DOI QR코드

DOI QR Code

일본의 교양 정보교육과정 표준 분석을 통한 한국 대학의 교양 정보교육에 대한 시사점

Implications toward the Liberal Arts Informatics Curriculum of Universities in Korea through Standard Analysis of Japan's Liberal Arts Informatics Curriculum

  • 김미정 (고려대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 대학원 컴퓨터학과)
  • 투고 : 2020.04.28
  • 심사 : 2020.06.27
  • 발행 : 2020.07.31

초록

본 연구는 일본 교양 정보교육과정 표준을 분석하여, 한국 대학의 교양 정보교육에 대한 시사점을 제공하기 위한 목적이 있다. 목적 달성을 위해 J07-GE, J17-GE와 관련된 다양한 보고서들을 중심으로 두 표준의 변화를 비교하였다. 개정판인 J17-GE가 반영하는 정보학에 대한 지식의 범위와 정도를 살펴보기 위하여 CS에 관한 교육과정 표준들의 관계를 통해 분석하였다. 분석 결과, 컴퓨팅 사고력 관점과 일본 정보학 정의에 기반한 J07-GE, J17-GE를 통해 정보의 원리와 지식은 보편적인 교양으로서 전체 대학생의 역량을 길러줄 수 있음을 확인하였다. 따라서 교육과정을 개발할 때는 지식체계 뿐 아니라 시수, 방법 등에 대한 논의가 함께 고려되어야 할 것이다. 본 연구는 대학 교양 정보교육의 내실화 및 교양 정보교육과정 표준 개발을 위한 방향성을 제시하였다는 점에 의의가 있다.

The purpose of this study is proposing implications toward liberal arts Informatics education at universities in Korea by analyzing Japan's liberal arts Informatics curriculum standards. For this aim, the changes of the two standards have been compared focusing on a variety of researches related to J07-GE and J17-GE. In order to examine the scope and degree of Informatics knowledge reflecting J17-GE, which is a revised version, the analysis has been conducted through the relationship between curriculum standards regarding CS. As a result of the analysis, it has been identified that principles and knowledge of informatics can nurture competency of university students as universal liberal arts through J07-GE and J17-GE based on Computational thinking viewpoint and Japanese Informatics studies definition. Thus, when it comes to developing curriculum, discussion of not only knowledge system but also number of classes and methods have to be taken into account. This study is meaningful in the sense that it proposed directions for advancing university liberal arts Informatics education and developing liberal arts Informatics curriculum standards.

키워드

참고문헌

  1. 情報処理学会 (2008). 情報専門学科におけるカリキュラム標準 J07 最終報告. 第70回全国大会シンポジウム. 情報処理学会.
  2. 손동현 (2011). 분과학문과 교양교육의 불협화, 그 연원과 현실 그리고 전망. 교양교육연구. 5(1), 171-194.
  3. 안영희.김자미.이원규 (2016). 메타학문인 정보학을 모태학문으로 하는 교과 '정보'. 컴퓨터교육학회 논문지, 19(3), 1-10.
  4. 河村 一樹 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :7. 一般情報処理教育(J07-GE). 情報処理. 49(7), 768-774.
  5. 一般情報教育の知識体系 (GEBOK2017.1) https://www.ipsj.or.jp/annai/committee/education/j07/ed_j17-GE.html
  6. カリキュラム標準コンピュータ科学領域(CS) https://www.ipsj.or.jp/annai/committee/education/j07/ed_j17-CS.html
  7. 情報学委員会 情報科学技術教育分科会 (2016). 大学教育の分野別質保証のための 教育課程編成上の参照基準 情報学分野. 情報学委員会.
  8. 오경선.서응교.정혜진 (2018). 창의.컴퓨팅사고 교육내용 기본 설계 연구. 디지털융복합연구, 16(5), 65-73. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.5.065
  9. The Joint Task Force on Computing Curricula (2001). Computing Curricula 2001 Computer Science. ACM/IEEE Computer Society.
  10. 筧 捷彦 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :1. 情報専門学科カリキュラム標準J07について. 情報処理. 49(7), 721-727.
  11. 疋田 輝雄 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :2. コンピュータ科学領域(J07-CS). 情報処理. 49(7), 728-735.
  12. 神沼 靖子 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J0 7 :3. 情報システム領域(J07-IS). 情報処理. 49(7), 736-742.
  13. 阿草 清滋 , 西 康晴 , 沢田 篤史 , 鷲崎 弘宜 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :4. ソフトウェアエンジニアリング領域(J07-SE). 情報処理. 49(7), 743-749.
  14. 大原 茂之 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :5. コンピュータエンジニアリング領域(J07-CE). 情報処理. 49(7), 750-758.
  15. 駒谷昇一 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :6. インフォメーションテクノロジ領域(J07-IT). 情報処理. 49(7), 759-767.
  16. 兼宗 進 , 筧 捷彦 (2008). 情報専門学科カリキュラム標準 J07 :0. 編集にあたって. 情報処理. 49(7), 719-720.
  17. 情報処理学会. https://www.ipsj.or.jp
  18. 情報処理学会 (2002). 大学等における一般情報処理教育の在り方に関する調査研究. 文部科学省.
  19. 情報処理学会 (2017). 超スマート社会における 情報教育の在り方に関する調査研究. 文部科学省.
  20. 이원규 (역) (2018). 기초정보학 : 생명에서 사회로. 西垣通의 基礎情報学. 서울: 고려대학교출판문화원.
  21. The Joint Task Force on Computing Curricula (2005). Computing Curricula 2005. ACM/IEEE Computer Society.
  22. Ohtsuki Mika, Kakeshita Tetsuro (2014). Requirement Analysis of Computing Curriculum Standard J07 and Japan Information Technology Engineers Examination Using ICT Common Body of Knowledge. Journal of Information Processing. 22(1), 1-17. https://doi.org/10.2197/ipsjjip.22.1
  23. 情報処理学会 (2007). シンポジウム(1) 情報専門学科カリキュラムJ07 - その骨子. 第69回情報処理学会全国大会 イベント企画. 情報処理学会.
  24. 立田 ルミ (2016). 情報学分野の参照基準 : 情報処理学会 一般情報教育委員会調査を基に. 情報学研究. 5, 99-104.
  25. 萩谷 昌己 (2014). 情報学を定義する : 情報学分野の参照基準. 情報処理/情報処理学会 編. 55(7), 734-743.
  26. GEBOK2017.1と情報学分野参照基準の対応表 https://www.ipsj.or.jp/annai/committee/education/j07/ed_j17-GE.html
  27. ACM, IEEE Computer Society (2008). Computer Science Curriculum 2008. ACM/IEEE Computer Society.
  28. The Joint Task Force on Computing Curricula (2013). Computer Science Curriculum 2013. ACM/IEEE Computer Society.
  29. 情報処理学会 (2018). 超スマート社会における情報教育カリキュラム標準の策定に関する調査研究. 文部科学省.
  30. 情報処理学会 (2009). 副専攻としての情報分野の知識体系とコア. 情報処理学会.