DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Early Childhood Education Teachers' Working Conditions on Professionalism: Considering the Mediating Effects of Teacher Efficacy and Well-being

유아교사의 근로여건이 전문성에 미치는 영향 분석 -교사의 웰빙과 효능감의 매개효과를 중심으로-

  • Received : 2019.04.30
  • Accepted : 2019.05.31
  • Published : 2019.06.30

Abstract

Objective: The goal of this study was to investigate the effects of early childhood teachers' current working conditions such as welfare and wages, working hours, ECEC center's environmental characteristics, and parental involvement and community engagement on the professionalism of teachers. Method: A total of 988 respondents participated in the nationwide online survey. The data were analyzed by correlation analysis and structual equation modeling. Results: First, there were no statistically significant direct effects of ECEC teachers' working conditions on teacher professionalism. Second, there were significant direct effects of teacher efficacy and well-being on teacher professionalism. Third, there were significant indirect effects of teachers' working conditions on their professionalism, via efficacy and well-being, linking the impact of working conditions and the professionalism of teachers. Conclusion/Implication: The results of this structural model imply that policy input for teacher welfare, wage increases, and the enhancement of teachers' well-being and efficacy are valid and significant for the professional development of ECEC teachers. These results provide the data-driven evidence for the importance of welfare and socio-cognitive approaches for teachers.

Keywords

BOJGB2_2019_v15n3_21_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

BOJGB2_2019_v15n3_21_f0002.png 이미지

그림 2. 연구모형 분석 결과

표 1. 조사 참여자 특성

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0001.png 이미지

표 2. 조사변인

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0002.png 이미지

표 2. 계속

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0003.png 이미지

표 3. 분석변인 기술통계

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0004.png 이미지

표 4. 변인간 상관관계

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0005.png 이미지

표 5. 잠재변인의 요인부하량

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0006.png 이미지

표 6. 유아교사의 근로여건이 교사의 효능감과 웰빙에 미치는 직접효과

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0007.png 이미지

표 7. 유아교사의 근로여건이 교사의 전문성에 미치는 직접효과

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0008.png 이미지

표 8. 유아교사의 효능감과 웰빙이 교사의 전문성에 미치는 직접효과

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0009.png 이미지

표 9. 유아교사의 근로여건이 교사의 전문성에 미치는 교사 효능감과 웰빙의 매개효과 검증

BOJGB2_2019_v15n3_21_t0010.png 이미지

References

  1. 교육부 (2018). 유아교육발전 기본계획(2018-2022). 교육복지정책국 유아교육정책과. https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=312&boardSeq=74965&lev=0&searchType=null&statusYN=C&page=1&s=moe&m=0301&opType=N에서 2019년 4월 30일 인출
  2. 김미진, 김병만 (2017). 유아교사의 임파워먼트와 행복의 관계에서 셀프리더십의 매개 및 조절효과. 미래유아교육학회지, 24(2), 191-215. doi:10.22155/JFECE.24.2.191.215
  3. 김영실, 정영실 (2016). 영아의 공동주의와 영아교사의 상호작용의 질이 영아의 어휘력에 미치는 영향. 유아교육연구, 36(1), 133-152. doi:10.18023/kjece.2016.36.1.006
  4. 김은설, 안재진, 최윤경, 김의향, 양성은, 김문정 (2009). 보육종사자 전문성 제고 방안 연구(수탁보고: 2009-05). 서울: 보건복지가족부.육아정책연구소. http://www.kicce.re.kr/kor/publication/02_04.jsp?mode=view&idx=3295&startPage=60&listNo=30&code=report03&search_item=&search_order=&order_list=10&list_scale=10&view_level=0에서 2019년 1월 30일 인출
  5. 보건복지부 (2017). 제3차 중장기보육 기본계획(2018-2022) - 2019년도 시행계획. 보건복지부보육정책관. http://www.mohw.go.kr/react/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID=04&MENU_ID=0403&page=1&CONT_SEQ=343320&SEARCHKEY=TITLE&SEARCHVALUE=%EC%A4%91%EC%9E%A5%EA%B8%B0%EB%B3%B4%EC%9C%A1에서 2019년 4월 30일 인출
  6. 박은혜, 박선혜 (2017). 유치원 교사 및 어린이집 교사의 교수 관점 성향 분석. 육아지원연구, 12(2), 27-49. doi:10.16978/ecec.2017.12.2.002
  7. 박희숙 (2014). 24시간 어린이집 교사-영유아의 상호작용이 영유아 정서지능에 미치는 영향. 육아지원연구, 9(1), 267-285. doi:10.16978/ecec.2014.9.1.011
  8. 신지혜, 김남희, 김규태 (2018). 유아교사의 조직행동에 대한 국내 연구동향 분석: 연구주제와 연구방법을 중심으로. 교육문화연구, 24(6), 459-481. doi:10.24159/joec.2018.24.6.459
  9. 이미화, 최윤경, 이정원, 도남희, 권미경, 박진아, 이혜민, 김영원 (2016). 2015 전국보육실태조사-어린이집조사 보고서. 세종: 보건복지부.육아정책연구소.
  10. 이종각, 문수백 (2011) 보육교사가 지각한 보상인식이 직무스트레스와 조직몰입에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 18(4), 165-184
  11. 이희은 (2017). 유아교사의 직무수행과 관련변인 간 구조관계 분석: 직무만족, 행복감, 관계지향 조직문화를 중심으로. 미래유아교육학회지, 24(1), 231-256. doi:10.22155/JFECE.24.1.231.256
  12. 조숙영, 이용주 (2016). 보육교사의 정신건강과 행복감이 임파워먼트에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 21(2), 191-211.
  13. 최윤경, 박진아, 이솔미, 조현수 (2017). 누리과정 성과 제고를 위한 교사 실태 및 지원 방안 연구(연구보고 2017-25). 서울: 육아정책연구소 http://www.kicce.re.kr/kor/publication/02_03.jsp?mode=view&idx=24693&startPage=0&listNo=22&code=report05&search_item=subject&search_order=누리과정&order_list=10&list_scale=10&view_level=0에서 2019년 1월 30일 인출
  14. 한국보육진흥원 (2018). 비전보육(Vol.24). 서울: 한국보육진흥원
  15. 허주, 최수진, 김이경, 김갑성, 김용현 (2015). 교원 및 교직환경 국제비교연구: TALIS 2주기 결과를 중심으로(RR2015-22). 서울: 한국교육개발원. https://www.kedi.re.kr/khome/main/research/selectPubForm.do에서 2019년 1월 30일 인출
  16. 홍세희 (2000). 특별기고: 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  17. Boyd, M. (2013). "I love my work but..." The professionalization of early childhood education. The Qualitative Report, 18(36),1-20.
  18. Bullock, A., Coplan, R. J., & Bosacki, S. (2015). Exploring links between early childhood educators' psychological characteristics and classroom management self-efficacy beliefs. Canadian Journal of Behavioral Science, 47(2), 175-183. doi:10.1037/a0038547
  19. Burchinal, M., Howes, C., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R. et al. (2008a). Predicting child outcomes at the end of kindergarten from the quality of pre-kindergarten teacher-child interactions and instruction. Applied Development Science, 12(3), 140-153. doi:10.1080/10888690802199418
  20. Burchinal, M., Hyson, M., & Zaslow, M. (2008b). Competencies and credentials for early childhood educators: What do we know and what do we need to know. NHSA Dialog Briefs, 11(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/15240750701816439
  21. Danielson, C. (2013). The Framework for teaching: Evaluation instrument. Princeton, NJ: Danielson Group.
  22. Early, D. M., Bryant, D. M., Pianta, R. C., Clifford, R. M., Burchinal, M. R., Ritchie, S. et al.(2006). Are teachers' education, major, and credentials related to classroom quality and children's academic gains in pre-kindergarten? Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 174-195. doi:10.1016/j.ecresq.2006.04.004
  23. Early, D. M., Maxwell, K. L., Burchinal, M., Alva, S., Bender, R. H., Bryant, D. et al. (2007). Teachers' education, classroom quality, and young children's academic skills: Results from seven studies of preschool programs. Child Development, 78(2), 558-580. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01014.x.
  24. Guo, Y., Justice, L. M., Sawyer, B., & Tompkins, V. (2011). Exploring factors related to preschool teachers' self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 27(5), 961-968. doi:10.1016/j.tate/2011.03.008
  25. Hall-Kenyon, K. M., Bullough, R. V., MacKay, K. L., & Marshall, E. E. (2013). Preschool teacher well-being: A review of the literature. Early Childhood Education Journal, 42(3), 153-162. doi:10.1007/s10643-013-0595-4
  26. Hamre, B. K., Pianta, R. C. Downer, J. T., DeCoster, J., Mashburn, A. J., Jones, S. M., and Hamagami, A. (2013). Teaching through interactions: Testing a developmental framework of teacher effectiveness in over 4,000 classrooms. The Elementary School Journal, 113(4), 461-487. https://doi.org/10.1086/669616
  27. Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27(2), 279-300. doi:10.3102/00028312027002279
  28. Kim, Y. H. & Kim, Y. E. (2010). Korean early childhood educator's multi-dimensional teacher self-efficacy and ECE center climate and depression severity in teachers as contributing factors. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1117-1123. doi:10.1016/j.tate.2009.06.009
  29. OECD(2016). Supporting teacher professionalism: Insights from TALIS 2013. Paris: OECD Publishing.
  30. Palardy, G. J., & Rumberger, R. W. (2008). Teacher effectiveness in first grade: The importance of background qualifications, attitudes, and instructional practices for student learning. Educational Evaluation and Policy Analysis, 30(2), 111-140. doi:10.3102/0162373708317680
  31. Watson, D., Clark, L. A. & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070. doi:10.1037/0022-3514.54.6.1063