참고문헌
- Ahn, J. W. and Kim M. T.(2016). "The influence of customer participation on encounter provider's job performance dyadic approach," Journal of Marketing Management Research, 21(1), 69-87(안진우, 김문태 (2016). 고객참여의 접점종업원 직무성과 에 미치는 영향-쌍방향적 (dyadic) 접근, 마케팅관리연구, 제 21권 1호, 69-87).
- Chua, A. YK, and Banerjee., S.(2015). "Understanding review helpfulness as a function of reviewer reputation, review rating, and review depth." Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(2) 354-362. https://doi.org/10.1002/asi.23180
- Chun, D. Y., Kwon, J. H., and An, K. J.(2005). "The effects of e-Learning service quality and participation of cyber university on student satisfaction and academic performance,"Journal of Consumption Culture, 8, 185-208(전달영, 권주형, 안광진(2005). 사이버대학의 e-Learning 서비스 품질과 참여요인이 학생만족과 학업성과에 미치는 영향. 소비문화연구, 제 8권, 185-208).
- Cvijikj, I. P, and Michahelles. F.(2013). "Online engagement factors on Facebook brand pages." Social Network Analysis and Mining, 3(4), 843-861. https://doi.org/10.1007/s13278-013-0098-8
- Han, S. I.(2017). "Study of Structural Relationship Between College Students' Self-esteem, Character and Academic Life Satisfaction,"Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17, 453-469(한송이(2017). 대학생들의 자아존중감, 인성, 학교생활만족도 간의 구조적 관계 분석, 학습자중심교과교육연구, 제 17권, 453-469).
- Jeong, G. H., Jeong, H. H, and Shin, J. I.(2010). "The effects of educational service at university on student satisfaction, commitment, word of mouth, and fund-rising intention."Journal of Learner - Centered Curriculum and Instruction,10(2), 371-406 (정기한, 정현화, 신재익 (2010). 대학교육서비스품질이 학생만족, 몰입과 구전, 기부의향에 미치는 영향, 학습자중심교과교육연구, 제 10권 2호, 371-406).
- Jeong, E. I.(2012). "The effects of interest and flow on college adjustment,"The Journal of Research in Education, 44, 71-99(정은이(2012). 재미와 몰입 경험이 대학 적응에 미치는 영향, 교육문제연구, 제 44권, 71-99).
- Jeong, Y. L and Cha, S. B.(2008). "The impact of service quality in higher education on students' satisfaction and loyalty: A case study of tourism-related graduate school, Korean Journal of Tourism Research, 23(2), 139-155(정유리, 차석빈 (2008). 교육서비스품질, 학생만족 및 학교충성도간 관계 연구, 관광연구, 제 23권 2호, 139-155).
- Kang, M. S. and Park. S. K.(2011). "Assessing the effects of service quality on student satisfaction, trust, commitment and loyalty: The case of university education, The Academy of Customer Satisfaction Management." The Academy of Customer Satisfaction Management, 13(1), 129-149 (강만수, 박상규(2011). 대학교육기관의 교육서비스 품질이 학생만족, 신뢰, 몰입과 학생충성도에 미치는 영향, 고객만족경영연구, 제 13권 1호, 129-149).
- Kim, C. H.(2011). "The relationship among interpersonal relations, identification about school and satisfaction with campus life of students participating in sports club Activities,"Journal of Sport and Leisure Studies, 43(2), 999-1010(김찬호 (2011). 스포츠 동아리 참가 대학생의 인간관계와 학교 동일시 및 학교생활만족의 관계. 한국사회체육학회지, 제 43권 2호, 999-1010).
- Kim, E. J. and Jung, M. J.(2017). "Analysis on primary factors of university education services that affects contentment of university,"Journal of Business Education, 32, 1-24(김은주, 정명진(2017). 대학생들의 대학 만족여부를 결정하는 대학교육 서비스 품질 분석. 경영교육연구, 제 32권, 1-24).
- Kim, K. W., Lee, C. H., Choi, B. S.(2015), "A research for forecasting of rate of university quota according to the reducing of young generation," Journal of the Korean Data & Information Science Society, 26(6), 1175-1188(김기환, 이창호, 최보승 (2015). 학령인구 감소에 따른 지역별 대입지원자감소에 대한 예측연구, 한국데이터정보과학회지, 제 26권 6호, 1175-1188). https://doi.org/10.7465/jkdi.2015.26.6.1175
- Kim, M. T.(2017). A Study on the Mediating Roles of SNS Brand Page Relationships among Consumer-Brand Relationship, Consumer-Consumer relationship and Brand Loyalty : Focus on Difference among the Levels of Involvement and Consumer-Brand Interactivity. Journal of Business Research, 32, 69-95(김문태 (2017) . 소비자-브랜드 관계, 소비자-소비자 관계, 브랜드 충성도 등의 관계에서 SNS 브랜드 페이지의 매개적 역할에 대한 연구-브랜드의 관여도와 소비자-브랜드 상호작용성의 수준에 따른 차이를 중심으로, 경영연구, 제 32권 , 69-95).
- Kim, S. Y.(2010). "The effect of university students' participation in sports clubs as social sport activities on personal relationships and university life satisfaction," Journal of Sport and Leisure Studies, 39(2), 887-897(김세웅(2010). 사회체육활동으로서의 대학생들의 스포츠동아리 참여가 대인관계만족과 대학생활만족에 미치는 영향, 한국사회체육학회지, 제 39권 2호, 887-897).
- Kim, S. Y., Cho, H. K., and Park, J. S.(2015). "The relationship between university major selection and high school career choices. Admission Studies, 4, 155-174(김수연, 조희권, 박지선(2015). 입학사정관전형 도입에 따른 대학 전공선택과 고교 진로선택간의 관계, 입학전형연구, 4(단일호), 155-174).
- Lee J. H. and Park, H. J.(2016). Effects of hotel service quality and relationship marketing efforts on customers' satisfaction and loyalty - focused on N hotel in Busan -." Food service Industry Journal, 12(4), 47-61(이준혁, 박현진(2016). 호텔서비스품질과 관계마케팅 노력이 고객만족 및 충성도에 미치는 영향-부산 N 호텔을 중심으로, 한국외식산업학회지, 제 12권 4호, 47-61).
- Lee, K, C.(2004). "Causal Model study on the effect of education service quality on students satisfaction, university image and behavior intention."Journal of Educational Administration and Policy, 22, 287-309(이경철(2004). 대학교육서 비스품질이 학생만족, 대학이미지 및 긍정적 행동 의지에 미치는 인과모형 연구, 교육행정학연구, 제 22권, 287-309.).
- Lee, S. J.(2011)."The effect of flow on learning and self-efficacy on college adaptation and academic achievement in undergraduate Students.,"The Korean Journal of Education Psychology, 25(2), 235-253(이숙정(2011). 대학생의 학습몰입과 자기효능감이 대학생활적응과 학업성취에 미치는 영향, 교육심리연구, 제 25권 2호, 235-253).
- Lee, Y. J.(2016)."A critical review and future research directions on service quality, customer satisfaction, customer loyalty, and loyalty program,"Korea Business Review, 45(6), 1763-1787(이유재(2016). 서비스품질, 고객만족, 고객충성도, 로열티프로그램 연구에 대한 종합적 고찰과 향후 연구방향, 경영학연구, 제 45권 6호, 1763-1787)
- Lee, Y. K., Jang, B. J., Park, Y. K.(2002). "The effects of university's environments on overall service quality , service value , and student satisfaction in undergraduate higher education,"ASIA MARKETING JOURNAL, 4(1), 77-100(이용기, 장병집, 박영균(2002). 대학 환경특성이 전반적 서비스품질, 서비스가치와 학생만족에 미치는 영향, ASIA MARKETING JOURNAL, 제4권 1호, 77-100).
- Oh, S. B.(2016). "Analysis of GPA and college life by university admission type, "Korean Education Inquiry, 34(3), 157-175(오성배(2016). 대학생의 입학전형별 학업성취 및 학교생활 분석, 한국교육문제연구, 제 34권 3호, 157-175). https://doi.org/10.22327/kei.2016.34.3.157
- Okleshen, C. and Grossbart, S.(1998). "Usenet groups, virtual community and consumer behaviors," NA-Advances in Consumer Research Volume 25.
- Park H. M.(2017)."Analysis of environmental factors affecting college satisfaction, Korean Journal of Youth Studies, 24(1), 377-399(박해미 (2017). 전문대학생의 대학생활 만족에 영향을 미치는 대학환경 요인 분석, 청소년학연구, 제 24권 1호, 377-399). https://doi.org/10.21509/KJYS.2017.01.24.1.377
- Park, J. H. and Choi, W. L.(2012)."A study on emotional responses dimensions and effects of consumer's participation: focusing on information exchange participation behaviors, Journal of Marketing Management Research, 17(2), 1-23(박종희, 최우리(2012). 소비자 참여에 대한 감정적 반응의 차원과 영향에 관한 연구: 정보교환 참여행동을 중심으로, 마케팅관리연구, 제 17권 2호, 1-23).
- Park, J. S., Kim, J. H, and Shin, Y. S. (2002). "The effects of university education service quality factors on the students' satisfaction, intention of continuing studies, and word-of-mouth." ASIA MARKETING JOURNAL, 4(4), 51-74(박주성, 김종호, 신용섭(2002). 대학교육 서비스품질 요인이 학생만족, 재입학의도 및 구전효과에 미치는 영향, ASIA MARKETING JOURNAL, 제 4권 4호, 51-74).
- Song, W. S., Na, E. S, Jun, Y. H, and Jeong, G. I.(2016). "Factors influencing college life adaptation in nursing students."Journal of Korean Society Living Environment System, 23(1), 72-81 (송후승, 나은선, 전윤화, 정귀임 (2016). 간호대학생의 대학생활 적응 영향요인, 한국생활환경학회지, 제 23권 1호, 72-81). https://doi.org/10.21086/ksles.2016.02.23.1.72
- You, S. K. and Kim E. J.(2016). "Structural analysis of the relationship between K-CESA Core Competencies and Career Identity of University Students on Life Satisfaction," Journal of Career Education Research, 29(2), 1-26(유순규, 김은주 (2016), 대학생들의 삶의 만족도에 영향을 미치는 K-CESA 핵심역량, 진로정체감 간의 구조적 관계, 진로교육연구, 29(2), 1-26).
- University Journal(2014), :http://www.dhnews.co.kr/news(2014.0103)(대학저널(2014)).