DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Early Childhood Teachers' Attempts to Implement Perception on Rights of Young Children

영유아교사의 영유아 권리 인식의 실행 노력에 대한 연구

  • 김호현 (경북대학교 아동가족학과)
  • Received : 2017.08.15
  • Accepted : 2017.12.14
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Objective: The purpose of this study was to figure out early childhood teachers' perception on rights of young children and what they do to implement the perceived rights of young children in early childhood settings. Methods: Two individual and two group interviews were conducted. First, individual interviews were held with one childcare center teacher, and then interviews were held with one kindergarten teacher. Both group interviews were conducted with three different kindergarten teachers. All interviews were held two times. Recorded and transcribed interview data were analyzed. Results: The results are as follows. First, participants perceived rights as natural, protective, expressive, equally respectful, and joyful but understood differently from that of adults due to developmental status of young children, which included rights to life, equality, participation, protection, and happiness. Second, teachers remarked that they used strategies to project young children's emotions to implement perception on rights to life and happiness, discern deprivation from violation for rights to protection and equality, and set rules and have double standards utilizing resources around, for rights to participation. Conclusion/Implications: These results have implication for organizing contents for rights education for early childhood teachers.

Keywords

References

  1. 고은경, 정계숙 (2009). 유아의 실외 집단놀이 규칙 만들기에 대한 문화기술적 연구: 생태유아교육기관을 중심으로. 생태유아교육연구, 8(4), 187-209.
  2. 구미향, 황소영 (2014). 유아교사의 유아인권에 관한 인식 변화 연구. 한국위기관리논집, 10(7), 119-137.
  3. 곽정인, 나귀옥 (2015). 아동의 권리를 존중하는 유아교사의 역할탐구: 참여권을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 15(11), 1001-1026.
  4. 권경숙, 황인애 (2016). 영유아 권리존중에 관한 어린이집 원장들의 담론. 어린이문학교육연구, 17(2), 399-421.
  5. 권미량, 하연희 (2014). 유아교육기관의 부모와 교사의 관계성 탐색. 유아교육연구, 34(4), 281-302.
  6. 권혜진 (2014). 낮잠시간 영유아 참여권에 대한 유아교사의 인식과 실행수준. 순천향 인문과학논총, 33, 5-30.
  7. 김녕 (2016). '인성교육진흥법'의 발상과 함의에 대한 비판적 고찰. 생명연구, 39, 55-102.
  8. 김덕순, 유경애 (2012). 보육실습과 아동권리교육이 예비유아교사의 아동권리 인식에 미치는 영향. 열린부모교육연구, 4(1), 25-38.
  9. 김보영, 김현주 (2013). 교사-부모 관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움. 한국보육지원학회지, 9(6), 73-106. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.6.073
  10. 김윤숙, 조희숙 (2011). 영아 초기적응 과정에서의 교사-영아, 교사-부모와의 관계에서 드러난 교사의 어려움. 유아교육연구, 31(6), 121-146.
  11. 김정화 (2014). 유아교사의 유아권리인식과 유아권리존중 실행에 관한 연구. 어린이문학교육연구, 15(3), 343-364.
  12. 김진숙, 서영숙 (2012). 영유아 권리존중 보육의 실행내용 항목: 보육교사가 인식한 영유아 권리존중보육의 실행내용을 중심으로. 한국보육지원학회지, 8(3), 133-162.
  13. 김진숙, 서영숙, 서혜정 (2010). 아동권리교육이 예비유아교사의 아동권리 인식에 미치는 효과. 유아교육학논집, 14(6), 35-60.
  14. 김호현 (2009). 유아에게 부여된 지위와 역할의 교육적 의미. 서울대학교 대학원 석사학위청구논문.
  15. 김호현 (2017a). 유치원 교사가 인식하는 부모 관여의 허용과 불허용 영역에 대한 연구. 아동과 권리, 21(2), 17-38. doi: 10.21459/kccr.2017.21.2.135
  16. 김호현 (2017b). UN 아동권리협약에 명시된 진화하는 능력 개념의 발달심리학적 이해. 유아교육학논집, 21(3), 269-287.
  17. 김호현, 장희선 (2017). 영유아교사의 영유아 권리침해 인식의 모호성과 그 근거에 관한 혼합연구. 유아교육학논집, 21(2), 169-194.
  18. 나석희, 이현진 (2012). 어린이집 교사들이 보육경험과정에서 겪는 인간관계의 어려움과 해결방안. 유아교육학논집, 16(1), 69-94.
  19. 류수정 (2012). 아동권리에 대한 유아교사의 인식 및 아동권리 보장 실태. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. 서영숙, 서혜정, 김진숙 (2009). 유아권리와 권리교육에 대한 보육교사의 인식 및 요구 분석. 한국유아교육.보육복지연구, 13(3), 215-232.
  21. 서혜정, 고지민 (2014). 보육실습에서 예비유아교사의 아동권리존중 경험에 대한 질적 연구. 생태유아교육연구, 13(4), 79-108.
  22. 성은영, 최승연 (2015). 만 1세 신입영아교사의 어려움 탐색. 어린이문학교육연구, 16(3), 385-403.
  23. 유해미, 김은설, 황옥경, 김재원 (2011). 육아지원기관에서의 아동권리 실태와 증진방안 연구(연구보고 2011-10). 서울: 육아정책연구소.
  24. 이성옥, 이순형 (2015). 아동 참여권의 재해석과 영유아보육현장 적용. 인간발달학회, 22(3), 67-88.
  25. 이명순, 이은주 (2013). 아동권리에 대한 보육교사와 부모의 인식 및 이행수준. 아동과 권리, 17(2), 265-284.
  26. 이영애, 곽정인 (2013). 영유아권리에 대한 예비유아교사의 인식. 한국콘텐츠학회논문지, 13(11), 988-1003. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.988
  27. 이영호, 문영희 (2016). UN 아동권리협약의 변천과 한국의 이행 성과와 과제. 비교교육연구, 26, 1-25. doi: 10.20306/kces.2016.26.6.1
  28. 이유미, 안지혜 (2014). 영유아 권리존중 보육에 대한 유아교사의 인식과 실행 간 차이 분석. 한국유아교육.보육복지연구, 18, 569-591.
  29. 이재연, 이소라 (1998). 아동의 권리에 대한 아동.부모.교사의 인식. 아동과 권리, 2(1), 25-41.
  30. 장승희 (2015). '인성교육진흥법'에서 추구해야 할 인성의 본질과 인성교육의 방향: 행복담론을 중심으로. 윤리교육연구, 37, 75-104.
  31. 장희선, 김호현 (2017). 영유아권리침해 정도에 대한 영유아교사의 인식 개념도 분석. 아동교육, 26(1), 323-339. doi: 10.17643/KJCE.217.26.1.17
  32. 정혜영, 구은미 (2016). 보육교사의 영유아권리존중 실행 경험에 대한 내러티브 탐구. 아동과 권리, 20(2), 199-221. doi: 10.21459/kccr.2016.20.2.199
  33. 최은혜 (2017). 교사의 영유아 권리존중 실행 및 어려움에 관한 문화기술적 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  34. 홍경자, 안영혜, 홍순옥 (2015). 장애아전문어린이집 보육교직원들의 아동권리존중에 대한 인식과 실행. 한국영유아보육학, 94, 65-91.
  35. Aubel, J. (1994). Guidelines for studies using the group interview technique. Geneva: International Labour Office.
  36. Bae, B. (2009). Children's right to participate-challenges in everyday interactions. European Early Childhood Education Research Journal, 17(3), 391-406. https://doi.org/10.1080/13502930903101594
  37. Chamberlin, R. (2012). Free Children and Democratic Schools, 아동의 자유와 민주주의(김정래 옮김). 서울: 원미사(원판 1989).
  38. Hart, S. N., & Zeidner, M. (1993). Children's perspectives of youth and education: Early finding of a cross national project. International Journal of Children's Rights, 1, 165-199. https://doi.org/10.1163/157181893X00043
  39. Hart, S. N., Zeidner, M., & Pavlovic, Z. (1996). Children's right: Cross-national research on perspectives of children and their teachers. In M. John (Ed.), Children in charge: The child's rights to a fair hearing (pp. 38-55). London, Bristol-Pennsylvania: Jessica Kingsley Publishers.
  40. Jones, P. (1999). Human rights, group rights, and peoples' rights. Human Rights Quarterly, 21(1), 80-107. https://doi.org/10.1353/hrq.1999.0009
  41. Lansdown, G. (n.d.). The evolving capacities of the child. Retrieved October 10, 2017, from https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/evolving-eng.pdf
  42. Ledogar, R. J. (1993). Implementing the Convention on the Rights of the Child through national programmes of action for children. International Journal of Children's Rights, 1, 377. https://doi.org/10.1163/157181893X00232
  43. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (Vol. 75). Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  44. Malone, B. G., Bonitz, D., & Rickett, M. M. (1998). Teacher perceptions of disruptive behavior: Maintaining instructional focus. Educational Horizons, 76(4), 189-194.
  45. Milligan, I., & Stevens, I. (2006). Balancing rights and risk the impact of health and safety regulations on the lives of children in residential care. Journal of Social Work, 6(3), 239-254. https://doi.org/10.1177/1468017306071173
  46. Ross, H. (2013). Children's rights and theories of rights. The International Journal of Children's Rights, 21(4), 679-704. https://doi.org/10.1163/15718182-02104001
  47. Te One, S. (2011). Implementing children's rights in early education. Australasian Journal of Early Childhood, 36(4), 54-61.
  48. UNICEF. (n.d.). General comments of the Committee on the Rights of the Child. Retrieved October 12, 2017, from https://www.unicef.org/ southafrica/SAF_resources_crcgeneralcomments.pdf
  49. Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. NY: Guilford Publications.