DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Child Emotion Regulation by the Cluster of Mother's Reaction to Children's Negative Emotion

아동의 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응 유형의 군집에 따른 아동의 정서조절 능력 차이 검증

  • 김지윤 (굿네이버스 좋은마음센터) ;
  • 오지현 (조선대학교 상담심리학과)
  • Received : 2017.02.15
  • Accepted : 2017.06.05
  • Published : 2017.06.30

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine natural groupings of the sub-factors of mother's reaction to children's negative emotions. The natural groupings were as follows; the emotion-coaching-reaction, the emotion-minimizing-reaction and oversensitive reaction. In addition, this paper also investigated individual differences in children's emotion regulation by clusters of sub-factors of mother's reaction to children's negative emotions. Methods: The subjects of this study consisted of 318 children. The data were analyzed using cluster analysis and one-way ANOVA. Results: The results suggested four proper clusters, according to the characteristics of mother's reaction to children's negative emotions. Cluster 1 was categorized as 'child centered-emotion coaching', cluster 2 was categorized as 'oversensitive-emotion coaching comorbid', cluster 3 was categorized as 'acception-emotion minimizing confused' and cluster 4 was categorized as 'emotion minimizing-unsupporting.' Additionally, the differences between Emotion regulations in each cluster showed distinct points of interest. In terms of the maladaptive emotion regulation, cluster 3 showed the highest level followed by cluster 4. And cluster 1 and 2 showed the lowest level. Conclusion/Implications: The results of this study helped to find a deeper understanding of the operation of specific clusters of mother's reaction to children's negative emotion and children's emotion regulation.

Keywords

References

  1. 고선자 (2003). 조절장애와 애착장애, 정상 유아의 정서 조절 능력과 행동 특성, 어머니의 정서적 반응에 대한 비교 연구. 한신대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 공유경, 김희화 (2016). 아동의 또래 갈등해결전략과 사회 및 정서 발달과의 관계: 관계유형에 따른 차이를 중심으로. 청소년시설환경, 14(2), 167-176.
  3. 권수영 (2007). 거울 부모: 자녀의 속마음을 따뜻하게 비추는 공감 프로젝트. 서울: 울림사.
  4. 김미진 (2016). 부모의 양육태도 군집의 유형 차이 분석: 부모의 정서표현성과 유아의 또래 유능성을 중심으로. 한국보육지원학회지, 12(2), 239-262. https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.02.239
  5. 김성희, 정옥분 (2011). 아동이 지각하는 어머니의 과보호와 아동의 정서조절능력 및 또래관계: 정서조절능력의 매개효과를 중심으로. 인간발달연구, 18(3), 69-92.
  6. 김옥희 (2003). 유아의 정서표현에 대한 어머니의 태도와 유아의 자기조절능력 및 사회적 능력과의 관계. 영남대 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김은경, 도현심, 김민정, 박보경 (2007). 자녀의 정서표현에 대한 부모의 태도, 남녀 아동의 정서 조절 능력 및 사회적 능력간의 관계. 아동학회지, 28(3), 115-131.
  8. 김지연, 남은영 (2011). 자녀의 부정적 정서에 대한 부모의 반응과 아동의 스트레스 대처행동 간의 관계에서 자기조절능력의 매개효과. 아동학회지, 32(5), 13-26. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.5.13
  9. 박지선, 오지현 (2017). 슬픔과 분노에 대한 어머니의 상위정서철학(meta-emotion philosophy) 내용분석. 놀이치료연구, 20(1), 1-25.
  10. 박혜주, 이순행, 최해훈, 방희정 (2005). 낯선 상황에서 영아들의 애착과 정서조절간의 관련성. 한국심리학회지: 발달, 18(2), 112-113.
  11. 서정은 (2012). 어머니의 애착 및 자아개념과 아동의 사회적 유능성간의 관계. 경원대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 서혜린, 이영 (2008). 어머니의 정서표현 수용태도와 정서 표현성이 유아의 정서조절전략에 미치는 영향. 아동학회지, 29(2), 33-56.
  13. 송수정, 남은영 (2013). 어머니의 상위정서철학과 아동의 사회적 유능성 간의 관계. 한국심리학회지: 발달, 26(3), 1-20.
  14. 신민진, 하은혜 (2010). 어머니의 과보호적 양육태도와 청소년 불안의 관계에서 부정적 인지의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(2), 459-477.
  15. 신주혜, 정윤경 (2016). 한국 어머니의 정서발달관련 신념에 대한 연구: 합의적 질적 분석을 사용하여. 열린부모교육연구, 8(3), 1-26.
  16. 안라리 (2005). 만 5세 남녀 유아의 사회적 능력과 정서조절 전략. 열린유아교육연구, 10(2), 61-81.
  17. 오지현 (2013). 아동의 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응 척도 개발과 타당화. 아동학회지, 34(6), 97-122. https://doi.org/10.5723/KJCS.2013.34.6.97
  18. 오지현 (2014). 아동의 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응과 아동의 정서지능 간 관계: 성별에 따른 탄력성의 매개효과. 아동학회지, 35(4), 61-78. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.4.61
  19. 오지현 (2015). 아동의 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응이 또래관계에 미치는 영향에서 아동의 공감과 정서조절 방식의 매개효과. 아동학회지, 36(2), 17-37. https://doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.2.17
  20. 오지현, 홍정희 (2014). 청소년이 지각한 어머니 양육행동에 따른 군(群)과 청소년의 적응: 정서 조절방식과 탄력성을 중심으로. 인간발달학회, 21(4), 77-95.
  21. 원숙연 (2015). 부모상위정서철학이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향: 정서조절능력의 매개 효과를 중심으로. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 윤인애, 김광수, 하요상 (2012). 자기성찰지능 향상 프로그램이 초등학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향. 초등상담연구, 14(2), 191-208.
  23. 이강이, 최인숙, 성미영 (2007).부모의 정서사회화와 유아의 정서성 발달의 관계. 아동학회지, 28(3), 187-199.
  24. 장은혜, 이동귀 (2014). 초등학생이 지각한 어머니의 긍정적 정서표현이 사회적 유능성에 미치는 영향. 한국청소년연구, 25(3), 5-38.
  25. 장혜정 (2010). 청소년이 지각하는 어머니의 과보호가 사회적 문제 해결 능력에 미치는 영향. 동신대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  26. 전은정 (2009). 아동의 공감능력 및 사회적 지지와 사회적 유능성과의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 정은영 (2008). 과보호 척도 개발 및 타당화 연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  28. 조용주 (2010). 청소년이 지각한 부모 공감 척도 개발과 타당화 연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  29. 조유진 (2012). 부모양육태도에 따른 군집과 아동의 개인내적 특성과의 관계: 개인내적 특성 중 자아존중감, 내외통제소재, 자기통제력을 중심으로. 아동과 권리, 16(2), 289-307.
  30. 조유진, 오지현 (2011). 모-자녀 간 역기능적 의사소통 유형의 군집과 특성분노 및 분노대처방식의 관계. 아동학회지, 32(4), 99-113. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.4.99
  31. 진문주 (2010). 아동이 지각한 부모의 양육태도 및 자기조절능력과 또래관계와의 관계. 창원대학교 대학원 석사학위논문.
  32. 최미경, 도현심, 차성혜 (2010). 어머니의 양육행동이 아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 경로: 아동의 정서지능의 매개적 역할. 아동학회지, 31(4), 125-137.
  33. 최상진, 김혜숙, 유승엽 (1994). 부자유친 성정과 자녀에 대한 영향력. 한국심리학회 연차대회 학술발표논문집, 서울.
  34. 허애수 (2003). 자녀의 정서표현에 대한 어머니의 태도 및 아동의 정서조절능력과 또래 유능성. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  35. Cassidy, J. (1994). Emotion regulation: Influences of attachment relationships. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2‐3), 228-249. https://doi.org/10.2307/1166148
  36. Denham, S. A., & Grout, L. (1993). Socialization of emotion: Pathway to peschoolers' emotional and social competence. Journal of Nonverbal Behavior, 17(3), 205-227. https://doi.org/10.1007/BF00986120
  37. Dunn, J., Brown, J., & Beardsall, L. (1991). Family talk about feeling states and children's later understanding of others' emotions. Developmental Psychology, 27(3), 448-455. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.3.448
  38. Eisenberg, N., & Fabes, R. A. (1994). Mothers’reactions to children’s negative emotions: Relations to children’s temperament and anger behavior. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 138-156.
  39. Eisenberg, N., & Fabes. R. A. (1992). Emotion regulation and the development of social competence. In M. S. Clark (Ed.). Review of personality and social psychology: Emotion and social behavior (Vol 14, pp. 119-150). Newbury Park, CA: Sage.
  40. Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinard, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  41. Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Murphy, B. C. (1996). Parents’ reactions to children’s negative emotions: Relations to children’s social competence and comforting behavior. Child Development, 67(5), 2227-2247. https://doi.org/10.2307/1131620
  42. Fabes, R. A., Poulin, R. E., Eisenberg, N., & Madden-Derdich, D. A. (2002). The Coping with Children's Negative Scale (CCNES): Psychometric properties and relations with children's emotional competence. Marriage & Family Review, 34(3-4), 285-310. https://doi.org/10.1300/J002v34n03_05
  43. Goleman, D. (1995). Emotional inteligence. NY: Bantam Books.
  44. Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10(3), 243-268. https://doi.org/10.1037/0893-3200.10.3.243
  45. Hair, J. F., & Black, W. C. (2000). Cluster analysis. In L. G. Grim & P. R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 147-205). Washington, DC: American Psychological Association.
  46. Hoffman, V., Edelstein, W., & Keller, M. (1997). The relation of childhood personality types to adolescent behavior and development: A longitudinal study of Icelandic children. Developmental Psychology, 33(2), 195-205. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.2.195
  47. Johnson, D. W., & Roger, J. (2000). Reducing school violence through conflict resolution, 갈등 해결을 통한 학교 폭력 예방(추병완, 김영은 옮김). 서울: 백의(원판 1995).
  48. Kim, U. C., & Choi, S. H. (1994). Individualism, collectivism and child development: A Korea perspective. In P. M. Greenfield & R. R. Cocking (Eds.), Cross-cultural roots of minority child development (pp. 227-257). Hillsdale, NJ; Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  49. Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361-388. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00389.x
  50. Roberts, W., & Strayer, J. (1996). Empathy, emotional expressiveness, and prosocial behavior. Child Development, 67(2), 449-470. https://doi.org/10.2307/1131826
  51. Rohner, R. P., & Pettengil, S. M. (1985). Perceived parental acceptance-rejection and parental control among Korean adolescents. Child Development, 56(2), 524-528. https://doi.org/10.2307/1129739
  52. Shields, A. M., & Cicchetti, D. (1995, March). The development of an emotion regulation assessment battery: Reliability and validity among at-risk grade-school children. Poster session presented at the Society for Research in Child Development, Indianapolis, IN.
  53. Shields, A., & Cicchetti, D. (1998). Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27(4), 381- 395. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2704_2
  54. Shortt, J. W., Capaldi, D. M., Kim, H. K., & Laurent, H. K. (2010). The effect of intimate partner violence on relationship satisfaction over time for young at-risk couples: The moderating role of observed negative and positive affect. Partner Abuse, 1(2), 131-152. https://doi.org/10.1891/1946-6560.1.2.131
  55. Yap, M. B. H., Allen, N. B., Leve, C., & Katz, L. F. (2008). Maternal meta-emotion philosophy and socialization of adolescent affect: The moderating role of adolescent temperament. Journal of Family Psychology, 22(5), 688-703. https://doi.org/10.1037/a0013104