Abstract
Acute triangles and obtuse triangles are defined according to the classification of triangles by angles. The definitions of acute triangles and obtuse triangles are difficult for students because they are related to different logical elements. The purpose of this study is to seek desirable methods for teaching the classification of triangles by angles related to logic. To do this, based on the theoretical consideration and the longitudinal analysis of the elementary mathematics textbooks, some implications are found for teaching. And then the lesson was planned and applied to $4^{th}$ graders. After the lesson, we reviewed and analyzed their worksheets and test results for examining the effects by teaching methods. Based on the result, we discussed and made some didactical suggestions for teaching the classification of triangles by angles.
각의 크기에 따른 삼각형의 분류를 통해 정의되는 예각삼각형과 둔각삼각형은 서로 다른 논리 문제를 지니므로 학생들의 이해에 어려움을 초래한다. 본 연구는 이와 같은 어려움을 극복하기 위해 각의 크기에 따른 삼각형의 분류를 위한 지도 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선행 연구 및 우리나라 수학 교과서의 관련 내용을 분석하여, 교수학적 시사점을 도출하였다. 이를 바탕으로 각의 크기에 따른 삼각형의 분류지도 방안을 고안하였고, 4학년 학생들에게 적용하여 학생들의 반응 및 이해 정도를 분석하였다. 수업 후, 학생들의 활동지 및 검사지를 검토 분석하여 고안한 지도 방안의 효과성을 살펴보고, 학생들이 경험하는 어려움의 핵심인 논리 문제에 대한 해결 방안을 논의한다.