DOI QR코드

DOI QR Code

범우 김치영선생의 수학에 대한 사유의 언어적 분석

Linguistic Analysis of Bumwoo KIM Chi Young's Cogitation on Mathematics

  • Lee, Kang Sup (Department of Mathematics Education, Dankook University) ;
  • Lee, Hyun Soo (Department of Mathematics Education, Dankook University)
  • 투고 : 2018.02.06
  • 심사 : 2018.04.25
  • 발행 : 2018.05.15

초록

이 연구에서는 범우 김치영(1916.12.24. ~ 1995. 4.22) 선생이 남긴 에세이 가운데 대표적인 3편을 선정하고, 이들을 한글 자연어 분석 패키지 KoNLP를 사용하여 언어적으로 분석하였다. 범우선생의 문장 가운데 약 80%는 5 이상 30 미만의 어절 수로 이루어졌다. 그의 글은 해를 거듭할수록 보다 명료해졌다. 이것은 한 문장 안에 들어있는 어절의 수에 대한 평균과 표준편차가 줄고 있다는 것으로 확인할 수 있다. 범우선생은 수학의 구조를 강조하였으며, 현대수학의 특징으로 위상화, category 등을 언급하였다. 특히, '수학', '공리', '구조', 'Euclid', '공리계', '집합' 등과 이들 사이의 관계가 범우선생의 화두였음을 알 수 있다.

In this study, we studied Bumwoo KIM Chi Young's cogitation on mathematics, and analyzed his typical 3 essays on mathematics by KoNLP. Approximately 80% of Bumwoo's sentences consist of less than 30. His writing became clearer over the years. It is verified from the mean and standard deviation of the number of words in a sentence are decreasing. Bumwoo emphasized the structure in mathematics, and he was a strong advocate of importancy on axiom, topolized and category as the characteristics of modern mathematics. In particular, it can be seen that the relations between 'mathematics', 'axiom', 'structure', 'Euclid', 'axiomatic system' and 'set' were his main topic.

키워드

참고문헌

  1. 김용운 (1988). 인간학으로서의 수학; 수학은 왜 배우는가?, 우성문화사, 서울. Kim, Y. W. (1988). Mathematics as a Liberal Arts; Why learn Mathematics? WooSung Press, Seoul.
  2. 金致榮(1968). 數學은 自然科學인가?, 思想界, 16(2), 230-233. Kim, C. Y. (1968). Is Mathematics Natural Sciences?, Sa-Sang-Gye, 16(2), 230-233.
  3. 金致榮(1976). 現代數學에 있어서의 公理主義와 構造主義, 연세교육과학, 9, 113-125. Kim, C. Y. (1976). Axiomaticalism and Structuralism on Modern Mathematics, Yonsei Univ. Educational Science 9, 113-125.
  4. 김치영(1984). 수학이란 무엇을 하는 학문인가, 운현, 15(1), 68-77. Kim, C. Y. (1984). What is Mathematics, Woon-Hyun, 15(1), 68-77.
  5. 박세희 (2006). (개정판) 수학의 세계, 서울대학교출판문화원, 서울. Park, S. (2006). Invitation to the World of Mathematics (Revised), Seoul National Univ. Press, Seoul.
  6. 이강섭 (2016). 범우김치영선생의 수학교육에 관한 업적의 목록과 그 분류, 한국수학사학지, 29(5), 279-294. Lee, K. S.(2016). List and Classification of Bumwoo Kim Chi Young's Contributions on Mathematics Education, Journal for History of Mathematics, 29(5), 279-294.
  7. Csardi, Gabor (2017). Package 'igraph'. https://cran.r-project.org/web/packages/igraph/igraph.pdf
  8. Haiyue, J., & Khoon Yoong, W., (2010). A Network Analysis of Concept Maps of Triangle Concepts. Mathematics Education Research Group of Australasia.
  9. Han, J., Kamber, M., & Pei, J., (2011). Data mining: concepts and techniques. Elsevier, Amsterdam.
  10. Jeon, Heewon (2016). Package 'KoNLP'. https://cran.r-project.org/web/packages/KoNLP/KoNLP.pdf
  11. Kline, M., (1980). Mathematics: The Loss of Certainty, Oxford Univ. Press, N. Y., 심재관 옮김 (2007). 수학의 확실성, 사이언스북스, 서울.
  12. Opsahl, T., Agneessens, F., & Skvoretz, J., (2010). Node centrality in weighted networks: Generalizing degree and shortest paths. Social Networks, 32(3), 245-251. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2010.03.006