에서 작도의 의미에 대한 고찰

A Study on the Meaning of Construction in Euclid Elements

  • 투고 : 2017.06.08
  • 심사 : 2017.04.22
  • 발행 : 2017.06.30

초록

고대 그리스 시대 작도는 현 교육에서의 작도 이상의 의미를 지닌 것이었다. 본 연구는 이러한 사실에 입각하여 현 교과서의 작도 의미를 살펴보고, 이와 대비되는 에서의 작도 의미를 추출해 보았다. 더불어 에서의 작도 의미를 현 교육에 반영하였을 때 나타나는 이점을 숙고해 보고, 그 이점을 활용하는 방안을 제안하였다. 그 결과 현 교과서의 작도는 삼각형의 합동 조건 도입과 이해를 위한 수단임을 확인할 수 있었다. 반면, 에서 작도는 4가지 의미를 지니고 있었다. 공준으로 타당성을 확보한 추상적 활동, 도형의 존재성 입증 및 논증에서 보조선 도입의 타당성 확보 수단, 보조선 도입 이외의 논증 개입 자제, 수와 대수를 다루는 수단이 곧 작도였다. 이로부터 논증에 보조선 도입의 타당성 확보 수단으로서의 작도 활용의 이점을 논의하였다. 아울러 Euclid 도구로 작도 불가능한 보조선에 대하여 가상적 도구의 개입에 의한 작도 관점을 제시하였다.

The construction in the ancient Greek era had more meanings than a construction in the present education. Based on this fact, this study examines the meaning of the current textbook. In contrast, we have extracted the meaning of the constructions in Euclid Elements. In addition, we have been thinking about what benefits can come up if the meaning of the construction in Euclid Elements was reflected in current education, and suggested a way to exploit that advantage. As results, it was confirmed that the construction in the current textbook was merely a means for introducing and understanding the congruent conditions of the triangle. On the other hand, the construction had four meanings in Euclid Elements; Abstract activities that have been validated by the postulates, a mean of demonstrating the existence of figures and obtaining validity for the introduction of auxiliary lines, refraining from intervening in the argument except for the introduction of auxiliary lines, a mean of dealing with numbers and algebra. Finally we discussed the advantages of using the constructions as a means of ensuring the validity of the introduction of the auxiliary line to the argument. And we proposed a viewpoint of construction by intervention of virtual tools for auxiliary lines which can not be constructed with Euclid tool.

키워드

참고문헌

  1. 강미광 (2010). 유클리드 기하학에서 삼각형의 합동조건의 도입 비교. 수학교육, 49(1), 53-65.
  2. 권석일 (2006). 중학교 기하 교재의 '원론' 교육적 고찰. 서울대학교 박사학위논문.
  3. 김용운.김용국 (1986). 수학사대전. 서울: 우성문화사.
  4. 노은환.강정기 (2015). 증명에서 경험적 관점의 한계에 대한 중학교 3학년 학생들의 이해 연구. 수학교육, 54(1), 13-30.
  5. 박명희.신경희 (2006). Clairaut의 <기하학 원론>에 근거한 7-나 단계 작도단원의 자료 개발과 적용에 관한 연구. 한국수학사학회지, 19(4), 117-132.
  6. 야노 켄타로 (1997). 위대한 수학자들 (손영수 역). 서울: 전파과학사
  7. 유미영.최영기 (2015). 유클리드 원론 I권 정리 22의 Diorism을 통해서 본 존재성. 수학교육학연구, 25(3), 367-379.
  8. 유클리드 씀, 이무현 옮김 (1997) 기하학 원론 가-제 1, 2, 3, 4권: 평면기하. 서울: 교우사.
  9. 장혜원 (1997a). 중학교 기하 영역 중 작도 단원에 관한 고찰. 대한수학교육학회 논문집, 7(2), 327-336.
  10. 장혜원 (1997b). 수학 학습에서의 표현 및 표상에 관한 연구: 표상 모델 개발을 중심으로. 서울대학교 박사학위논문.
  11. 조영미.정연준(2013). 미적 체험을 강조한 수학 영재교육 프로그램 개발 연구: 발도로프교육의 작도교육의 활용. 한국학교수학회논문집, 16(3), 621-636.
  12. 조완영.정보나 (2002). 7차 수학과 교육과정 작도 영역의 교과서와 수업사례 분석. 학교수학, 4(4), 601-615.
  13. 한국교육과정평가원 (2014). 교과 교육과정 개선 방향 탐색 - 국어, 수학, 영어, 사회, 과학 교과를 중심으로. 연구보고 RRC 2014-6.
  14. 한인기 (1999). 작도 문제의 해결 방법. 수학교육논문집, 9, 153-164.
  15. 한인기.이정순(2009). 한 변의 중점과 다른 두 점이 주어진 삼각형 작도문제의 해결에 대한 연구. 한국학교수학회논문집, 12(4), 365-388.
  16. 황선욱.강병개.한길준.한철형.권혁천.김의석.유기종.정종식.김민정(2013a). 중학교 수학 1 교사용지도서. 서울: 좋은책 신사고.
  17. 황선욱.강병개.한길준.한철형.권혁천.김의석.유기종.정종식.김민정(2013b). 중학교 수학 2 교사용지도서. 서울: 좋은책 신사고.
  18. 황선욱.강병개.한길준.한철형.권혁천.김의석.유기종.정종식.김민정(2013c). 중학교 수학 3 교사용지도서. 서울: 좋은책 신사고.
  19. 황재우.부덕훈(2015). 중학교 기하 증명의 서술에서 나타나는 오류의 유형 분석. 수학교육, 54(1), 83-98.
  20. Albrecht, W. A. (1952). A critical and historical study of the role of the ruler and compass constructions in the teaching of high school geometry in the united states, Doctorial Dissertation, the Ohio State University, UMI Dissertation Services.
  21. Cajory, F.(1928). A history of mathematical notations (Volume 1 & 2). La salle, IL: The Open Court.
  22. Cajory, F.(1991). A history of mathematics fifth edition. AMS Chelsea Publishing.
  23. Fitzpatrick, R. (2007). Euclid's elements of geometry. The Greek text of J . L. Heiberg(1883-1885) from Euclids Elementa, edidit et Latine interpretatus est I. L. Heiberg, in aedibus. B. G. Teubneri, 1883-1885. (R. Fitzpatrick, Ed., & R. Fitzpatrick, Trans.) Richard Fitzpatrick, 2007.
  24. Greenberg, M. J. (1997). Euclid 기하학과 비Euclid 기하학. (이우영 역). 서울: 경문사. (영어 원작은 1974년 출판)
  25. Klein, F. (1939). Elementary mathematics form an advanced standpoint. Dover Publications.
  26. Klein, M. (1972). Mathematical thought from ancient to modern times. Oxford University Press.
  27. Knorr, W. R. (1986). The ancient tradition of geometric problems. Birkhauser Boston.
  28. Morrow, G. R. (1970. Proclus: A commentary on the first book of Euclid's Elements. Princeton University Press.
  29. Mumma, J.(2000). Proofs, pictures, and Euclid. Synthese 175, 255-287.
  30. Shibli, J. (1932). Recent development in the teaching of geometry. The Maple Press.
  31. Smith, D. E. (1923). Essentials of plane geometry. Ginn and Company.