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Perception and importance for country-of-origin labeling at restaurants in college students in Jeju

제주지역 대학생들의 음식점 원산지표시제에 대한 인식 및 중요도 분석

  • Park, Yeong-Mi (Department of Nutrition Education, Graduate School of Education, Jeju National University) ;
  • Ko, Yang-Sook (Department of Food Science and Nutrition, Jeju National University) ;
  • Chai, Insuk (Department of Food Science and Nutrition, Jeju National University)
  • 박영미 (제주대학교 교육대학원 영양교육전공) ;
  • 고양숙 (제주대학교 식품영양학과) ;
  • 채인숙 (제주대학교 식품영양학과)
  • Received : 2018.02.13
  • Accepted : 2018.03.27
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Purpose: This study analyzed the perception and importance of country-of-origin labeling at restaurants in 500 college students in Jeju surveyed from April 15 to May 5, 2016 with the aim of providing basic data. A total of 465 questionnaires out of 500 were used as base data for this study. Methods: The data were analyzed using descriptive analysis, ${\chi}^2-test$, and t-test using the SPSS Win program (version 21.0). Results: Regarding food safety-related dietary behaviors, average score was 3.65 points (out of 5), and 'put the food in a refrigerator or freezer immediately (4.07)' showed the highest score, whereas 'cool rapidly hot food prior to putting it in the refrigerator (3.08)' showed the lowest score. Regarding the awareness of country-of-origin labeling at restaurants, 67.5% of subjects were aware of it. With regard to dietary behavior of food safety, the high group showed a higher score than the low group (p < 0.001). Regarding reliability of the system, 4.9% of subjects indicated 'very reliable' and 45.4% 'somewhat reliable'. For perception of subject's country-of-origin labeling, the average score was 3.77 (out of 5). Regarding checking country-of-origin labeling at restaurants, 68.0% of subjects checked country-of-origin labeling, and the high group in the safety-related dietary behavior score ranking showed a higher rate (79.3%) than the low group (57.1%) (p < 0.001). With regard to importance by item, 'honest country-of-origin labeling of restaurants' showed the highest score at 4.27 (out of 5). Conclusion: It is necessary to provide continuing education for college students in order to enhance their perception of country-of-origin labeling at restaurants. Moreover, a systematic and appropriate support and control system by the government and local government needs to be developed in order to improve country-of-origin labeling at restaurants.

본 연구는 제주지역 대학생 500명을 대상으로 식품안전관련 식행동을 조사하고 음식점 원산지표시제에 대한 인식도, 이용실태 및 중요도를 조사 분석함으로써 이를 토대로 음식점 원산지표시제에 대한 대학생들의 인식을 고취시키고, 음식점 원산지표시제도의 개선방안을 모색하기 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 조사대상자의 식품안전 관련 식행동은 5점 만점에 평균 3.65점으로 나타났고, 성별에 있어서는 통계적으로 유의한 차이는 없었으나 남자 3.69점, 여자 3.63점으로 나타나 남자가 높게 나타났다. 음식점 원산지표시제 인지 여부에 있어서는 '알고 있다'의 비율이 67.5%로 나타났고 남자는 69.7%, 여자는 65.9%가 '알고 있다'고 응답하였으며 식품안전 관련 식행동 점수상위집단이 하위집단보다 '알고 있다'의 비율이 유의적으로 높게 나타났다 (p < 0.001). 음식점 원산지표시제 신뢰도에 있어서는 '매우 신뢰'가 4.9%, '신뢰하는 편'이 45.4%로 나타났고 음식점 원산지표시 확인 여부에 있어서는 '확인한다'가 68.0%로 나타났으며, 성별에 있어서는 통계적으로 유의한 차이는 없으나 여자 (70.5%)가 남자(64.7%)보다 음식점 원산지표시를 확인하는 비율이 높음을 알 수 있었다. 식품 안전 관련 식행동 점수 상위집단(79.3%)이 하위집단 (57.1%)보다 '확인한다'의 비율이 유의적으로 높게 나타났다 (p < 0.001). 조사대상의 음식점 원산지표시제에 대한 중요도를 분석한 결과, 5점 만점에 대해 평균 4.08점으로 나타났고 성별에 있어서는 통계적으로 유의적이지는 않으나 여자 (4.13)가 남자 (4.01)보다 음식점 원산지표시제에 대해 전체적으로 더 중요하게 생각함을 알 수 있었다. 항목별 중요도는 '음식점의 정직한 원산지표시 (4.27)'가 가장 높았고, 다음으로 '음식점 원산지표시제 위반업체 단속 체계 (4.26) '원산지표시 위반했을 시 처벌 (4.25)', '음식점 원산지표시제위반 업체 신고 시 포상제도 (4.09)', '음식점 원산지표시제에 대한 정부 정책 (4.08)' 순으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 식품 안전 관련 식행동 점수에 있어서 남자 대학생들의 평균점수가 여자 대학생들 보다 높았으나 항목에 따라 다른 양상을 보였고 남자 대학생들이 여자 대학생들보다 음식점 원산지표시제 인지비율은 높았으나 통계적으로 유의한 차이는 없었으며 음식점에서 원산지표시를 확인하는 비율과 음식점 원산지표시제 중요성 인식에 있어서는 여자 대학생들이 남자 대학생들보다 높게 나타나 성별에 따른 차이를 고려하기 보다는 전반적인 대학생들을 대상으로 보다 체계적인 교육 및 홍보가 실시되어야 할 것으로 사료된다. 식품안전 관련 식행동 점수가 높은 학생들이 음식점 원산지 표시제에 대한 인식 및 이용실태가 높게 나타났고 중요도에 있어서도 모든 항목에 대해 식품안전 관련 식행동 점수가 높은 그룹이 유의적으로 높게 나타나 대학생들을 대상으로 하는 식품안전 관련 식행동에 대한 홍보 및 교육과 더불어 음식점 원산지표시제에 대한 신뢰도를 향상시킬 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다. 또한 조사대상자들이 건강을 위해 음식점 원산지표시를 확인하는 비율이 높게 나타났고 '음식점의 정직한 원산지표시'를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타나 음식점 원산지표시제가 올바르게 정착될 수 있도록 음식점의 적극적인 참여와 정부의 체계적인정책 및 지원이 이루어져야 할 것으로 사료된다.

Keywords

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