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Relationship among Knowledge, Attitude, Self-Confidence and Performance Ability on Basic Life Support in Nursing Students

간호대학생의 기본소생술에 대한 지식, 태도, 수행자신감 및 수행능력과의 관계

  • 곽윤실 (연세대학교 원주세브란스기독병원) ;
  • 허혜경 (연세대학교 원주의과대학 간호학과)
  • Received : 2018.12.03
  • Accepted : 2019.03.06
  • Published : 2019.03.28

Abstract

This study is a descriptive research that aimed to investigate the relationship among the knowledge, attitude, self-confidence, and ability to perform basic life support of nursing students, and to identify the factors affecting their performance ability of basic life support. The subjects in this study were 85 senior nursing students. And a questionnaire survey and an observation assessment for their ability to perform basic life support were conducted. The data were analyzed by descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, Multiple Linear Regression with SPSS WIN 23.0 program. Performance ability on Basic life support was found to be in a significant positive correlation with knowledge, self-confidence. Factors affecting the ability to perform basic life support were knowledge, number of training sessions received, and last training time. Therefore, programs for repetitive basic life support training at 3-month intervals should be developed to maintain the performance ability of basic life support.

본 연구는 간호대학생의 기본소생술에 대한 지식, 태도, 수행자신감 및 수행능력과의 관계를 파악하고, 수행능력에 영향을 미치는 관련요인을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 본 연구는 간호대학생 4학년 85명을 대상으로 하였으며, 설문조사와 수행능력 관찰평가 방법으로 시행되었다. 수집된 자료는 SPSS WIN 23.0 프로그램을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, Multiple Linear Regression을 사용하여 분석하였다. 연구결과 기본소생술에 대한 지식과 수행자신감이 높을수록 수행능력이 높았으며, 기본소생술에 대한 지식, 교육 횟수, 마지막 교육시기가 3개월 이내가 수행능력에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 따라서 기본소생술 수행능력을 유지하기 위해서는 3개월 이내 교육과 반복교육이 중요하므로 이를 위한 교육방법이 개발되어야 한다고 생각한다.

Keywords

표 1. 대상자의 일반적 특성

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표 2. 대상자의 기본소생술 지식, 태도, 수행자신감, 수행능력 정도

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표 3. 대상자의 기본소생술 수행능력 정확도

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표 4. 대상자의 일반적 특성에 따른 기본소생술 지식, 태도, 수행자신감, 수행능력의 차이

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표 5. 대상자의 기본소생술 지식, 태도, 수행자신감, 수행능력 간의 관계

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표 6. 대상자의 기본소생술 수행능력 영향요인

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