Abstract
Facility management is to maintain and develop the primary structural, functional, aesthetic performance of facility in order to guaranty the users' daily convenience and safety. However it is hard to maintain and serve their intended function and safe environment from the beginning as times go by. As present educational government of city and local area has been performing formally facility check and management as well as maintenance of school facility, it is hard to respond a dangerous situation at the suitable time and safety prevention plans are delayed. In addition, educational environment improving budget have been unreasonably decided not according to the allocating criteria. Therefore, this research developed a same, simple, and quantitative evaluation method of deterioration level of elementary, middle, and high School in Korea and verified usability of the method through the case study.
시설물의 유지관리란 시설의 구조적, 기능적, 미적성능을 보전하는 것이다. 이를 통하여 시설물을 이용하는 사람들의 일상적인 편의와 안전을 확보할 수 있도록 하여야 한다. 그러나 준공당시의 시설물은 시간이 지남에 따라 노후화되고 초기의 기능을 확보하는데 어려움을 갖게 된다. 현재 시 도교육청은 학교시설물의 유지관리를 비롯한 점검 및 관리를 형식적으로 수행하고 있어 재난발생위험에 적기대응이 곤란하고, 학교 시설에 대한 안전대책의 수립이 지연되는 등 관리가 부실한 실정이다. 또한 교육환경개선비가 배분기준과 달리 산정되는 등 비합리적으로 결정되고 있다. 이에 본 연구는 수많은 초 중등학교 시설물에 적용할 수 있는 동일하고 단순한 정량적 지표와 방법을 개발하여 객관적으로 학교 시설물의 노후도를 판단할 수 있는 방안을 제안하고 사례 연구를 통하여 검증하였다.