초록
국내 국경 지역의 주요 도로에 낙석 장애물을 설치, 운영하여 적군의 이동을 방지하고 차단하고 있다. 그러나 접경지역의 개발로 인한 교통량 증가는 낙석으로 인한 도로 교통 혼잡, 교통 안전, 도시 미관 저하 등 많은 문제를 야기하고 있다. 따라서 본 연구는 단위별로 다르게 적용되는 낙석장해물 철거 및 교체 시설 설치 지침을 제공하고, 운영에 필요한 낙석 장해물 유지비에 대한 국방부의 정책 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 낙석 장해물 제거 및 대체시설 설치에 관한 지침 연구의 일환으로 필수 낙하 장해물에 대한 표준 단가를 제시하여 암석 제거 여부를 판단 할때 판단 자료로 활용하고자 하였다.
Rock drop obstacles on major roads in the border area in South Korea has been installed and operated to prevent and block the movement of enemy units. However, the increase in traffic volume due to the development of the border region causes many problems such as road traffic congestion due to rock drop, traffic safety, and impaired urban aesthetics. Therefore, this study aimed to provide guidelines for demolition and replacement facility installation for rock drop obstacles, which are differently applied to each unit, and to suggest the direction of the Ministry of National Defense's policy regarding maintenance cost for necessary rock drop obstacles required for operation. In this study, as part of a guideline study on the removal of rock drop obstacles and the installation of alternative facilities, a standard unit price was suggested for essential rock drop obstacles, so as to be used as judgment data when deciding whether to remove rock drop obstacles.