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Case Study for Improving Service Design: Focusing on Gamcheon Culture Village

서비스디자인 개선을 위한 사례분석 : 감천문화마을을 중심으로

  • 딩즈보 (동서대학교 대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 송승근 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2018.09.18
  • Accepted : 2018.10.18
  • Published : 2018.11.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze the cultural needs of foreign tourists, to investigate the cultural service elements that can be provided in 'Gamcheon Culture Village', to suggest concrete policy to improve cultural services, and ultimately to cultivate excellent international tourism culture brands in 'Gamcheon Culture Village'. In order to find out the cultural needs of foreign tourists, we conducted a case study on 'Gamcheon Culture Village' among the places where the urban regeneration proceeded. The study period was four months, and basic data were collected from foreign tourists from six countries through literature reviews, interviews and participation observation. Analysis of data was based on urban regeneration, cultural desire and service design theory, and we conducted content analysis. This study presented five cultural service goals of 'Gamcheon Culture Village'. First, it displays and promotes local characteristic culture. Second, it develops and sells cultural products. Third, it brings up a good tourist image. Fourth, it provides an unusual food. Fifth, cultural experience optimization. Through this study, it is expected to help improve the cultural service of 'Gamcheon Culture Village'.

본 연구는 해외 관광객들의 문화욕구를 분석하고 감천문화마을에서 제공할 수 있는 문화 서비스 요소를 조사하여 문화 서비스를 개선하는 구체적인 방책을 제시하고 궁극적으로 감천문화마을을 우수한 국제 관광 문화 브랜드를 육성하는 것을 목적으로 한다. 외국관광객들의 문화욕구가 무엇인지 알아보기 위해 도시재생이 진행된 곳 가운데 감천문화마을을 대상으로 사례 연구를 수행하였다. 연구수행 기간은 4개월이었으며 6개국 외국관광객을 대상으로 문헌조사, 인터뷰, 참여관찰을 통해 기초자료를 수집하였다. 자료 분석은 도시재생, 문화욕구, 서비스 디자인 이론을 토대로 내용분석을 실시하였다. 본 연구는 감천문화마을의 5가지 문화 서비스 목표를 제시하였다. 첫째, 현지 특색문화의 전시 및 홍보, 둘째, 문화상품의 개발과 판매, 셋째, 좋은 관광이미지 부각, 넷째, 특이한 먹거리 제공, 다섯째, 문화체험 최적화이다. 본 연구를 통해 감천문화마을에 대한 문화서비스 향상에 도움을 줄 것으로 기대된다.

Keywords

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그림 1. 도시재생 개념도

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그림 2. 과거 마을환경

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그림 3. 현재 마을환경

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그림 4. 계단식 주택

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그림 5. 다채로운 벽화

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그림 6. 인기 높은 ‘어린왕자’

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그림 7. 문화서비스 개선목표

표 1. 중국·대만 관광객의 인터뷰 결과

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표 2. 카자흐스탄 및 필리핀 관광객의 인터뷰결과

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표 3. 미국 관광객의 인터뷰 결과

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표 4. 일본 노인 관광객의 인터뷰 결과

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