Abstract
The purpose of this study was to analyze the research trends of mathematics textbooks to provide implications for future textbook research. For this purpose, 123 research papers related to mathematics textbooks, published in seven professional domestic journals during recent five years, were selected. The papers dealing with Korean mathematics textbooks were analyzed by school levels (i.e., elementary, middle, or high school), mathematics content areas, analytic methods, and implications. The results of this study showed that many studies analyzed elementary mathematics textbooks, specifically in the content strand of number and operations. The frequent analytic foci were given to content areas along with mathematical rigor or the development of alternative mathematics textbooks. In comparison with the previous research trend, there was an increasing number of studies in which detailed implications or ways of re-constructing mathematical topics were discussed on the basis of thorough analysis of textbooks. This study also included an analysis of papers comparing Korean mathematics textbooks with foreign counterparts or analyzing foreign mathematics textbooks to elicit implications for Korean mathematics textbooks in terms of reasons of the comparison, school levels, and analytic foci. This paper closes with implications for textbook research.
본 연구는 최근 5년간 7개 국내 전문 학술지에 게재된 논문 중 수학 교과서 관련 논문 123편을 대상으로 그 연구 동향을 분석하였다. 우리나라 수학 교과서에 대한 연구는 학교급, 수학과 내용 영역, 분석 방법, 시사점 제시 방식으로 나누어 전반적인 경향을 살펴보았다. 연구 결과, 초등학교 수학 교과서 관련 연구가 많은 비중을 차지하였고 특히 수와 연산 영역에 편중되는 경향이 있었다. 분석 방법과 관련해서는 수학 내용 및 수학적 엄밀성을 기준으로 한 경우가 가장 많았으나, 새로운 교과서 개발 과정을 기술한 연구가 증가하였다. 시사점 제시 방식의 측면에서는 연구 결과에 구체적인 개선 방안을 제시하거나, 재구성을 시도하고 적용한 연구의 비중이 증가하였다. 본 논문은 또한 외국 수학 교과서를 비교 분석한 연구에 대해 국가별 비교 이유, 학교급, 분석 대상 중심으로 살펴본 결과를 포함하였다. 이와 같은 수학 교과서 동향 분석 결과를 바탕으로 향후 수학 교과서 연구에 관련된 시사점을 제공하였다.