DOI QR코드

DOI QR Code

Study of the Application of Economics Class Using PBL Mongolian University

몽골 대학에서 PBL을 이용한 경제학 수업의 실제적 적용에 관한 연구

  • Bayarmaa, Natsagdorj (Dept. of Computer Science and Engineering (Computer System Institute), Hankyong National University) ;
  • Lee, Keunsoo (Dept. of Computer Science and Engineering (Computer System Institute), Hankyong National University)
  • 바야르마 (한경대학교 컴퓨터공학과 & 컴퓨터 시스템 연구소) ;
  • 이근수 (한경대학교 컴퓨터공학과 & 컴퓨터 시스템 연구소)
  • Received : 2018.09.29
  • Accepted : 2018.11.02
  • Published : 2018.11.30

Abstract

This paper applied to the economics subject using PBL(Problem-Based Learning) for improving students many skills in Mongolian University that 21st century demands. For the first time at Mongolian University, the PBL problem was developed for the use of PBL and applied to the class and confirmed its effectiveness. The study subjects were 60 freshman students in D university who took 'Economics'. We applied 5 problems for 16 weeks. Students wrote and submitted a reflective journal when they finished the every activity. In addition, they completed a class evaluation form after the PBL program ended. The study showed that they experienced various effects such as understanding of learning contents, understanding of cooperative learning, practical experience, creative problem solving ability, presentation skill, communication ability, self- directed learning ability, self - confidence. In the PBL learning activities, the learning environment was not well prepared yet, so some difficulties were encountered. Mongolian students perceived it as a new and effective way to develop their expertise as a future leader in the 21st century. The main goal of Mongolian university is to produce leaders with professional talent with creative problem solving ability and active learning direction.

본 논문은 몽골 대학에 학생들이 21 세기 요구하는 여러 가지 능력을 기르기 위하여 PBL을 경제학 교과목에 적용하였다. 몽골 대학에서 처음으로 PBL 활용을 위하여 PBL 문제를 개발하여 수업에 적용하고 효과를 확인하였다. 연구대상은 경제학 교과목을 수강한 D 대학 1 학년 학생 60명이였으며, PBL수업은 16주에 5개 PBL문제를 적용하였다. 학생들은 수업을 끝날 때마다 성찰일지 작성하여 제출하였으며 마지막 PBL 문제 활동이 끝난 후에 PBL 수업에 대한 강의 평가지를 작성하였다. 연구 결과는 학습내용의 대한 이해, 협동학습의 대한 이해, 실제적 경험, 창의 문제해결력, 프리젠테이션 스킬, 의사소통 능력, 자기주도적 학습능력, 자신감과 같은 다양한 효과를 경험한 것으로 나타났다. PBL학습 활동 과정에서 학습 환경 아직 잘 준비 되어 있지 않기 때문에 어려움이 도출되기도 하였다. 몽골 학생들은 21 세기에 요구하는 미래의 리더로서의 전문성을 기를 수 있는 새롭고 효과적인 방법이라고 인식하고 있었다. 이는 창의적 문제해결력과 능동적인 학습 방향을 갖춘 전문 인재를 육성하고자 하는 몽골 대학 교육의 궁극적인 교육 목표 달성에 큰 시사점을 준다.

Keywords

SHGSCZ_2018_v19n11_738_f0001.png 이미지

Fig. 1. PBL design model

SHGSCZ_2018_v19n11_738_f0002.png 이미지

Fig. 2. Presented Problem

References

  1. Center for Talent Development pp.1 Northwestern University, 2013.
  2. Problem- Based Learning for the 21st century Christiansen, Ellen Tove; Kuure, Leena; Morch, Anders; Lindstrom, Berner pp.6. 2013.
  3. Problem- Based Learning http://online.sfsu.edu/rpurser/revised/pages/problem.htm
  4. Nachamma Sockalingam "Characteristics of Problems in Problem-based Learning" 2010.
  5. Ranald Macdonald Sheffield "Assessment Strategies For Enquiry And Problem-Based Learning" Hallam University
  6. The Institute of Cost Accountants of India "Fundamentals of economics and management" pp. 7-8, 2014.
  7. Cooperative learning series "Problem-based learning" http://www.studygs.net/pbl.htm