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Development and Application of a Home Connection Program on the Improvement of Mathematical Interaction of Parents of 3-year-olds

만 3세 유아 부모의 수학적 상호작용 증진을 위한 가정연계 프로그램의 개발 및 적용

  • 배진희 (명지대학교 일반대학원 아동학과) ;
  • 김지현 (명지대학교 아동학과)
  • Received : 2019.02.14
  • Accepted : 2019.05.28
  • Published : 2019.06.30

Abstract

Objective: This study aimed to develop and apply the home connection program for promoting the mathematical interaction of parents of 3-year-olds. Methods: We surveyed questionnaires for 36 parents and interviewed 3 parents of 3-year-olds for the development of the program. Twenty-one 3-year-olds were selected as participants in the program. Quantitative data from a checklist for parent's mathematical interaction were analyzed using repeated measures ANOVA. Qualitative data from self-evaluation of teachers and parents were categorized and analyzed in terms of meaning. Results: Based on the home connection program, the session were provided in the following order [educare center activities ${\rightarrow}$ home-linked activities ${\rightarrow}$ home+educare integrated activities] and in each session, the three-step course [sharing of thinking ${\rightarrow}$ gathering of thinking ${\rightarrow}$ broadening of thinking] was applied. Implementation of this program led to promoting parental mathematical interaction. Conclusion/Implications: This study will lead to follow-up studies that reveal positive effects of our program.

Keywords

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그림 1. 프로그램의 최종 구성 체계

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그림 2. 부모의 수학적 상호작용의 검사 시기별 반복측정 분산분석

표 1. 부모의 수학적 상호작용 문항

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표 2. 연구절차

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표 3. 질문지 요구도 조사 결과

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표 4. 부모면담 결과

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표 5. 회기별 부모의 수학적 상호작용 단계의 진행 과정

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표 6. 예비연구 실시 후 제안점과 수정 결과

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표 7. 부모의 수학적 상호작용의 검사 시기별 기술통계

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표 8. 부모의 수학적 상호작용의 검사 시기별 반복측정 분산분석

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