DOI QR코드

DOI QR Code

최계락 동시의 유아교육에의 적용 방안 모색

Seeking application of Kye Rak Choi's verse to early childhood education

  • 김대욱 (경상대학교 유아교육과)
  • Kim, Dae-wook (Dept. of Early Childhood Education, Gyeong-sang National University)
  • 투고 : 2019.02.09
  • 심사 : 2019.04.11
  • 발행 : 2019.05.31

초록

본 연구는 낭만주의 동시의 대표적인 작가인 최계락의 동시를 유아교육에 적용할 수 있는 방안을 모색하고자 수행되었다. 연구를 위해 최계락의 동시 95편을 대상으로 분석을 수행하였다. 먼저, 최계락 관련 선행연구 및 최계락 동시을 고찰하였다. 다음으로 현재 유아교육에서 사용되고 있는 동시 수업의 수행 방안을 검토하고, 최계락 동시를 어떻게 적용시킬 수 있는지 방안을 모색하였다. 최계락의 동시를 유아교육에 적용시키기 위해 작품의 주제를 분석하였다. 사계절과 자연을 활용한 작품들이 많았으며, 이 작품들은 유아교육에서 활용하기에 적합하였다. 최계락 동시를 유아교육에 실제 적용하는 방안으로, 시어를 활용한 방안, 답장의 형태로 새로운 동시를 창작하는 방안, 상황별 이야기나누기에 활용하는 방안을 제시하였다. 최계락 시인은 서정성을 강조하는 작품을 많이 썼으며, 이 작품들은 유아의 감수성과 연결하기에 좋은 매개물이 될 수 있다.

This study was carried out to find a way to apply Kye Rak Choi, a representative writer of romanticism, to the early childhood education. For the study, the analysis was performed on 95. First, Kye Rak Choi study related to Kye Rak Choi and Kye Rak Choi work were examined. Next, I examined the implementation plan of simultaneous class which is being used in early childhood education and searched how to apply Kye Rak Choi work. The subject of the work was analyzed in order to apply Kye Rak Choi 's concurrent to early childhood education. There were many works utilizing the four seasons and nature, and these works were suitable for use in early childhood education. There is a way to apply Kye Rak Choi's work to early childhood education, to utilize sheer, to write a reply, to share stories by context. Kye Rak Choi had written many works emphasizing lyricism, and these works can be a good medium to connect with the child's sensitivity.

키워드

GJMGCK_2019_v5n2_225_f0001.png 이미지

그림 1. 연구절차 Figure 1. Research procedure

표 1. 사계절을 활용한 시 Table 1. verse using four seasons

GJMGCK_2019_v5n2_225_t0001.png 이미지

표 2. 자연을 활용한 시 Table 1. verse using nature

GJMGCK_2019_v5n2_225_t0002.png 이미지

참고문헌

  1. Youn-kyoung, Lee. The Effects of Various Extended Poetry Activites on Children's Language Development. Early Childhood Education Research, 20(4), 165-187, 2000.
  2. Min-jin, Kim. Children's Literature in Early Childhood Education. Paju: Jung-Min Pub. 2016.
  3. Han-sun, Choi, & Seong-hee Hong. The study of Recognition and Actual about Child Literary Education, The Studies in Korean Classic Poetry and Culture, 41, 113-138, 2018.
  4. Hyeong-man Kim. The world of chae gae rock's nursery rhymes. The Society Korean Children Literature, 13, 45-68, 2007.
  5. Kye-rak, Choi. A selection book of Kye Rak Choi's verse. Seoul: Knowledge creation knowledge. 2015.
  6. Yeong Jin Kim. A study on children's verses by Kye Rak Choi. Graduate School of Education, Pusan National University of Education.
  7. Hyang-geun, Lee. The changes of perspective on children in poetry according to romanticism. New Education of Korean, 108, 463-479, 2018.