DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Pre-service Secondary Mathematics Teachers' Noticing in Their Journals

중등예비수학교사의 활동 일지에서 살펴본 노티싱의 특징

  • Received : 2018.11.20
  • Accepted : 2019.03.26
  • Published : 2019.03.30

Abstract

This study aims to investigate noticing of pre-service secondary mathematics teachers. For the purpose of this study, we analyzed journals of four pre-service mathematics teachers. Our analysis was based on a framework including three categories such as Aware, Interpret, and Response. As results, we found a tendency that pre-service secondary mathematics teachers have more general awareness of students and relatively fewer interpretations of students' mathematical thinking than other categories. In addition, in the category of Response, the pre-service secondary mathematics teachers were more likely to explain to students than to promote students' thinking through questions. Based on these results, we would like to discuss implications for pre-service secondary mathematics teacher education.

본 연구는 중등예비수학교사의 학생의 학습에 대한 노티싱을 살펴보기 위해 시작되었다. 이를 위해 4명의 중등예비수학교사가 중학교 수학수업에서 학습보조교사 활동을 하고 작성한 일지를 조사하였다. 일지에 나타난 학생에 대한 노티싱은 선행연구의 분석틀을 기초로 하여 알아차리기, 해석하기, 반응하기의 세 가지로 구분하여 분석하였다. 연구결과 중등예비수학교사들은 대체로 학생에 대한 일반적인 알아차리기가 많고 수학적 사고에 대한 해석하기가 상대적으로 적게 나타났다. 반응하기에서는 질문을 통한 학생의 사고 촉진보다는 학생들에게 설명하기가 많이 나타남을 확인하였다. 이를 토대로 중등예비수학교사 교육프로그램에 주는 시사점을 논의하고자 한다.

Keywords

References

  1. 고창규 (2013). 초등교사들이 수업평가에서 주목하지 못하는 수업내용: '박'교사 수업평가 사례를 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 13(6), 569-597.
  2. 고창규 (2014). 초등교사들이 '박'교사 수업의 평가 사례에서 주목하는 수업 내용. 인문사회과학연구, 15(1), 391-423.
  3. 고창규 (2017). 초등교사들이 수업을 하는 과정에서 주목하는 수업측면. 학습자중심교과교육연구, 17(8), 553-582.
  4. 김상훈, 권나영(2017). 학습보조교사 활동과 수학에 대한 정의적 특성 및 학업성취도와의 관계. 교육연구, 70, 29-58.
  5. 김희정, 한채린, 배미선, 권오남(2017). 수학 교사의 주목하기와 반응적 교수의 관계: 모든 학생의 수학적 사고 계발을 지향하는 수업 상황에서. 수학교육, 56(3), 341-363.
  6. 이상희, 이수진(2016). 수업시연 기반 수학교과교육학 수업 모델 탐색. 교사교육연구, 55(3), 363-376.
  7. 이은정, 이경화(2016). 교사의 사전 주목하기와 수학수업에서 실제 주목하기에 대한 연구. 학교수학, 18(4), 773-791.
  8. 이윤미, 이수진(2018). 수업평가와 수업성찰에서 나타나는 예비 중등 수학교사의 주목하기(Noticing). 학교수학, 20(1), 185-207.
  9. 한채린, 김희정, 권오남. (2018). 학생의 통계적 변이성 이해에 대한 수학 교사의 노티싱 변화 양상 사례연구. 한국학교수학회논문집, 21(2), 183-206. https://doi.org/10.30807/KSMS.2018.21.2.005
  10. 최상호, 하정미, 김동중(2016). 동료 멘토링 교수법에서 교사의 수업 참여전략과 발문전략 분석. 한국학교수학회논문집, 19(2), 153-176.
  11. Amador, J. M., Carter, I., & Hudson, R. A. (2016). Analyzing preservice mathematics teachers' professional noticing. Action in Teacher Education, 38(4), 371-383. https://doi.org/10.1080/01626620.2015.1119764
  12. Criswell, B., & Krall, R. M. (2017). Teacher noticing in various grade bands and contexts: Commentary. In E. O. Schack, J. A. Wilhelm, & M. H. Fisher (Eds.), Teacher noticing: Briding and broadening perspectives, contexts, and frameworks (pp. 21-30). Switzerland: Springer.
  13. de Araujo, Z., Amador, J., Estapa, A., Weston, T., Aming-Attai, R., &Kosko, K. W. (2015). Animating Preservice Teachers' Noticing. Mathematics Teacher Education and Development, 17(2), 25-44.
  14. Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96, 606-633. https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100
  15. Jacobs, V. R., Lamb, L. L. C., & Philipp, R. A. (2010). Professional noticing of children's mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 41(2), 169-202. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.41.2.0169
  16. Jacobs, V. R., Lamb, L. L., Philipp, R. A., & Schappelle, B. P. (2011). Deciding how to respond on the basis of children's understandings. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing (pp. 97-116). New York: Routledge.
  17. Krupa, E. E., Huey, M., Lesseig, K., Casey, S., Monson, D. (2017). Investigating secondary preservice teacher noticing of students' mathematical thinking. In E. O. Schack, J. A. Wilhelm, & M. H. Fisher (Eds.), Teacher noticing: Briding and broadening perspectives, contexts, and frameworks (pp. 49-72). Switzerland: Springer.
  18. Males, L. M. (2017). Using video of peer teaching to examine grades 6-12 preservice teachers' noticing. In E. O. Schack, J. A. Wilhelm, & M. H. Fisher (Eds.), Teacher noticing: Bridging and broadening perspectives, contexts, and frameworks (pp. 91-109). Switzerland: Springer.
  19. Schoenfeld, A. H. (2010). Noticing matters. A lot. Now what? In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp(Eds.), Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers'' eyes (pp. 223--238). New York: Routledge.
  20. Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson, & J. Warfield (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (pp. 75-93). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  21. Sherin, M. G., & Han, S. Y. (2004). Teacher learning in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, 20, 163-183. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.08.001
  22. Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2005). Using video to support teachers' ability to notice classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 13, 475-491.
  23. Sherin, M. G., & Dyer, E. B. (2017). Mathematics teachers' self-captured video and opportunities for learning. Journal of Mathematics Teacher Education, 20, 477-495. https://doi.org/10.1007/s10857-017-9383-1
  24. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  25. Teuscher, D., Leatham, K. R., & Peterson, B. E. (2017). From a framework to a lens: Learning to notice student mathematical thinking. In E. O. Schack, J. A. Wilhelm, & M. H. Fisher (Eds.), Teacher noticing: Bridging and broadening perspectives, contexts, and frameworks (pp. 31-48). Switzerland: Springer.
  26. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers'' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571--596.
  27. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2008). Mathematics teachers' "learning to notice" in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, 24, 244-276. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.005
  28. van Es, E. (2011). A framework for learning to notice student thinking. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing (pp. 134-151). New York: Routledge.
  29. Yang, Y., & Ricks, T. E. (2013). Chinese lesson study: Developing classroom instruction through collaborations in school-based teaching research group activities. In Y. Li & R. Huang(Eds.), How Chinese teach mathematics and improve teaching(pp. 51-65). New York: Routledge.

Cited by

  1. 예비수학교사의 교수·학습 과정안 재구성을 통한 수업 설계 변화 탐색 vol.23, pp.1, 2019, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.1.008
  2. 수학적 주목하기에 관한 예비 중등교사들 간의 차이 발생 요인 분석 및 실천적 지식 함양 방안 vol.24, pp.1, 2019, https://doi.org/10.30807/ksms.2021.24.1.007
  3. 수학 교과에서의 주목하기(Noticing)에 관한 이해 vol.37, pp.4, 2019, https://doi.org/10.7858/eamj.2021.029