Abstract
This study analyzed the effect of department leadership 's leadership on department performance. The questionnaires were distributed from September 22, 2013 to October 13, 2013 to Daejeon and Chungnam area workers. The results of this study are as follows: First, the leadership of department head has a significant effect on the performance of department. (P <.001, ${\beta}=.613$), and task efficiency was statistically significant (p <.01, p = .270) The results of this study are as follows. Second, the communication ability of department heads showed a significant correlation between the department work efficiency and p <.01 significance level. In other words, it was confirmed that there was a positive correlation between department manager's communication ability and initiative' s achievement. The purpose of this study is to identify the importance of individual, organizational, and environmental factors by analyzing the influence of department leadership's leadership on departmental performance, and to investigate the differences according to individual characteristics of workers.
본 연구는 부서장의 리더십이 부서원의 성과에 미치는 영향을 분석하였다. 대전. 충남지역 직장인을 대상으로 201년 9월 22일부터 10월 13일까지 설문지를 배포하여 최종 72부를 분석에 활용하였다. 연구결과 첫째, 부서장의 리더십이 부서원의 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목표달성도에는 의사소통능력(p<.001, ${\beta}=.613$)이, 업무효율성은 의사소통능력(p<.01, ${\beta}=2.70$)과 솔선수범(p<.05, ${\beta}=2.454$)이 통계적으로 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다다. 둘째, 부서장의 의사소통 능력이 부서원의 업무효율성이 p<.01 유의수준에서 유의하게 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 부서장의 의사소통능력과 솔선수범이 부서원의 성과로 높게 인식하는 양(+)의 상관관계로 확인되었다. 본 연구는 부서장의 리더십이 부서원 성과에 미치는 영향력을 분석함으로써 개인 조직 환경적 요인의 중요도를 파악하고 근로자의 개별적 특성에 따른 차이를 알아본 데 연구의 의의가 있다.