On Teaching Methods for the Classification of Triangles by Angles

각의 크기에 따른 삼각형의 분류 지도 방안

  • Received : 2017.07.08
  • Accepted : 2017.08.13
  • Published : 2017.08.31

Abstract

Acute triangles and obtuse triangles are defined according to the classification of triangles by angles. The definitions of acute triangles and obtuse triangles are difficult for students because they are related to different logical elements. The purpose of this study is to seek desirable methods for teaching the classification of triangles by angles related to logic. To do this, based on the theoretical consideration and the longitudinal analysis of the elementary mathematics textbooks, some implications are found for teaching. And then the lesson was planned and applied to $4^{th}$ graders. After the lesson, we reviewed and analyzed their worksheets and test results for examining the effects by teaching methods. Based on the result, we discussed and made some didactical suggestions for teaching the classification of triangles by angles.

각의 크기에 따른 삼각형의 분류를 통해 정의되는 예각삼각형과 둔각삼각형은 서로 다른 논리 문제를 지니므로 학생들의 이해에 어려움을 초래한다. 본 연구는 이와 같은 어려움을 극복하기 위해 각의 크기에 따른 삼각형의 분류를 위한 지도 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 선행 연구 및 우리나라 수학 교과서의 관련 내용을 분석하여, 교수학적 시사점을 도출하였다. 이를 바탕으로 각의 크기에 따른 삼각형의 분류지도 방안을 고안하였고, 4학년 학생들에게 적용하여 학생들의 반응 및 이해 정도를 분석하였다. 수업 후, 학생들의 활동지 및 검사지를 검토 분석하여 고안한 지도 방안의 효과성을 살펴보고, 학생들이 경험하는 어려움의 핵심인 논리 문제에 대한 해결 방안을 논의한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2010). 수학 4-1. (주)두산.
  2. 교육부 (1996). 수학 4-2. 국정교과서주식회사.
  3. 교육부 (2001). 수학 4-가. 대한교과서주식회사.
  4. 교육부 (2014). 수학 4-1. (주)천재교육.
  5. 김경미, 김현은 (2010). 삼각형인 예와 삼각형이 아닌 예의 식별과정에서 나타나는 초등학생의 추론 유형 분석. 한국학교수학회논문집, 13(2), 263-287.
  6. 김수미, 정은숙 (2005). 범례 제시를 통한 도형개념 지도 방안. 수학교육학연구, 15(4), 401-417.
  7. 노영아, 안병곤 (2007). 도형 영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구; 초등학교 4학년을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 11(2), 199-216.
  8. 노은환, 강정기 (2015). 구성주의 관점에서 각과 삼각형의 분류에 관한 초등 교과서 및 교사용지도서 분석. 한국수학교육학회지<수학교육 논문집>, 29(3), 313-330.
  9. 방정숙 (2010). 평면도형에 관한 초등학교 수학과 교과용 도서 분석. 한국학교수학회논문집, 13(1), 1-21.
  10. 신희경, 백석윤 (2004). 제 7차 초등학교 수학 교과서에 제시된 활동유형 분석. 한국초등학교육학회지, 8(1), 45-61.
  11. 윤여주, 김성준 (2010). 초등수학 기하문제해결에서의 시각화 과정 분석. East Asian Mathemarical Journal, 26(4), 553-579.
  12. 임지현, 최창우 (2016). 도형 학습에서 오류 찾기 활동의 적용 효과. 한국수학교육학회지 시리즈C<초등수학교육>, 19(1), 31-45.
  13. 최수임, 김성준 (2012). 정의하기와 이름짓기를 통한 도형의 이해 고찰; 초등학교 4학년 도형 영역을 중심으로. 한국학교수학회논문집 12(4), 719-745
  14. 최병훈, 방정숙, 송근영, 황현미, 구미진, 이성미 (2006). 한국과 싱가포르의 초등 수학 교과서 비교 분석: 도형과 측정 영역을 중심으로. 대한수학교육학회지<학교수학>, 8(1), 45-68.
  15. 홍갑주, 박지환 (2015). 초등학교 교과서의 각의 크기에 따른 삼각형 분류에 관한 고찰. 초등수학교육, 18(1), 45-59.
  16. Bassarear(2001). Mathematics for Elementary School Teachers. MA: Houghton Miffim.
  17. Dienes, Z. P. (1960). Building up Mathematics. London: Hutchinson Educational.
  18. Fischbein, E. (1987). Intuition in Science and Mathematics. 우정호 외 역(2010). 수학 과학학습과 직관. 서울: 경문사.
  19. Frank & Joanna(1998). Mathematics for Elementary School Teachers via Problem Solving. NJ: Prentice hall
  20. Kuhn, D. (1977). Conditional reasoning in children. Developmental Psychology, 13, 342-353. https://doi.org/10.1037/0012-1649.13.4.342
  21. Villier, M. D. (1994). The role and function of a hierarchical classification of quadrilaterals. For the Learning of Mathematics, 14(1), 11-18.