. New York: Penguin books.
  7. Damasio, A. (1999). The feeling of what happens, body and emotion in the making of consciousness. Orlando, Florida: Harvest Books.
  8. Damasio, A. (2003). Looking for spinoza, joy, sorrow and the feeling brain. Orlando, Florida: Harvest Books.
  9. Eisner, E. (1994). 표상형식의 개발과 교육과정. 김대현, 이영만 역. 서울: 교육과학사. (원저 1982 출판)
  10. Eusden, J. D. & Westerhoff III, J. H. (1989). Sensing beauty. Cleveland, Ohio: United Church Press.
  11. Fenton, J. Y. (1973). Theology and body. Philadelphia: The Westminster Press.
  12. Gendlin, E. (1991). Thinking beyond patterns: Body, language and situations. In B. Ouden & M. Moen (eds.). The presence of feeling in thought(25-151), New York: Peter Lang.
  13. Gendlin, E. (1996). Focusing-oriented psychotherapy: A manual of the experiencing method. New York: The Guilford Press.
  14. Harris, M. (1987). Teaching and religious imagination. New York: Harper Collins.
  15. Jennings, T. W. (1982). On Ritual Knowledge. The Journal of Religion, 62(2), 111-127. https://doi.org/10.1086/486929
  16. Kelsey, D. H. (2009). Eccentric existence: A theological anthropology, vol. 1 & 2. Louisville: Westminster John Knox Press.
  17. Kearney, R. (2015). What is carnal hermeneutics?. New Literary History, 46, 99-124. https://doi.org/10.1353/nlh.2015.0009
  18. Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books.
  19. Merleau-Ponty, M. (2019). 지각의 현상학. 류의근 역, 서울: 문학과 지성사. (원저 1945 출판).
  20. Merleau-Ponty, M. (2005). 간접적인 언어와 침묵의 목소리. 김화자 역, 서울: 책 세상. (원저 1960 출판)
  21. Meiring, J. (2015). Theology in the flesh-a model for theological anthropology as embodied sensing, HTS Teologiese Studies, Theological Studies, 71(3). https://www.researchgate.net/publication/281358955 2020.06.27. 인출.
  22. Murphy, N. (2006). Bodies and souls, or spirited bodies?. Cambridge: Cambridge University Press.
  23. Nelson, J. B. (1978). Embodiment: An approach to sexuality and Christian theology. Minneapolis: Augsburg Publishing House.
  24. Nelson, J. B. (1992). Body theology. Louisville: Westminster John Knox Press, Louisville.
  25. Nelson, J. B. (2004). Thirst: God and the alcoholic experience. Louisville: Westminster John Know Press,
  26. Paul, J., II. (2006). Man and women he created them: A theology of the body. Boston: Pauline Books & Media, MA.
  27. Richardson, C. K. (2003) God in our flesh: Body theology and religious education. Religious Education, 98(1), 82-94. https://doi.org/10.1080/00344080308299
  28. Sanders, J. (2016). Theology in the flesh: How embodiment and culture shape the way we think about truth, morality, and God. Augsburg: Fortress Press.
  29. Sheets-Johnstone, M. (2009). The corporeal turn: An interdisciplinary reader. Charlottesville: Imprint Academic.
  30. Vogel, A. A. (1973). Body theology, God's presence in man's world. New York: Harper&Row.
  31. Westerhoff III, J. H. (2000) Will our children have faith?. revised ed. Toronto: Morehouse.