DOI QR코드

DOI QR Code

학교 급별에 적합한 지구의 자전 실험에 대한 예비교사의 인식 연구

Research on Pre-service Teachers' Perception in Experiments of Earth's Rotation' by School Level

  • 투고 : 2019.11.28
  • 심사 : 2019.12.19
  • 발행 : 2019.12.31

초록

이 연구의 목적은 학교 급별로 효과적인 지구의 자전실험을 조사하여 학교 과학 수업에 도움을 주고자 하는 데 있다. 연구자는 지구의 자전을 학습하기 위한 실험 9가지를 조사 또는 개발하였으며, 초등 예비교사 26명을 대상으로 이 실험을 실시하고 토의하도록 하였다. 그리고 각 학교 급별로 효과적인 지구의 자전 실험을 선택하고 그 이유를 쓰도록 하였다. 그 결과 초등학교에는 실험 준비가 간단하고 실험 과정이 쉬우며, 학생들이 직접 체험해 볼 수 있어 흥미를 느낄만한 실험을 선택하였고, 중·고등학교는 좀 더 난이도가 높고 다른 개념과 연계될 수 있는 실험을 선택하였다. 대학교는 지식을 응용, 능동적인 탐구, 컴퓨터 활용 능력, 어려운 난이도 등의 이유로 그에 맞는 효과적인 실험을 선택하였다.

The purpose of this study is to assist school science class by investigating effective Earth's rotation experiments of districts by school level. The researcher investigated or developed nine experiments for learning Earth's rotation, and conducted and discussed these experiments with 26 elementary school teachers. Each teachers chose an effective Earth's rotation experiment for the district and wrote the reason. As a result, elementary school teachers chose the experiment that is easy to prepare and to do. And elementary school students are interested in the experiments by conducting them on their own. Middle and high school teachers chose more difficult experiments that could be connected with other concepts. University teachers chose effective experiments based on application of knowledge, active exploration, computer literacy, and difficulty.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2015). 2015 개정 과학과 교육과정.
  2. 김수정, 김형범, 한신, 정진우(2012). 초등학생의 공간능력 수준차이에 따른 지구자전에 관한 개념 분석. 대한지구과학교육학회지, 5(1), 20-30. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2012.5.1.020
  3. 이용복, 하옥선(1997). 지구 자전에 대한 초등학교 학생들의 개념 유형에 관한 연구. 초등과학교육, 16(1), 103-122.
  4. 장서연(2015). 초등학생의 지구자전에 대한 개념과 이해도 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.
  5. 정진우, 정재구, 문병찬, 문상연(2004). 흥미와 학습양식에 따른 고등학교 1학년 학생들의 지구의 자전 관련 개념. 한국지구과학회지, 25(7), 532-544.
  6. Anderas, C. (2008). Day/night cycle: Mental models of primary school children. Science Education International, 19(1), 65-83.
  7. Brewer, W. F., Chinn, C. A., & Samarapungavan, A. (2000). Explanation in scientists and children. In F. C. Keil & R. A. Wilson (Eds.). Explanation and cognition (pp. 279-323). Cambridge, MA: MIT Press.
  8. Chen, C. H., Yang, J. C., Shen, S., & Jeng, M. C. (2007). A desktop virtual reality earth motion system in astronomy education. Educational Technology & Society, 10(3), 289-304.
  9. Hannust, T., & Kikas, E. (2007). Children's knowledge of astronomy and its change in the course of learning. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 89-104. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2006.11.001
  10. Lelliott, A., & Rollnick, M. (2010). Big Ideas: A review of astronomy education research 1974-2008. International Journal of Science Education, 32(13), 1771-1799. https://doi.org/10.1080/09500690903214546
  11. Pena, B. M., & Quilez, M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135. https://doi.org/10.1080/09500690110038611
  12. Plummer, J. D., Waskoa, K. D., & Slagleb, C. (2011). Children learning to explain daily celestial motion: Understanding astronomy across moving frames of reference. International Journal of Science Education, 33(14), 1963-1992. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.537707
  13. Trumper, R. (2000). University students' conceptions of basic astronomy concepts. Physical Education, 35(1), 9-16. https://doi.org/10.1088/0031-9120/35/1/301
  14. Valanides, N., Gritsi, F., Kampeza, M., & Ravanis, K. (2000). Changing pre-school children's conceptions of the day/night cycle. International Journal of Early Years Education, 8(1), 27-39. https://doi.org/10.1080/096697600111725
  15. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1992). Mental models of the Earth: A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535-585. https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-W
  16. Vosniadou, S., Skopeliti, I., & Ikospentaki, K. (2005). Reconsidering the role of artifacts in reasoning: Children's understanding of the globe as a model of the Earth. Learning and Instruction, 15(4), 333-351. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2005.07.004