DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of the Parent-Teacher Cooperation on the Cognitive Development of 3-Year-Olds: Focusing on the Mediating Effect of the Quality of Home Environment and the Parental Mathematical Interaction

만 3세 유아의 인지발달에 대한 부모-교사 협력관계의 영향력: 가정환경의 질, 부모의 수학적 상호작용의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2017.10.15
  • Accepted : 2017.12.14
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Objective: The purpose is to verify that whether there are significant correlation between parent-teacher cooperation, quality of home environment, and mathematical interaction of parents and cognitive development of 3-year-olds, and the quality of home environment and mathematical interaction mediate the relationship between the parent-teacher cooperation and the cognitive development. Methods: A test was performed on 110 3-year-olds enrolledin a daycare center located in city S, and a questionnaire survey was conducted on their parents. We analyzed our data using SPSS WIN 21.0 and pearson's correlation, tested the mediating effect using regression, and used the Sobel test to check significance of the mediating effect. Results: Cognitive development of 3-year-olds was correlated with the parent- teacher cooperation, the quality of home environment, and mathematical interaction of parents. The quality of home environment showed complete mediating effect on the relationship between the parent-teacher cooperation and the cognitive development, and the mathematical interaction showed complete mediating effect on the relationship between the parent-teacher cooperation and the cognitive development. Conclusion/Implications: The parent-teacher cooperation indirectly predicts the cognitive development through the quality of home environment and the mathematical interaction. This research can contribute to the development of the family- institution connection program to facilitate the parent-teacher cooperation.

Keywords

References

  1. 강상 (2012). 유아 수학능력에 영향을 미치는 변인에 관한 구조모형 분석. 원광대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 고진영 (2016). 어머니의 '부모 참 역량'이 어머니-교사 간의 의사소통 태도와 협력행동에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 고혜진 (2009). 부모-교사 협력 행동과 부모-교사 신뢰관계가 영유아의 문제행동에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 구현서 (2014). 어머니의 양육행동과 어머니-교사 협력 행동이 유아의 기본생활습관에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김경은 (2012). 저소득층 어머니의 사회적지지 및 부모참여와 유아의 인지발달 간의 관계. 인간발달학회, 19(1), 1-17.
  6. 김성미, 안진경 (2008). 가정과 연계된 일상경험을 통한 수학적 탐구활동이 유아의 수학적 능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 17(5), 821-833. doi:10.5934/kjhe.2008.17.5.821
  7. 김소연, 김수영 (2012). 유아 수학 능력과 관련 변인들 간의 관계 분석. 유아교육연구, 32(6), 307-328. doi:10.18023/kjece.2012.32.6.013
  8. 김수정, 정익중 (2015). 가정환경이 유아발달에 미치는 영향과 교사효능감의 조절효과. 육아정책연구, 9(1), 1-28.
  9. 김정미, 곽금주 (2007). 3-6세 유아를 위한 가정환경자극 척도(EC-HOME)의 타당화 연구. 아동학회지, 28(1), 115-128.
  10. 김정민, 김지현 (2015). 어머니의 우울이 유아의 발달에 미치는 영향: 가정환경의 매개효과를 중심으로. 한국생활과학회지, 24(2), 159-170. doi:10.5934/kjhe.2015.24.2.159
  11. 김정민, 김지현, 정현심 (2011). 보육교사를 위한 영아용 가정환경 척도 개발 연구. 한국아동학회, 32(3), 1-17. doi:10.5723/kjcs.2011.32.3.1
  12. 김정원, 최정옥 (2006). 가정과 연계된 요리활동이 유아의 기초과학개념 및 수학능력에 미치는 영향. 아동학회지, 27(2), 39-53.
  13. 김지현 (2015). 유아기 부모의 수학적 상호작용 척도 개발 및 타당화 연구. 아동학회지, 36(5), 95-113. doi:10.5723/kjcs.2015.36.5.95
  14. 김지현, 정현심, 김정민, 이순형 (2012). 유아용 가정환경 척도 개발 연구. 아동교육, 21(1), 77-92.
  15. 김창복 (1998). 동반자적 부모참여 프로그램에 의한 활동중심 학습이 유치원과 초등학교 1학년 아동의 수학적 능력에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 권중돈 (2014). 인간행동과 사회환경. 서울: 학지사.
  17. 노현주 (2008). 부모와 교사가 지각한 영.유아의 발달 정도에 대한 비교 연구: 군산지역을 중심으로. 중부대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 문수백 (2014). 한국판 KABC-II 전문가 지침서. 서울: 학지사.
  19. 문연심, 이화영 (2008). '바퀴'프로젝트 활동이 유아의 측정능력 및 수학적 태도에 미치는 효과. 한국영유아보육학, 54, 141-161.
  20. 박현정 (1992). 가정환경과 유아교육기관의 질이 유아의 발달에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 방글이 (2015). 부모-교사 협력과 보육교사의 교사효능감이 영아의 사회정서발달에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 배지희 (2002). 유아교육과 부모참여의 의미와 실제에 대한 문화 기술적 탐구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 백소영 (2005). 일상생활자료를 활용한 수학적 탐구 활동이 유아의 수학 개념 및 태도에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 서주현 (2009). 유아의 기질, 어머니의 양육태도와 조화적합성이 유아의 지적 능력에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 성미영, 장영은, 이강이, 손승희 (2010). 양육신념, 부모협력 및 가정학습환경과 유아의 학교준비도. 한국가정관리학회지, 27(6), 21-29.
  26. 성소영 (2007). 유아교육기관에서 부모와 교사의 의사소통: 유아교육의 질과 부모와 교사의 협력을 위해 왜 중요한가? 한국사회과학연구, 26(1), 383-400.
  27. 손인숙, 송진숙 (2004). 부모와 교사간의 연계교육 및 유아-교사간의 상호작용의 질에 따른 유아의 적응에 대한 연구. 한국영유아보육학, 39, 111-128.
  28. 송길연, 장유경, 이지연, 정윤경 (2005). 발달심리학. 서울: 시그마프레스.
  29. 송지선 (2015). 일상적 경험과 연계한 수학활동이 유아의 수학능력 및 수학적 태도에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 안선희 (2004). 부모참여에 대한 유아교사의 인식과 태도. 미래유아교육학회지, 11(3), 27-49.
  31. 이금진, 송준만 (2008). 소집단 부모참여프로그램이 어머니와 발달지체 영유아의 상호작용행동 및 영유아의 언어능력에 미치는 영향. 한국특수교육학회, 42(4), 1-25.
  32. 이수남 (2001). 가정연계 과학활동이 유아의 호기심, 부모의 과학교육태도 및 부모-자녀의 과학적 상호작용에 미치는 효과. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  33. 이숙화, 황성하, 남미경 (2010). 보육시설과 가정의 연계를 통한 감각활동이 영아의 신체발달과 영아-부모 상호작용에 미치는 효과. 한국보육지원학회지, 6(3), 103-125.
  34. 이순형, 이성옥, 권혜진, 이소은, 황혜신, 이혜승 등 (2008). 보육과정(2판). 서울: 학지사.
  35. 이은수 (2010). 동화를 활용한 가정연계 과학 활동이 유아의 과학탐구능력, 부모의 과학교육태도 및 부모-유아의 과학적 상호작용에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  36. 이정원, 김다은, 최소영, 변나향 (2016). 아동발달 이론을 고려한 보육시설 공간 및 환경계획: 해외사례를 중심으로. 대한건축학회, 32(4), 49-58. doi:10.5659/jaik_pd.2016.32.4.49
  37. 이현경 (2011). 부모 인식을 통한 가정에서의 부모-자녀 간 수학적 상호작용 및 수학 관련 놀잇감 활용 실태 조사 연구. 한국생활과학회지, 20(4), 745-757. doi:10.5934/kjhe.2011.20.4.745
  38. 이현경, 박희숙 (2010). 부모-자녀 간 수학적 상호작용과 가정 내 수학놀잇감 활용도가 유아의 수 개념 발달에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 62, 171-190.
  39. 임현주, 최항준, 김현정 (2015). 유아의 성별과 출생순위, 어머니변인 및 가정환경, 교사효능감이 유아의 인지, 언어발달에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 20(6), 247-264.
  40. 장영은 (2015). 학령전기 자녀의 가정환경 관련요인에 관한 연구. 한국보육지원학회지, 12(2), 19-40. doi:10.14698/jkcce.2016.12.02.019
  41. 전연주, 이진숙 (2007). 가정연계 자연탐구중심 유아과학프로그램 효과 연구. 한국영유아보육학, 48, 1-17.
  42. 정계숙 (2011). 유아교사의 어머니-교사 간 의사소통의 어려움에 대한 지각 관련 변인 연구. 유아교육학론집, 5(3), 143-164.
  43. 정정화 (2002). 유치원 교육활동 지도 자료집의 수학교육내용 분석. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  44. 조경진, 안선희 (2015). 가정환경의 질과 아버지의 양육참여가 취학 전 유아의 학교준비도에 미치는 영향. Family and Environment Research, 53(3), 229-239. doi:10.6115/fer.2015.018
  45. 최지현 (2013). 유아, 어머니, 교사 특성이 어머니-교사 협력관계 및 인지발달에 미치는 영향: 횡단 및 종단 연구. 울산대학교 대학원 박사학위논문.
  46. 최지현, 박혜원 (2010). 가정환경 변인 및 아동 개인특성이 취학전 아동의 학습준비도에 미치는 영향. 아동학회지, 31(1), 113-124.
  47. 한종화 (2003). 탐구중심 유아수학교육 프로그램의 구성 및 적용효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  48. Abreu-Lima, I. M. P., Leal, T. B., Cadima, J., & Gamelas, A. M. (2013). Predicting child outcomes from preschool quality in Portugal. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 399-420. doi :10.1007/s10212-012-0120-y
  49. Bae, J. H. (2001). The intersection of schools and families: Un packing the discourse on family involvement in early schooling. Unpublished doctoral dissertation. University of Illinois, USA.
  50. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psycholog ical research: conceptual strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. doi:10.1037//0022-3514.51.6.1173
  51. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge, MA: Harvard University.
  52. Bronfenbrenner, U., & Ceci, S. J. (1994). Towards a more developmental behavioral genetics. Social Development, 3(1), 64-65. doi:10.1111/j.1467-9507.1994.tb00025.x
  53. Bryan, J. (2005). Fostering educational resilience and achievement in urban schools through school-family-community partnerships. Professional School Counseling, 8(3), 219-227.
  54. Desouza, J. M. S. (1999). Early Childhood Science: Adopting the Reggio Emilia Approach. NY: In ERIC Document Reproduction Service No. ED. 442664 SE 063793.
  55. Elicker, J., & Fortner-Wood, C. (1995). Adult-child relationships in early childhood programs. Young Children, 51(1), 69-78.
  56. Epstein, J. L. (2001). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: West View Press.
  57. Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. NY: Norton. doi:10.1093/med:psych/9780190271398.003.0032
  58. Flavell, J. H. (1971). First discussant's comments what is memory development the development of : Human Development Psychology, 14(4), 272-278. doi:10.1159/000271221
  59. Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Baltimore, MD: Paul H Brookes Publishing Company. doi:10.1037/e724752011-005
  60. Howlin, P., & Rutter, M. (1987). The consequences of language delay for other aspects of development. In W. Yule & M. Rutter (Eds.), Language development and disorders (pp. 271-294). Oxford, England: MacKeith.
  61. Hughes, P., & MacNaughton, G. (2001). Building equitable staff-parent communication in early childhood setting: An Australian case study. Early Childhood Research and Practice, 3(2), 1-14.
  62. Najman, J. M., Aird, R. L., Bor, W., O'Callaghan, M. J., Williams, G. M., & Shuttlewood, G. J. (2004). The generational transmission of socio-economic inequalities in child cognitive development and emotional health. Social Science Medicine, 58(6), 1147-1158. doi/10.1016/S0277-9536(03)00286-7
  63. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standard for teaching Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  64. Owen, M. T., Ware, A. M., & Barfood, B. (2000). Caregiver-mother parthership behavior and the quality of Caregiver-child and mother-child interaction. Early Child Childhood Research Quarterly, 15(3), 413-428. doi:10.1016/s0885-2006(00)00073-9
  65. Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. NY: International Universities Press. doi:10.1037/11494-000
  66. Powell, D. R. (1978). "The interpersonal relationship between parents and caregivers in day care settings." American Journal of Orthopsychiatry, 48(4), 680-689. doi:10.1111/j.1939-0025.1978.tb02573.x
  67. Rentzou, K. (2011). Patent-caregiver relationship dyad in Greek day care centers. International Journal of Early Years Education, 19(2), 163-177. doi:10.1080/09669760.2011.609045
  68. Santos, L. M., Santos, D. N., Bastos, A. C. S., Assis, A. M. O., Prado, M. S., & Barreto, M. L. (2008). Determinants of early cognitive development: hierarchical analysis of a longitudinal study. Cadernos de Saude Publica, 24(2), 427-437. doi:10.1590/s0102-311x2008000200022
  69. Son, S. H., & Morrison, F. J. (2010). The nature and impact of changes in the home learning environment on growth of language and academic skills of preschool children. Developmental Psychology, 46(5), 1103-1118. doi:10.1037/a0020065
  70. Swick, K. J. (1997). A family-school approach for nurturing caring in young children. Early Childhood Education Journal, 25(2), 151-154. https://doi.org/10.1023/A:1025641024591
  71. Sylva, K., Melhuish, E. C., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2008). Final report from the primary phase: Pre-school, school and family influences on children's development during key stage 2 (Age 7-11). Nottingham: Institute of Education, University of London.
  72. Watson, L., & Swim, T. (2008). Infants & Toddlers: Curriculum and teaching. NY: Thomson.
  73. Washbrook, E., & Waldfogel, J. (2011). On your marks: Measuring the school readiness of children in low-to-middle income families. Resolution Foundation.
  74. Weiser, M. G. (1991). Infant/toddler care and education. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.