초록
2015년 개정 교육과정에서 초등학교 5학년 또는 6학년에서 소프트웨어 교육을 17시간 필수적으로 실시하여야 한다. 따라서 초등 예비교사들이 소프트웨어 교육을 할 수 있어야 한다. 본 연구에서는 초등 예비교사들이 소프트웨어 교육을 할 수 있는 성취기준별로 학습 요소들을 정의한다. 학습 요소별로 예비교사들에게 수업을 실시하였다. 그 결과는 학습 요소별로 교수 학습 및 평가 자료를 만들 수 있었다. 또한 예비교사들이 이들 자료를 기반으로 초등학교에서 소프트웨어 교육을 지도 할 수 있는 능력이 향상되었다는 것을 알 수 있었다.
In the 2015 revision curriculum, software education must be conducted for 17 hours in elementary school fifth or sixth grade. Pre_service elementary teachers should be able to teach software. In this study, learning factors according to the achievement criteria for software education will be defined for pre-service elementary teachers. Pre-service teachers were taught by learning elements. As a result, the pre_service teachers were able to create teaching and evaluation materials for each learning element. It was also found that the pre-service teachers improved their ability to teach software education in elementary school based on these materials.