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Effect of Low Sulphur Fuel Oil Use on Korean Container Shipping Companies by IMO Environmental Regulations

IMO 환경규제에 따른 저유황 연료유 사용이 국적 컨테이너 선사에 미치는 영향

  • Received : 2019.11.20
  • Accepted : 2020.03.25
  • Published : 2020.03.31

Abstract

This study examined the background of IMO environmental regulations and countermeasures of domestic and foreign liner shipping companies and also analyzed the additional cost and profitability of container shipping companies by implementation of IMO 2020, when the fuel oil is converted to low sulfur oil. The results show that the national flag carrier would incur significant additional costs when using low sulfur oil, which would worsen its profitability in all scenarios. These analysis results suggest that for regional shipping companies need reasonable BAF setting standards, which is flexible to the price of fuel oil and also seek ways to co-exist through mutual cooperation among oil refiners, shippers and shipping companies.

본 연구는 IMO 2020 시행에 따른 국내외 선사의 대응전략을 살펴보고, 선사의 주요 대응방안인 저유황유로 연료를 전환할 경우 국적선사가 부담해야 할 추가비용과 그것이 선사의 수익성에 미치는 영향을 시나리오별로 분석하였다. 분석결과, 저유황유 사용 시 국적선사는 상당한 추가 비용이 발생하게 되고 이로 인해 모든 시나리오에서 영업이익 적자를 기록하는 등 수익성이 악화될 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 대화주 운임교섭력이 약한 근해선사의 경우 연료유 가격에 탄력적으로 적용할 수 있는 합리적인 BAF 설정 기준이 필요하며, 또한 정유사, 화주, 선사 간 상호협력을 통해 상생할 수 있는 방안을 모색할 필요가 있음을 시사한다.

Keywords

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