Abstract
This study is aimed to point out the direction for more reasonable and effective application of future digital technology in the exhibition. It's also to improve the satisfaction of visitors' overall experience through inspecting the special exhibition using digital technology in the national central museum in 2019. The relationship of visitors' expectations, experience and satisfaction are analyzed through literature investigation. Hence, four dimensions of digital experience were summarized on this basis, the content of the questionnaire was set through this research. The satisfaction of visitors to the digital technology experience was evaluated and the key contents needing to be improved were found through Importance-Performance Analysis (IPA). According to the IPA analysis, the content located in quadrant IV is analyzed emphatically, and improvement suggestions are put forward from macro-level, micro-level and viewer's inner levels. The results can be used as a reference for improving the feasibility of the current problem. In order to ensure the forward-looking and timeliness of this field, continuous research will be conducted according to the changes and developments.
본 연구는 2019년 국립중앙박물관 중 디지털기술을 이용한 특별기획전을 중심으로 연구하였으며 그 연구목적은 향후의 전시에 있어 더욱 합리적이고 효과적으로 디지털기술을 응용하여 관람객의 전체적인 체험효과를 제고하기 위한 것이다. 연구과정에서 문헌조사를 통해 관람객의 기대, 체험 및 만족도 간의 관계에 대해 분석하고 최종적으로 4개 측면에서의 디지털 체험 차원을 종합하였으며 이를 기초로 설문지 내용을 작성하였다. IPA분석법(Importance-Performance Analysis)에 근거하여 디지털기술에 대한 체험 만족도에 대해 평가하고 중점적으로 개선해야 할 내용에 대해 알아보았다. IPA분석 원리에 근거하여 제IV사분면의 내용에 대해 중점적으로 분석하고 거시적 측면, 미시적 측면 및 관람객의 내심적 측면에서 개선해야 할 내용에 대해 건의하였으며 최종적인 연구결과는 현 단계 문제점을 개선하는 실행가능성에 대한 참고적인 기초자료로 활용할 수 있다. 본 연구의 선도성과 시효성을 보장하기 위해 향후 디지털 기술의 변화와 발전에 의한 연구를 지속적으로 진행할 것이다.