References
- 강은정, 박진원, 이경언 (2015). 예비 수학 교사들의 진로 인식 변화. 교사교육연구, 54(4), 538-548.
- 교육부(2015a). 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8] 수학과 교육과정.
- 교육부(2015b). 제2차 수학교육 종합 계획 발표(2015년 3월16일 보도자료).
- 교육부(2017). 중학교 자유학기제 확대.발전 계획 발표(2017년 11월 6일 보도자료).
- 교육부(2018). 대학입시제도 국가교육회의 이송안 발표(2018년 4월 11일 보도자료).
- 김경윤 (2018). 말없이 가르치고 배우라. 우리교육, 96-103.
- 김수선, 고상숙 (2015). 과목변경수학 교사의 신념에 따른 교수 실제에 관한 연구. E-수학교육 논문집, 29(3), 373-389.
- 김인경 (2017). 예비수학 교사가 학교현장실습에 참여 후 자신의 수업실습에 관한 반성 분석. 한국교원교육연구, 34(4), 213-234.
- 박경미 (2009). 수학의 교수학적 내용 지식 (PCK) 에 대한 연구의 메타적 검토. A-수학교육, 48(1), 93-105.
- 박만구, 안희진, 남미선 (2005). 초등학교 초임교사들이 수학수업에서 겪는 어려움. 한국학교수학회논문집, 8(2), 291-314.
- 송재환, 고호경 (2018). 수학과 성취평가제에 관한 고등학교 수학 교사의 인식. 교육문화연구, 24(1), 213-231.
- 심상길, 이강섭 (2013). 예비수학 교사들의 학교현장실습에 대한 인식과 수학수업에서 겪는 어려움. A-수학교육, 52(4), 517-529.
- 신혜원 (2013). 가정교육과 학생들의 학과만족도와 진로결정수준. 한국가정과교육학회지, 25(1), 55-66.
- 유기종 (2015). 좋은 수학 수업 요인에 대한 고등학교 학생과 교사의 인식. 박사학위논문, 단국대학교, 경기도, 대한민국.
- 이봉주 (2008). 중등수학 예비교사 수업장학 실태 및 요구 조사 연구. 한국학교수학회논문집, 11(1), 1-18.
- 전수경, 조정수 (2014). 기하 수업에서 중등 수학 교사가 경험한 공학도구 사용의 어려움에 대한 근거 이론적 탐색. 수학교육학연구, 24(3), 387-407.
- 한혜숙 (2016). 예비수학 교사의 MKT 에 관한 연구. E-수학교육 논문집, 30(1), 101-120.
- Artzt, A. F., Armour-Thomas, E., Curcio, F. R., & Gurl, T. J. (2015). Becoming a reflective mathematics teacher: A guide for observations and self-assessment. Routledge.
- Ball, D. L., & Bass, H. (2000). Interweaving content and pedagogy in teaching and learning to teach: Knowing and using mathematics. Multiple perspectives on the teaching and learning of mathematics, 83-104.
- Graham, K. J. (2001). Principles and standards for school mathematics and teacher education: Preparing and empowering teachers. School Science and Mathematics, 101(6), 319-327. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2001.tb17963.x
- Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of educational research, 62(2), 129-169. https://doi.org/10.3102/00346543062002129
- Kaplan, R. G. (1991). Teacher beliefs and practices: A square peg in a square hole. DOCUMENT RESUME ED 352 274 SE 053 421, 100, 425.
- Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Ma, L. (2010). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Routledge.
- Metz, P. K. (2003). 배움의 도 (이현주 역). 서울: 도서출판 민들레. (원저 1994년 출판).
- National Council for Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. National Council for Teachers of Mathematics.
- Peterman, F. P. (1993). Staff development and the process of changing: A teacher's emerging constructivist beliefs about learning and teaching. The practice of constructivism in science education, 227-245.
- Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. Handbook of research on teacher education, 2, 102-119.
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004