Abstract
When a KW-class power control unit is installed in an aircraft installation, a heat dissipation design for a large amount of heat generated during power conversion should be considered. Failure to provide adequate heat dissipation can lead to equipment malfunction and fire, which can be a fatal factor in aviation operations. This paper describes the heat dissipation design of a KW-class power control unit installed in aircraft installation. The design and manufacturing test were conducted through computerized analysis, and the analysis model was corrected by confirming the rapid heat generation phenomenon of the heating element due to high power control. After the model revision, the design was improved, and the high-temperature operation test of the US military standard MIL-STD-810G was performed to confirm the feasibility of the improved design.
항공기 장착물에 KW급 전력변환장치가 탑재되는 경우, 전력 변환 시 발생하는 대량의 발열에 대한 방열설계가 고려되어야 한다. 적절한 방열을 하지 못하는 경우, 장비 오작동 및 화재의 우려가 발생하며 이는 항공기 운항에 있어 치명적인 요인이 될 수 있다. 본 논문은 항공기 장착물에 탑재되는 KW급 전력변환장치의 방열설계에 관하여 기술하였다. 전산해석을 통한 설계 및 제작 후 시험을 수행하였으며, 고전력 변환에 따른 발열부품의 급격한 발열 현상을 확인하여 해석 모델을 보정하였다. 모델 보정 후 방열구조가 개선된 형상으로 설계를 개선하였으며, 미 군사규격인 MIL-STD-810G 의 고온동작 시험을 수행하여 개선된 형상의 타당성을 검증하였다.