A Comparative Analysis of Proportional Expression and Proportional Distribution in Elementary Mathematics Textbooks

비례식과 비례배분에 대한 초등 수학 교과서 비교 분석

  • Received : 2017.05.07
  • Accepted : 2017.06.22
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study investigated the factors that should be considered when teaching proportional expression and proportional distribution through literature review. Based on these results, we analyzed and compared Korean and foreign mathematics textbooks on proportional expression and proportional distribution longitudinally and horizontally to search for desirable methods of organizing the unit of proportional expression and proportional distribution in mathematics textbooks. For longitudinal analysis, we took the mathematics textbooks according to the national curriculum since the 5th one. For horizontal analysis, we selected the mathematics textbooks of Japan, Singapore, and China. In each textbook, the contents and the order in relation to proportional expression and proportional distribution, the definitions of terminology, and the contexts and the visual representations for introducing related concepts are selected as the analysis framework. The results of analysis revealed many characteristics and the differences in ways of dealing contents about proportional expression and proportional distribution. Based on these results, we suggested some implications for writing the unit of proportional expression and proportional distribution in elementary mathematics textbooks.

본 연구는 초등 수학에서 비례식과 비례배분 지도 시 고려해야 할 사항에 대해 문헌고찰을 통해 알아보고, 이를 바탕으로 국내외 수학 교과서의 비례식과 비례배분 관련 내용을 종적 횡적으로 비교 분석하여 비례식과 비례배분의 적절한 지도 방안을 모색하는 것을 주요 내용으로 한다. 구체적으로 종적 분석을 위해 국내의 5차부터 2009 개정 교육과정까지의 수학 교과서를, 횡적 분석을 위해 일본, 싱가포르, 중국 수학 교과서를 연구 대상으로 선정하였다. 각각의 교과서에 제시된 비례식과 비례배분 관련 학습 요소 및 지도 순서, 용어의 정의, 개념의 도입 맥락, 도입 시 사용된 시각적 표현을 기준으로 분석을 실시하였다. 그 결과, 비례식과 비례배분 정의의 선수 학습과의 연결, 비례식과 비례배분의 도입 시 맥락과 지도 순서의 세심한 고려, 다양한 시각적 표현의 사용, 실생활 맥락 속에서 문제 해결 기회 확대의 필요 등 차기 교과서의 비례식과 비례배분 단원 구성을 위한 몇 가지 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 고은성, 이경화 (2007). 초등학교 6 학년 학생의 비례 추론 능력 분석. 수학교육학연구, 17(4), 359-380.
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학 6-1. (주)동아.
  3. 교육인적자원부 (2002a). 수학 6-가. 대한교과서주식회사.
  4. 교육인적자원부 (2002b). 수학 6-나. 대한교과서주식회사.
  5. 교육부 (1997a). 수학 6-1. 국정교과서주식회사.
  6. 교육부 (1997b). 수학 6-2. 국정교과서주식회사.
  7. 교육부 (2015a). 수학 6-2. (주)천재교육.
  8. 교육부 (2015b). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
  9. 김경선, 박영희 (2007). 초등학생의 비례적 추론 지도에 관한 연구. 학교수학, 9(4), 447-466.
  10. 김성준, 김수환, 신준식, 이대현, 이종영, 임문규, 정은실, 최창우 (2015). 초등학교 수학과 교재연구와 지도법. 경기도: 동명사.
  11. 문교부 (1990a). 산수 6-1. (주)국정교과서.
  12. 문교부 (1990b). 산수 6-2. (주)국정교과서.
  13. 사교육걱정없는세상 (2015). 6개국 수학 교육과정 국제 비교 컨퍼런스.
  14. 엄선영 (2012). 학업성취도에 따른 초등학생들의 비례 추론 능력 및 전략 분석. 고려대학교 석사학위논문.
  15. 이경훈 (2016). 초등학교 6학년 학생들의 비례 추론능력 및 비례문제해결전략 분석. 경인교육대학교 석사학위논문.
  16. 이종욱 (2006). 4학년 아동의 비와 비례 개념 분석. 수학교육학연구, 16(2), 157-177.
  17. 임재훈, 이형숙 (2015). 비례 추론을 돕는 시각적 모델에 대하여: 초등 수학 교과서의 비례식과 비례배분 실생활 문제를 대상으로. 수학교육학연구, 25(2), 189-206.
  18. 임경화 (2007). 한국과 싱가포르의 수학교과서 비교연구-비와 비례 단원을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.
  19. 장혜원, 임미인, 유미경, 박혜민, 김주숙, 이화영 (2017). 비와 비율에 대한 초등 수학 교과서 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 21(1), 135-160.
  20. 정영옥 (2005). 초등학교에서 비와 비례식 지도에 대한 고찰 -한국, 미국, 일본, 중국을 중심으로-. 과학교육논총, 18, 13-28.
  21. 정영옥 (2015). 초등학교에서 비례 추론 지도에관한 논의. 수학교육학연구, 25(1), 21-58.
  22. 정은실 (2013). 초등학교 수학 교과에서의 비례 추론에 대한 연구. 수학교육학연구, 23(4), 505-516.
  23. 홍수영 (2006). 초등학교 5학년 학생의 비례 추론 이해. 한국교원대학교 석사학위논문.
  24. Baroody, A, J., Wilkins, J, L, M. & Coslick, R. T. (1947). Fostering Children's mathematical power: An investigative approach to K-S mathematics instruction. 권성룡 외 (역) (2005). 수학의 힘을 길러주자: 왜? 어떻게?. 서울: 경문사.
  25. Ben-Chaim, D., Keret, Y., & Ilany, B. S. (2012). Ratio and proportion. Springer Science & Business Media.
  26. Collars, C., Koay, P. L., Lee, N. H., Ong, B. L., & Tan, C. S. (2014a). Shaping maths coursebooks 5A. Marshall Cavendish Education.
  27. Collars, C., Koay, P. L., Lee, N. H., Ong, B. L., & Tan, C. S. (2014b). Shaping maths coursebooks 5B. Marshall Cavendish Education.
  28. Collars, C., Koay, P. L., Lee, N. H., Ong, B. L., & Tan, C. S. (2014c). Shaping maths coursebooks 6A. Marshall Cavendish Education.
  29. Collars, C., Koay, P. L., Lee, N. H., Ong, B. L., & Tan, C. S. (2014d). Shaping maths coursebooks 6B. Marshall Cavendish Education.
  30. Common Core Standards Writing Team (2011). Progressions for the Common Core State Standards in Mathematics (draft): 6-7, Ratio and proportional relationships.
  31. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2008). My pals are here! Maths 5A. Marshall Cavendish Education.
  32. Kuchemann, D., Hodgen, J., & Brown, M. (2014). The use of alternative double number lines as models of ratio tasks and as models for ratio relations and scaling. In S. Pope (Ed.), Proceedings of the 8th British Congress of Mathematics Education (BCME8) (pp. 231-238). BSRLM: University of Nottingham.
  33. Lesh, R., Post, T., & Behr, M. (1988). Proportional reasoning. Number Concepts and Operations in the Middle Grades, 2, 93-118.
  34. Lamon, S. J. (1999). Teaching Fractions and Ratios for Understanding : Essential Context Knowledge and Instructional Strategies for Teachers. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  35. Orrill, C. H., & Brown, R. E. (2012). Making sense of double number lines in professional development: Exploring teachers' understandings of proportional relationships. Journal of Mathematics Teacher Education, 15(5), 381-403. https://doi.org/10.1007/s10857-012-9218-z
  36. Piaget, J. (1977). Epistemology and Psychology of Functions (Vol. 23). Springer Science & Business Media.
  37. Ponte, J. P. D., & Marques, S. (2011). Proportion in school mathematics textbooks: A comparative study. RIPEM-International Journal for Research in Mathematics Education, 36-53.
  38. 藤井斉亮, 飯高茂외 40명. (2013a). 新しい算數 5-上. 東京: 東京書籍.
  39. 藤井斉亮, 飯高茂외 40명. (2013b). 新しい算數 5-下. 東京: 東京書籍.
  40. 藤井斉亮, 飯高茂외 40명. (2013c). 新しい算數 6-上. 東京: 東京書籍.
  41. 藤井斉亮, 飯高茂외 40명. (2013d). 新しい算數 6-下. 東京: 東京書籍.
  42. 人民教育出版社课程教育研究所(2013a). 义务教育教科书数学六年级上册. 北京: 人民教育出版社.
  43. 人民教育出版社课程教育研究所(2013b). 义务教育教科书数学六年级下册. 北京: 人民教育出版社.
  44. 人民教育出版社课程教材研究所(2016). 义务教育教科书教师数学用书数学六年级上册. 北京: 人民教育出版社.
  45. 日本數學敎育學會(編) (2011). 算數敎育指導用語辭典(第四版). 東京: 敎育出版株式會社.