DOI QR코드

DOI QR Code

소형어선의 선외추락 경보장치 개발 방안 연구

Developmental Plan of Man-Overboard Alert Devices of Small Fishing Vessels: A Study

  • Kim, Jae-Won (Korea Institute of Maritime and Fisherise Technology) ;
  • Kim, Byung-Ok (Korea Institute of Maritime and Fisherise Technology) ;
  • Lim, Jung-Gyun (SRC Co., Ltd) ;
  • Lee, Ju-Han (SRC Co., Ltd) ;
  • Yim, Jea-Hong (Department of Electronics and Electrical Information Engineering, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Park, Dong-Kook (Department of Electronics and Electrical Information Engineering, Korea Maritime and Ocean University)
  • 투고 : 2018.06.19
  • 심사 : 2018.08.01
  • 발행 : 2018.08.31

초록

국내 연안의 소형어선에서 선외추락 등의 사고 시 대처 방법은 VHF-DSC 무선설비의 경보신호 버튼 조작에 의한 조난 경보 송신과 선박패스 장치(V-Pass)의 경보버튼 작동 또는 비콘 분리에 의한 경보신호 송신 방법이 병행 운용되고 있다. 그러나, 1~2인 승무 소형어선에서 선외추락 시 승조원이 이들 설비를 직접 조작하여 경보신호를 송신할 방법이 없으나, 외국에서는 VHF-DSC 및 AIS, Bluetooth 등의 기술을 사용한 선외추락 경보장치(MOB)를 이용하여 경보신호를 모선과 타선에 직접 송신하여 대처하고 있다. 외국에서 운용 중인 MOB 장치의 성능 및 기술 분석을 위해 근 장거리 전파환경을 측정한 결과, MOB 장치가 수면 표면에 있을 경우 최대 1해리 이내에서 경보 신호의 수신이 가능함을 확인하였다. 국내 여건에 맞는 MOB 장치는 VHF 통신거리 내의 무선국으로 경보신호를 보내야 하나, 허위의 경보신호를 줄이기 위해서는 선박에 탑재된 VHF-DSC 무선설비와 원격으로 연동되어 운용하는 형태가 가장 적합한 것으로 판단된다. MOB 장치와 VHF-DSC 장치를 연결하기 위한 여러 가지 기술을 검토한 결과, 장치의 소형화 등의 장점이 있는 Bluetooth 방식이 적합하다. MOB 장치에서 비상신호 송신 시, 전용 수신기에서 수신하여 VHF-DSC 무선설비의 외부입력단자를 통해 비상신호를 인지시켜 자체 경보 알람 발생으로 모선에서 인지할 수 있으며, 모선에서 대처하지 못한다면 VHF-DSC 무선설비에 의한 조난경보 신호를 모든 무선국으로 송신하는 방식을 이용하면 국내 연안의 소형어선 등에서 선외추락으로 인한 비상상황에 대처할 수 있을 것으로 판단된다.

A method of transmitting an alert signal in case of man-overboard (MOB) systems in a small fishing vessel navigating within coastal area is being operated as VHF-DSC equipment via a distress alert button and V-P ass Equipment via alert button or beacon separation. However, a small fishing vessel with a couple of crews on board is an inappropriate way to alert a man-overboard condition. However, internationally, MOB equipment using VHF-DSC, AIS, and Bluetooth technologies is used to transmit alert signals directly to the mother ship and other radio stations. In order to analyze the performance and technology of the MOB equipment operating in foreign countries, it was confirmed that the alarm signal can be received within a maximum of one nautical mile when the MOB device is on the water surface. An MOB device that meets domestic conditions needs to send an alarm signal to a station within the VHF communication range. However, in order to reduce the false alert signal, it is most appropriate to operate the VHF-DSC radio equipment installed on the ship remotely. Analysis of various technologies connecting the MOB and the VHF-DSC revealed that the Bluetooth system has advantages such as device miniaturization. When an emergency signal is transmitted from the MOB device, it can be received by a dedicated receiver and recognized through an external input terminal of the VHF-DSC equipment generating its own alarm. If the emergency situation cannot be processed at the mother ship, a distress alert is sent to all radio stations via VHF-DSC for response under emergencies faced by small fishing vessels.

키워드

참고문헌

  1. Glossary of ICT(04/2015), Bluetooth standards and features, http://www.ktword.co.kr
  2. ITU-R M.2285-0(12/2013), "Maritime survivor locating systems and devices(man overboard systems)-An overview of systems and their mode of operation"
  3. ITU-R M.493-14(09/2015), "Digital selective-calling system for use in the maritime mobile service", pp. 21-23.
  4. Korea Communications Agency(07/2017), Field survey results of VHF-DSC distress alert remote transmission, pp. 1-4.
  5. Korean statistical information service(2017), Status of Maritime Distress Accidents by type, http://kosis.kr/statisticsList/statisticsListIndex.do?menuId=M_01_02&vwcd=MT_OTITLE&parmTabId=M_01_02#SelectStatsBoxDiv
  6. Ministry of Oceans and Fisheries(2016), The number of fishing vessels that registered by tonnage, http://www.mof.go.kr/content/view,do?menuKey=394&contentKey=47