Abstract
This study attempts to analyze the effects of distance-accessibility to the complex shopping mall of 'Lotte Mall-Suwon', located at the old central and catchment district of the Suwon station in the Province of Gyeonngi, on the prices of its neighboring apartments within the Gwonseon-gu of Suwon City by using the hierarchical and linear-difference in difference regression method. The results of the analysis are as follows. First, before construction the effects of distance-accessibility show the U-shaped pattern, suggesting that the negative external effects of noise and traffic congestion around the Suwon Station affected the prices of its neighboring apartments within the Gwonseon-gu of Suwon City. Second, the effects of distance-accessibility at different times, such as the construction period and after the opening, are statistically significant only in the latter, indicating the reverse U-shaped pattern unlike before the opening. This means that after the opening of the complex shopping mall its external effects as a leisure and convenience space have a positive effect on the prices of its neighboring apartments within the Gwonseon-gu of Suwon City. Third, the effects of distance-accessibility is at an inflection point around 1.6-1.7 kilometers, which means that the U-shaped distance-decay pattern before construction, while the reverse U-shaped pattern is shown after the opening of opening. The latter implies that apartments that are very close to the mall within the Gwonseon-gu of Suwon City enjoy relatively small positive externalities. Therefore, they are exposed to some negative external effects of noise and traffic congestion, but apartments with some distance apart within the Gwonseon-gu of Suwon City maximize those positive externalities. These results suggest that the effects to distance-accessibility are different from location to location.
본 연구는 경기 이남의 역세권과 구도심에 위치한 '롯데몰 수원점'을 사례로 위계선형-이중차분법을 활용하여 거리 접근성이 권선구 내 주변 아파트가격에 미친 효과를 분석한다. 이에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 공사 이전에는 거리 접근성 효과가 U자형을 보여주고 있다. 이는 수원역 주변의 소음과 교통 혼잡 등에 따른 부정적 외부효과가 권선구 내 주변 아파트가격에 부정적인 영향을 미쳤다는 것을 시사한다. 둘째, 공사 기간과 개점 이후 등 상이한 시점에 따른 거리 접근성 효과는 후자에서만 통계적으로 유의하며 개점 이전과는 달리 역 U자형을 나타내고 있다. 이는 개점 이후에는 복합쇼핑몰과 근거리 구간에서는 그것이 여가·편의공간으로 인식되는 외부효과가 권선구내 주변 아파트가격에 긍정적인 영향을 미치고 있다는 것을 의미한다. 셋째, 거리 접근성 효과는 약 1.6-1.7km 내외에서 변곡점을 이루고 있다. 공사 이전에는 U자형의 거리조락 현상을, 반면에 개점 이후에는 역 U자형의 패턴을 보여주고 있다. 후자는 복합쇼핑몰과 매우 인접한 권선구 내 아파트들이 상대적으로 적은 정(+)의 외부효과를 향유한다는 것, 즉 이들은 소음과 교통 혼잡의 부정적인 외부효과에 일정 정도 노출되어 있지만 거리가 어느 정도 떨어진 권선구내 아파트들은 이러한 정(+)의 외부효과를 극대화하고 있다는 것을 함의한다. 이러한 분석 결과들은 전체적으로 복합쇼핑몰에 대한 거리 접근성 효과가 입지별로 차별적이라는 것을 시사한다.