초록
최근 들어 국내 40~50대 층에서 SNS사용이 꾸준히 늘고 있다. 반면 신규사용자 유입의 한계에 다다른 인스타그램과 같은 글로벌 서비스 브랜드가 국내에서 사용자를 늘리려면 40~50대의 신규 유입이 필요한 실정이다. 그러나 국내 40~50대는 이러한 서비스에 어려움을 느끼고 있어 쉽게 접근하지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 신규 사용자의 유입에 도움이 되고자 40~50대가 인스타그램 사용에 있어서 어떠한 점이 어려운지, 그리고 국내 서비스와 비교해 진입의 장벽이 무엇인지에 관해 UX/UI 측면에서 사용성 테스트를 진행하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째 글로벌 서비스를 현지화 할 때에는 단순 번역이 아닌 이해가 쉽고 적절한 레이블링에 대해 고려가 있어야 한다. 둘째, 주요 기능 및 자주 사용하는 기능은 메뉴 Depth를 단순화하여 접근이 용이 할 수 있도록 고려해야 할 것이다. 셋째 GUI 측면에서 아이콘의 인식률을 높이도록 직감적인디자인을 개선해야한다. 가능하다면 텍스트와 아이콘의 조합 형태로 제공하는 것이 좋은 결과를 보일 것이다.
Recently, the use of SNS has been steadily increasing in the 40s and 50s in Korea. In order to increase the number of users in the global service brand, such as Instagram, facing the limit situation of new users, 40 ~ 50 new entrants are needed. However, 40 ~ 50s in Korea are not easily able to use these services because they have difficulties in these services. In this study, usability test is performed in terms of UX / UI about what is difficult for users in 40 ~ 50s to use in instagram, and what is the barriers to entry compared to domestic service The results are as follows. First, when localizing a global service, it is easy to understand, not a simple translation, and proper labeling should be considered. Second, major and frequently used functions should be considered to be intuitive to simplify the depth. Third, the design should be improved to increase the recognition rate of icons in terms of GUI. If possible, the combination of text and icons provided good results.