DOI QR코드

DOI QR Code

Understanding On the Theosophy of Rudolf Steiner

루돌프 슈타이너의 신지학에 대한 이해

  • Lee, Won-Il (Youngnam Theological University and Seminary)
  • Received : 2020.05.24
  • Accepted : 2020.06.25
  • Published : 2020.06.30

Abstract

What means the Waldorf school based on integrative imagination to our educational reality in our days? This is the key question in this article. This article seeks to the fundamental meaning of the Waldrof school to know our educational problems. For this purpose this article explore understanding on the theosophy of Rudolf Steiner in the insufficient research until now. The theosophy of Rudolf Steiner in this article is investigated with the understanding of Triune God, human, and educational arts. The understanding of triune God is identified as the critiques to the view point of materialism, the meaning of logos in the scripture of John, the Christ as the foundation of all creatures. The understanding of human being is distinguished as the nature of body, soul, and spirit in the theosophy. Especially the nature of spirit is to see the invisible in the visible things through the eyes of mind that means esoteric spirituality not unrealistic spirituality of monasticism but integrative spirituality of overcoming the dualism between spirit and material. The educational characteristics for the integrative spirituality and imagination is called as the educational arts by Rudolf Steiner. The educational arts includes contents of the soul life, the education of freedom with individuality, and integrative education. The educational arts intends to the wholistic education with harmonious interaction of intellect, feeling, and willing to equip the individual human being in the spirit. And the educational arts educates with the harmony of story, play, art, and integrative curriculum of subject contents. The educational arts is to intend for reformation in christian education including church school and alternative school, etc. The Waldorf school needs to emphasizing the christian spirituality in the educational arts.

발도르프 학교가 설립된 이후 100년을 지난 시점에 발도르프 학교가 우리의 교육현실에 어떤 의미를 주고 있는지 탐색해 보고자 한다. 이를 위해 다루어진 내용은 발도르프 학교에 대한 이론적 근거를 제시한 루돌프 슈타이너의 신지학이다. 그리고 신지학에 기초한 하나님이해, 인간이해, 교육이해 등이다. 그의 하나님 이해에서 다루고 있는 내용은 유물론적 관점에 대한 비판, 로고스에 대한 의미 이해, 신비적 관계성의 근원되는 그리스도 등이다. 그의 하나님 이해는 인간이해와 밀접하게 관련된다. 그의 인간이해에서 다루고 있는 내용은 몸의 본성, 혼의 본성, 영의 본성 등이다. 영의 본성은 비가시적인 대상을 볼 수 있는 영의 눈을 말한다. 영의 눈은 영성이라고 할 수 있다. 구체적으로는 기독교적 영성이며, 이를 슈타이너는 신비주의적 영성이라고도 한다. 그가 말하는 신비주의적 영성의 특징은 수도원적인 탈현실적 영성을 의미하기 보다는 그리스도의 신성과 인성처럼 초월적인 것과 내재적인 것의 상호관계성을 의미하는 통합적 영성을 말한다. 그가 말하는 통합적 영성에 의한 교육의 특성은 교육예술이다. 통합적 상상력을 중요하게 여긴다. 교육예술은 오늘날 한국에서 기독교교육 현실에 변화의 방향성을 제시해 주고 있다. 교육예술에서 다루고 있는 내용은 영혼생활, 통합적 교육, 자유지향 교육, 그리고 개인성 교육 등 이다. 영혼생활은 영혼의 발달을 위해서는 지성, 감성, 의지의 발달과 조화를 이루어야 함을 말한다. 통합적 교육은 이야기, 놀이, 예술, 그리고 교과목들이 통합적으로 조직되고 운영되어야 함을 말한다. 개인성 교육은 개인의 독특성을 알고 자유롭게 표현할 수 있도록 자기의식을 계발하는 교육을, 발달교육에서는 인간의 발달 과정을 기초로 하는 교육이어야 함을 각각 언급하고 있다. 신지학의 관점에 의하면 발도르프 학교의 교육목적은 무엇보다 기독교 영성발달에 두어야 한다.

Keywords

References

  1. 손문 (2019). 국내 외국인 학교의 종교교육과 학습활동에 관한 연구. 기독교교육논총. 60, 99-120.
  2. 신문철 (2012). 기독교적 상상력을 활용한 성서학습모델. 기독교교육논총. 29, 87-122.
  3. 유은희 (2019). James. K. A. Smith가 제안하는 기독교교육 및 형성에 관한 고찰. 기독교교육논총. 60, 153-193.
  4. 이주형 (2016). 예술목회를 위한 영성수련: 상상적 관상을 중심으로. 기독교교육논총. 46, 319-351.
  5. 이현철 (2016). 한국교회 청소년 수련회에 대한 내러티브 탐구. 기독교교육논총. 47, 219-253.
  6. 정희영 (2017). 영지주의와 슈타이너의 인지학의 유사성에 대한 비판적 고찰. 기독교교육논총. 52, 107-147.
  7. Jaffke, F. (2000). 발도르프 킨더가르텐에서의 놀이와 직업, 윤선영 역. 서울: 창지사. (원저 1991 출판)
  8. Petrash, J. (2018). 발도르프 교육 이해하기. 강도은 역. 서울: 무지개다리너머.(원저 2002 출판)
  9. Querido, R. M. (2019). 발도르프 공부법 강의. 김훈태 역. 서울: 도서출판 유유. (원저 1989 출판)
  10. Steiner, R. (1994). Theosophie, einfuhrung in ubersinnliche welterkenntnis und menschenbestimmung. (Trans Catherine E. C.), Theosophy: An Introduction to the Spiritual Processes in Human Life and in the Cosmos, MA: Anthroposophic Press.
  11. Steiner, R. (1996). The education of the child and early lectures on education (a collection), NY: Anthroposophic Press.
  12. Steiner, R. (2008). The Essential Rudolf Steiner. VA: Wilder Pub.
  13. Steiner, R. (2009). 기독교적 세계관. 박병기.김민재 역. 경기: 도서출판 인간사랑. (원저 2007 출판)
  14. Steiner, R. (2015). 발도르프 학교와 그 정신. 최혜경 역. 서울: 도서출판 밝은 누리. (원저 1998 출판)
  15. Steiner, R. (2016a). 신지학. 양억관.다카하시 이와오 역, 서울: 물병자리. (원저 1994 출판)
  16. Steiner, R. (2016b). 요한복음 강의. 양억관.다카하시 이와오 역. 서울: 물병자리. (원저 1997 출판)