A Study on Separating and Joining Including Zero

가르기와 모으기에서의 0의 취급에 대한 고찰

  • Received : 2018.04.01
  • Accepted : 2018.05.18
  • Published : 2018.05.31

Abstract

In this paper, I theoretically considered joining and separating activities and revisited the textbooks from 7 countries and Korean mathematics textbooks from 5th revised curriculum to 2015 revised curriculum to find implication for the treatment of 0 in the joining and separating activities. The 'joining' has definition and properties similar to addition, but the 'separating'is difficult to define and is not considered to have properties similar to subtraction. In the sense of computation, joining and separating can be seen as' part-part-to-whole' situations, but are just part of the addition and subtraction situations. The analysis of textbooks from 7 counties showed that Singapore and Malaysia textbooks already studied zero and then included it in joining and separating activities, but other countries did not include it as joining and separating activities. The textbooks of South Korea have consistently suggested not to include zero, but teacher's guide has shown that there is a little consistency in the treatment of zero. As a conclusion, I suggested that it was necessary to propose a proper context of the situation in order to introduce joining and separating without including 0 in terms of student level and to propose that a more consistent presentation of zero handling in the teaching in the teacher's guide.

본 논문은 모으기와 가르기 활동에서 0의 처리에 대한 시사점을 찾기 위해 모으기와 가르기 활동을 이론적으로 고찰하고 7개국의 교과서와 5차 교육과정부터 2015 개정 교육과정에 따른 우리나라 수학 교과용 도서를 분석하였다. 모으기는 덧셈과 유사한 정의와 성질을 지니지만, 가르기는 정의하기 어려우며 뺄셈과 유사한 성질을 지닌다고 보기 어렵다. 연산의 의미상으로는 모으기와 가르기는 '부분-부분-전체(part-part-whole)' 상황으로 볼 수 있으나 덧셈과 뺄셈 상황의 일부분에 해당한다고 볼 수 있다. 외국 교과서를 분석한 결과, 싱가포르와 말레이시아 교과서에서는 0을 이미 학습한 후 0을 모으기와 가르기 활동에서 포함하나, 그 밖의 국가들은 0을 모으기와 가르기 활동에서 포함하지 않는 것으로 확인되었다. 우리나라 교과서에서는 0을 포함하지 않도록 일관되게 제시해 왔으나, 교사용 지도서에서는 0의 처리 여부에 대해 일관되지 않음을 확인할 수 있었다. 이에 따라, 학생 수준을 고려하여 모으기와 가르기에서 0을 포함하지 않고 도입하고자 할 때에는 이에 적절한 상황 맥락 제시가 필요하며, 교사용 지도서에서도 보다 일관성 있는 제시가 필요함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(1989). 산수 1-1. 대한교과서(주).
  2. 교육부(1995). 수학 1-1. 대한교과서(주).
  3. 교육인적자원부(2006). 수학 1-가. (주) 천재교육.
  4. 교육과학기술부(2012). 초등학교 교사용 지도서 수학 1-1. 두산동아(주).
  5. 교육과학기술부(2013). 초등학교 수학 1-1 교사용 지도서, (주) 천재교육.
  6. 교육부(2015). 초등학교 수학 1-1 교사용 지도서, (주) 천재교육.
  7. 교육부(2017a). 초등학교 수학 1-1, (주) 천재교육.
  8. 교육부(2017b). 초등학교 수학 1-1 교사용 지도서, (주) 천재교육.
  9. 김수미(2016). 0처리 오류의 기원 및 0의 지도. 학교수학, 8(4), 397-415, 대한수학교육학회.
  10. 김지원(2016). 초등학교 수학 교과서에 제시된 자연수 덧셈과 뺄셈의 초기 지도 순서에 관한 소고. 학교수학, 18(1), 대한수학교육학회.
  11. 박교식(2014). 우리나라와 일본의 초등학교 1학년 수학 교과서 비교 연구: <수와 연산> 영역을 중심으로. 한국학교수학회논문집, 17(2). 한국학교수학회.
  12. 장혜원, 최민아, 임미인 (2014). 0처리 오류에 기초한 교과용 도서 분석 및 활동 구성. 한국초등수학교육학회지 18(2), 한국초등수학교육학회.
  13. 안병곤(2015). 현행 초등 수학 교과서에 대한 개선점과 개선 방향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 289-304, 한국수학교육학회.
  14. 이승은, 최경아, 박교식 (2015). 우리나라 초등학교 1학년 수학 교과서 <수와 연산> 영역의지도 내용 검토. 한국학교수학회논문집, 18(1), 한국학교수학회.
  15. McGraw-Hill(2012). Everyday Mathematics, The University of Chicago School Mathematics Project Student Math Journal Volume 1, Grade 1, McGraw-Hill.
  16. Bassarear, T.(1997). Mathematics for Elementary School Teachers. Houghton Mifflin Company. Boston & New York.
  17. Beckmann, S.(2008). Mathematics for Elementary Teachers. Pearson Education, United States of America.
  18. Bellner, I., Peters, Hl., Thöne, G., Fischer, R., Friedl, M., Goigner, H., Scholler, L., Ueberschaar, H., Weber., H.(2012). JO-JO Mathematik 1 Grundschule Bayern, Crnelsen Verlag, Berlin.
  19. Brownell, J. O., Chen, J. Q., Ginet, L.(2014). Big Ideas of early mathematics: what teachers of young children need to know. The Early Math Collaborative Erikson Institute. Pearson.
  20. Carpenter, T. P., & Moser, J. M.(1982). The development of addition and subtraction problem-solving skills. In T. P. Cartenter, J. M. Moser, & T. A. Romberg(Eds.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  21. Carpenter, T. P., & Moser, J. M.(1984). The Acquisition of addition and subtraction concepts in grades one through three. Journal for research in mathematics education, 15:179-202. https://doi.org/10.2307/748348
  22. Marshall Cavendish Education(2015). Shaping Maths Coursebook 1A. Singapore.
  23. Marshall Cavendish Education(2016). Discover Maths 1A Textbook. Malaysia.
  24. NCTM(2006). Curriculum Focal Points for Prekindergarten through Grade 8 Mathematics: A Quest for Coherence. Reston, Va.: NCTM
  25. NCTM(2011). Developing Essential Understanding of Addition & Subtraction Pre-K-Grade 2. Reston, Va.: NCTM.
  26. Pan Lloyds Publisher Ltd(2010). Effective Steps 1A, Hong Kong
  27. Reys, R. El, Suydam, M. N., Lindquist, M. M., Smith, N. L.(1988). Helping children learn mathematics. (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon. 강문봉, 강 완, 김남희, 김수환, 나귀수, 박경미, 박영배, 백석윤, 송상헌, 유현주, 이경화, 이중권, 임문규, 임재훈, 장혜원, 정동권, 정영옥, 정은실, 허혜자 역.(1999). 초등 수학 학습지도의 이해. 양서원. 서울.
  28. 人民敎育出版社(2012). 义务敎育敎科书 数学 (一年级 上册). 人民敎育出版社. ISBN 978-7-107-24487-7.
  29. 一學 信, 岡田 褘雄(平成27年). さんすう1ねん. 松校圖書. ISBN978-4-7625-5461-2.