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지방정부의 소통성과지표 개발 및 관리방안에 관한 연구

Development and Management of Performance Indicators of Local Government for Citizen's Communication

  • 채은경 (인천연구원 도시경영연구실) ;
  • 이창길 (인천대학교 도시과학대학 도시행정학과)
  • 투고 : 2018.11.30
  • 심사 : 2018.12.30
  • 발행 : 2018.12.30

초록

Local governments in South Korea are making efforts to promote highly effective policies through activating communication with citizens as a major innovation strategy. The performance evaluation system includes new performance indicators related to communication with citizens. This is a change to build a consumer-centered performance management system. The purpose of this study is to present guidelines when developing and applying the communication indicators promoted by local governments with interest. For this purpose, the development scope and management methods of the communication performance indicators are presented. For communication performance management, this study emphasized building a strategy planning based performance management system, presenting information that can be understood by citizens, complying with the development procedures of performance indicators, and improving qualitative indicators. In addition, for effective performance management, this study presented the decision-makers' strong willingness, gradual expansion of communication evaluation, establishment in organizational performance culture, and so on.

키워드

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Figure 1. 영국의 정부소통서비스 모형

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Figure 2. 전략기획의 정렬체계

Table 1. 소통에 관한 개념정의

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Table 2. 2013년 인천시의 부서소통평가 연구

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Table 3. 2017년 인천시의 소통지표 개발 연구

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Table 4. 정부 3.0 소통 및 참여와 협업문화 관련 지표

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Table 5. 영국의 정부소통서비스

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Table 6. 소통평가를 위한 대표적 지표 선정 범위

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