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4차산업혁명 시대, 대학경영의 효율적 제고를 위한 전략적 접근 - 서비스 경영이론의 적용을 중심으로 -

A Strategic Approach to Enhancing University Management in the Era of Industry Revolution 4.0 - Application of Service Operations Management Theory -

  • 정상철 (적십자 대전세종지사) ;
  • 오세구 (충남대학교 경영경제연구소)
  • 투고 : 2020.10.06
  • 심사 : 2020.12.18
  • 발행 : 2020.12.31

초록

4차 산업혁명이 빠른 속도로 전개됨에 따라 대학이 생존하기 위한 조건으로 대학에 주어진 본질적 사명을 시스템 이론의 관점에서 재조명할 필요가 있다. 본 연구에서는 대학을 고등교육 서비스를 통해 고부가가치를 창출하는 5차 서비스 산업으로 규정하고, 경영학을 기반으로 한 다학제적(Multidisciplinary) 관점의 접근을 시도하되 특히 서비스 운영관리이론에 기초하여 이를 재조명함으로써 대학경영의 과학적 합리화를 위해 다양한 대학관계자에게 새롭고 참신한 시각을 제공하려고 시도하였다. 이를 위해 대학의 본질적 사명인 교육, 연구, 봉사를 제대로 수행하기 위한 교육조직, 연구조직, 봉사조직, 그리고 이들에 대한 지원조직의 성격을 분류하고 이들에 맞는 경영행위를 수행하기 위한 개념과 기법을 탐색하는 것이 본 연구의 일차적 목적이다. 또한, 학문적·실무적 관점에서 대학을 고등교육 서비스를 통해 고부가가치를 창출하는 5차 서비스 산업으로 규정한 뒤 경영학적 관점에서 새로운 접근을 시도하되 보다 구체적으로는 서비스 경영이론, 특히 서비스 운영관리이론에 기초하여 대학 행정을 재조명함으로써 대학경영의 과학적 합리화를 위한 새로운 관점과 수단을 제공하는 것, 나아가 대학 총장을 CEO의 관점에서 바라보는 최근의 한 경향을 반영하여 이를 학문적으로 체계화시켜보려는 것이 본 연구의 구체적인 목적이다. 이를 통해 새로운 환경변화에 대응할 수 있는 체계적이고 과학적인 대학경영조직의 이상형을 모색해보고자 하였다.

As the 4th Industrial Revolution unfolds rapidly, it is important to re-light the intrinsic mission given to universities from a system theory perspective as a condition for the university to survive. In this study, the university was prescribed as a fifth service industry that creates high value-added through higher education services, and attempted to provide a new and novel perspective to various university officials for the scientific rationalization of university management by re-describing it based on the Multidisciplinary perspective based on business administration, but in particular on the theory of service operation management. To this end, the primary purpose of this study is to classify the nature of educational organizations, research organizations, service organizations, and support organizations to properly perform the university's essential mission of education, research, and service, and to explore concepts and techniques for performing management activities that are appropriate to them. In addition, after identifying the university from an academic and practical point of view as a fifth service industry that creates high value-added through higher education services, but more specifically, to provide a new perspective and means for the scientific rationalization of university management by re-identifying university administration based on the business administration theory, in particular the theory of service operation management, and further reflecting a recent trend to view the university president from the CEO's point of view, the specific purpose of this study is to look at this academic system. Through this, we sought the ideal form of a systematic and scientific university management organization that can respond to new environmental changes.

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