DOI QR코드

DOI QR Code

Time-Space Variability Analysis for the Weekly Passenger Flow of the Seoul Subway System: Based on Dynamic Visualization Methods

서울 대도시권 지하철 통행흐름의 요일 간 변이성 분석: 동적 시각화방법을 토대로

  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과) ;
  • 김호성 (성신여자대학교 미디어커뮤니케이션학과) ;
  • 박종수 (성신여자대학교 IT학부)
  • Received : 2017.06.23
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study analyzes the time-space variability for the weekly passenger flow of the Seoul Subway system based on the dynamic visualization methods. For the purpose, we utilize one-week T-card transaction databases. By applying data mining algorithms, we extract passenger data for edge flows, on/off passengers at each subway station per minute interval time. It is practically intractable to analyze such spatio-temporal passenger flows by general statistical techniques. We employ dynamic visualization methods to analyze intuitively and to grasp effectively characteristics of the diurnal passenger flows on the Seoul Metropolitan Subway system during one week. As the result, we found that substantial differences exist on the spatio-temporal distribution patterns among days as well as between weekdays and weekend. We also investigates the time-space variability among eight major centers, and we found wide differences in their spatio-temporal distribution patterns.

본 연구는 동적 시각화 방법을 토대로 서울 대도시권 지하철 통행흐름의 요일 간 변동성을 분석한다. 이를 위하여 본 연구에서는 수도권의 1주일치 교통카드 자료에서 요일별로 1분 간격으로 지하철 승객흐름을 추출한다. 지하철망상의 통행흐름의 시공간적 분포를 나타낼 수 있도록 동적 시각화 방법을 고안하여 지하철 승객의 시공간적 분포에 나타나는 요일 간 변동성을 직관적으로 분석한다. 그 결과로 주중과 주말 지하철 승객흐름의 시공간적 분포 패턴은 확연한 차이를 보인다. 주중과 주말에도 요일에 따라 다소 다른 양상을 보인다. 서울의 주요 중심업무지역들과 유흥지역들의 승객흐름에도 요일별 승객흐름 양상에 뚜렷한 차이가 있음을 확인할 수 있다. 이러한 분석결과는 도시계획과 교통계획의 토대가 될 뿐 만 아니라 도시 재해 재난이 발생할 경우 피해에 노출되는 인구규모를 파악하고 신속한 대피대책마련에 유용한 정보를 제공할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김호성.박종수.이금숙, 2010, "서울 수도권 지하철 교통망 승객 흐름의 시각화," 한국콘텐츠학회논문지 10(4), pp.397-405. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.4.397
  2. 박기호.안재성.이양원, 2005, "시공간 개인통행자료의 지리적 시각화," 대한지리학회지 40(3), pp.310-320.
  3. 박종수.김호성.이금숙, 2010, "교통카드 트랜잭션 데이터베이스에서 지하철 탑승 패턴 분류," 한국콘텐츠학회논문지 10(12), pp.91-100. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.12.091
  4. 박종수.이금숙,2007, "대용량 교통카드 트랜잭션 데이터베이스에서 통행패턴 탐사와 통행행태 분석," 한국경제지리학회지 10(1), pp.44-63.
  5. 박종수.이금숙, 2010, "서울 수도권 지하철 교통망에서 승객흐름의 분석," 정보과학회지: 컴퓨팅의 실제 및 레터, 지리정보시스템 분야 16(3), pp.316-323.
  6. 박종수.이금숙, 2011, "Pickup Point 최적입지선정을 위한 Greedy Heuristic Algorithm 개발 및 적용: 서울 대도시권 지하철 시스템을 대상으로," 한국경제지리학회지 14(2), pp.116-128.
  7. 이금숙.김호성.이수영, 2015, "미디어 이용자의 활동공간 시.공간 정보를 활용한 서울의 실시간 인구분포 분석," 한국경제지리학회지 18(1), pp.87-102.
  8. 이금숙.박종수, 2006, "서울시 대중교통 이용자의 통행 패턴 분석," 한국경제지리학회지 9(3), pp.379-395.
  9. 이금숙.박종수.김호성.조창현, 2010, "수도권 광역도시 철도 하루 시간대별 이용 빈도에 의해 구분된 역집단과 통행자의 통행 연쇄 패턴 간 관계," 대한지리학회지 45(5), pp.592-608.
  10. 이금숙.홍지연.민희화.박종수, 2007, "수도권 지하철망상 통행 흐름의 위상학적 구조와 토지이용의 관계," 한국경제지리학회지 10(4), pp.427-443.
  11. 조창현, 2013, 도시 일상생활 연구의 시공간적 접근, 서울: 푸른길, pp.104-115.
  12. Ahas, R., Aasa, A., Silm, S. and Tiru, M., 2010, "Daily rhythms of suburban commuter movements in the Tallinn metropolitan area: Case study with mobile positioning data," Transportation Research Part C: Emerging Technologies 18(1), pp.45-54. https://doi.org/10.1016/j.trc.2009.04.011
  13. Anas, A. and Duann, L. S., 1986, "Dynamic forecasting of travel demand, residence location, and land development: policy simulations with the Chicago area transportation/land use analysis system," in Hutchinson, B. G. and Batty, M. (eds.) Advances in urban Systems Modelling, Amsterdam: North-Holland, pp.299-322.
  14. Andrienko, N., Andrienko, G., and Gatalsky, P., 2003, "Exploratory spatio-temporal visualization: an analytical review," Journal of Visual Languages & Computing 14(6), pp.503-541. https://doi.org/10.1016/S1045-926X(03)00046-6
  15. Badoe, D. A. and Miller, E., 2000, "Transportation-landuse interaction: empirical findings in North America, and their implications for modeling," Transportation Research Part D 5, pp.235-263. https://doi.org/10.1016/S1361-9209(99)00036-X
  16. Boarnet, M. and Crane, R., 2001, "The influence of land use on travel behavior: specification and estimation strategies," Transportation Research Part A 35, pp.823-845.
  17. Chen, C., Chen, J. and Barry, J., 2009, "Diurnal pattern of transit ridership: a case study of the New York City subway system," Journal of Transport Geography 17, pp.176-186. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2008.09.002
  18. Chen, C., and McKnight, C., 2007. "Does the built environment make a difference? Additional evidence from the daily activity and travel behavior of homemakers living in NYC and suburbs," Journal of Transport Geography 15(5), pp.380-395. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2006.11.010
  19. Crnovrsanin, T., Muelder, C., Correa, C. and Ma, K., 2009, "Proximity based Visualization of Movement Trace Data," IEEE Sym. on Visual Analytics Sci. and Tech., pp.11-18.
  20. Dickinson, R., 1964, City and Region, Routledge: London.
  21. Doyle, J., Hung, P., Farrell, R. and McLoone, S., 2014, "Population mobility dynamics estimated from mobile telephony data," Journal of Urban Technology 21(2), pp.109-132. https://doi.org/10.1080/10630732.2014.888904
  22. Feng, J., Li, X., Mao, Q., and Bai, Y., 2016, "Weighted complex network analysis of the different patterns of Metro traffic flows on weekday and weekend," Discrete Dynamics in Nature and Society, 2016, 9865230,
  23. Goh, S., Choi, M. Y., Lee, K. and Kim, K., 2016, "How complexity emerges in urban systems: Theory of urban morphology," PHYSICAL REVIEW E 93, 052309-1-12.
  24. Goh, S., Lee, K., Park, J. S. and Choi, M. Y., 2012, "Modification of the gravity model and application to the metropolitan Seoul subway system," PHYSICAL REVIEW E 86, 026102. https://doi.org/10.1103/PhysRevE.86.026102
  25. Golob, T. F., 2000, "A simultaneous model of household activity participation and trip chain generation," Transportation Research Part B: Methodological 34(5), pp.355-376. https://doi.org/10.1016/S0191-2615(99)00028-4
  26. Goodchild, M. F., Klinkenberg, B., and Janelle, D. G., 1993, "A factorial model of aggregate spatio-temporal behavior: application to the diurnal cycle," Geographical Analysis 25(4), pp.277-294. https://doi.org/10.1111/j.1538-4632.1993.tb00299.x
  27. Hagerstrand, T., 1970. "What about people in regional science?," Papers in Regional Science Association 24, pp.7-24.
  28. Janelle, D. and Goodchild, M.F., 1983, "Diurnal patterns of social group distributions in a Canadian City," Economic Geography 59(4), pp.403-425. https://doi.org/10.2307/144166
  29. Janelle, D.G., Klinkerberg, B., and Goodchild, M. F., 1998, "The temporal ordering of urban space and daily activity patterns for population role groups," Geographical Systems 5, pp.117-137.
  30. Lee, K., Jung, W.-S., Park, J. S., and Choi, M. Y., 2008, "Statistical analysis of the metropolitan Seoul Subway System: Network structure and passenger flows," Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications 387, pp.6231-6234, (15, Oct., 2008) https://doi.org/10.1016/j.physa.2008.06.035
  31. Lee, K., Park, J. S., Choi, H., Choi, M. Y., and Jung, W.S., 2010, "Sleepless in Seoul: 'The ant and the metrohopper'," Journal of the Korean Physical Society 57(4), pp.823-825. https://doi.org/10.3938/jkps.57.823
  32. Lee, K., Song, Y., Park, J. S., Anderson, W. P., 2012, "Relationship between diurnal patterns of transit ridership and land use in the Metropolitan Seoul area," Journal of the Economic Geographical Society of Korea 15(1), pp.26-41. https://doi.org/10.23841/egsk.2012.15.1.26
  33. Liao, L., Patterson, D. J., Fox, D., and Kautz, H., 2007, "Learning and inferring transportation routines," Artificial Intelligence 171(5-6), pp.311-331. https://doi.org/10.1016/j.artint.2007.01.006
  34. Liu, L., Hou, A., Biderman, A., Ratti, C. and Chen, J., 2009, "Understanding individual and collective mobility patterns from smart card records: A case study in Shenzhen," in Intelligent Transportation Systems, 12th International IEEE Conference, pp.1-6.
  35. Sagl, G., Resch, B., Hawelka, B., and Beinat, E., 2012, "From social sensor data to collective human behaviour patterns: analysing and visualising spatiotemporal dynamics in urban environments," Proceedings of the GI-Forum, pp.54-63.
  36. Schonfelder, S. and Axhausen, K. W., 2010, Urban Rhythms and Travel Behaviour: Spatial and temporal Phenomena of Daily Travel, Surrey: Ashgate Publishing Limited.
  37. Thrift, N., 1977, "An introduction to time-geography," Geo Abstracts, University of East Anglia, pp.1-37.
  38. Viti, F., Tampere, C. M. J., Fredrix, R., Castaigne, M., Cornelis, E., and Walle, F., 2010, "Analyzing weekly activity-travel behaviour from behavioural survey and traffic data," Proceedings of the 12th WCTR, July 11-15, 2010 - Lisbon, Portugal.
  39. Zandvliet, R. and Dijst, M., 2006, "Short-term dynamics in the use of places: a space-time typology of visitor populations in the Netherlands," Urban Studies 43(7), pp.1159-1176. https://doi.org/10.1080/00420980500406702

Cited by

  1. 교통과 토지이용 정보를 결합한 서울 인구분포의 시공간적 분석: 4차원 시각화 방법을 토대로 vol.21, pp.1, 2018, https://doi.org/10.23841/egsk.2018.21.1.20
  2. 교통카드 데이터의 개별 통행 동적 시각화 방법 vol.26, pp.2, 2018, https://doi.org/10.7319/kogsis.2018.26.2.003