DOI QR코드

DOI QR Code

Room acoustic design of a concert hall with a reflection of listeners' preference

청취자 선호도를 반영한 콘서트홀 음향설계

  • Received : 2019.02.08
  • Accepted : 2019.03.27
  • Published : 2019.03.31

Abstract

Various room acoustic parameters and their optimal values were proposed and verified as proper interpretations to the listeners' preference of concert hall sounds. However the listening environment has been changed since they were developed, and the listeners' preference may not be the same among countries of different cultural backgrounds. Actual listeners' preference should be applied to the design of a new concert hall. A survey on the listening preference was carried out for 22 music experts. A room acoustical design process was proposed which made the acoustical environment of a concert hall as close to the listeners' preferences.

콘서트홀의 소리품질을 나타내는 실내음향 지표들이 다수 개발되어 있으며, 청취자들이 기대하는 소리에 관한 경험적인 연구의 결과로 각 실내음향 지표들의 적정 범위가 제안되었다. 그러나 세월의 흐름에 따라 연주나 청취환경의 경향이 변하고 있고, 각 지표의 적정 범위에 대해 연구자들의 이견이 존재하는 등의 문제가 드러나고 있다. 콘서트홀의 음향환경에 대해 청취자들이 어떠한 선호개념을 갖고 있는지 조사하고 이를 콘서트홀의 음향설계에 반영하여야 한다. 이 연구에서는 음악의 연주 및 청취에 전문적인 경험을 갖고 있는 우리나라의 청취자들을 대상으로 콘서트홀 음향효과에 대한 선호도를 조사하고 평가하였다. 그리고 그 결과를 반영하여 청취조건을 구현하는 콘서트홀의 음향설계 프로세스를 제안하였다.

Keywords

GOHHBH_2019_v38n2_139_f0001.png 이미지

Fig. 1. AKG K-1000, Aune X1s and Aune X7s.

GOHHBH_2019_v38n2_139_f0002.png 이미지

Fig. 2. Marshall reflector design and the 1st reflections.

Table 1. Settings of simulation software.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0001.png 이미지

Table 2. Settings of simulation software.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0002.png 이미지

Table 3. Acoustic parameters and listening samples.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0003.png 이미지

Table 4. Musical background of the 22 subjects.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0004.png 이미지

Table 5. Numerical result of the listening test.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0005.png 이미지

Table 6. Listener preference and the design target.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0006.png 이미지

Table 7. Predicted reverberation times.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0007.png 이미지

Table 8. Listener preference and the design target.

GOHHBH_2019_v38n2_139_t0008.png 이미지

References

  1. W. C. Sabine, Collected Papers on Acoustics (Harvard University Press, 1921).
  2. L. L. Beranek, Music, Acoustics and Architecture (John Wiley and Sons, 1962),
  3. Y. K. Oh, acoustical assessment of a concert hall, (Master Dissertation, Graduate School of Seoul National University, 1984).
  4. ISO 3382-1:2009, Acoustics-Measurement of Room Acoustic Parameters- Part 1: Performance Spaces, International Standardization Organization, 2009.
  5. L. L. Beranek, "The sound strength parameter G and its importance in evaluating and planning the acoustics of halls for music," J. Acoust. Soc. Am. 129, 3020-3026 (2011). https://doi.org/10.1121/1.3573983
  6. M. Barron, "Interpretation of early decay times in concert auditoria," Acta Acoustica, 81, 320-331 (1995).
  7. M. Barron and A. H. Marshall, "Spatial impression due to early lateral reflections in concert halls; the derivation of a physical measure," J. Sound. 77, 211-232 (1981). https://doi.org/10.1016/S0022-460X(81)80020-X
  8. ITU-R BS.1116-3, Recommendation, Methods for the Subjective Assessment of Small Impairments in Audio Systems, 2015.
  9. ITU-R BS.708, Recommendation, Determi-Nation of the Elector-Acoustical Properties of Studio Monitor Headphones, 1990.
  10. M. A. Kim and Y. K. Oh, "A study on the design of ensemble reflector in a concert hall", J. Acoust. Soc. Kr. 37, 356-362 (2018).
  11. L. L. Beranek, "Concert and opera halls: how they sound," J. Acoust. Soc. Am. 99, 2637 (1996). https://doi.org/10.1121/1.414882