Abstract
The purpose of this study is to suggest the directions for the development and improvement of mathematics textbooks in Korea by examining these characteristics of German textbooks. As a result, German mathematics textbooks were free for unit order and names of units. German mathematics textbooks defined a function for various real life and natural phenomena, relation after intuitively knowing the correspondence between two variables through a graph. In addition, it exercises interpreting the characteristics and information of the graph, guides the activity of graphing various functional situations, and contents to convert various expression methods such as graphs, tables, relational expressions, mathematical terms and sentences. In the German mathematics textbooks, mathematical expressions of the functional relations of the materials in various contexts of daily life, and the activities of predicting and predicting the future, were made to feel the usefulness of mathematics. It has raised functional thinking and provided problems related to other subjects, thus enhancing connectivity with other disciplines. It also included open issues and issues that required mathematical communication.
본 연구는 독일의 수학 교과서의 특징을 알아보기 위해 7학년 함수 영역을 대상으로 단원의 구성 체제, 학습 내용과 전개 방식, 교수 학습상의 특징을 살펴보았다. 그 결과 독일의 수학 교과서는 단원명이나 단원의 순서는 자유로웠으며, 다양한 실생활이나 자연 현상에 대하여 그래프를 통해 두 변수간의 대응 관계를 직관적으로 알게 한 후 함수 관계를 도입하고 있음을 알 수 있었다. 또한 그래프가 갖고 있는 특징이나 정보들을 해석하는 연습을 하고, 다양한 함수적 상황을 그래프로 그리는 활동을 안내하며, 그래프 뿐 아니라 표, 관계식, 수학 용어나 문장 등의 여러 가지 표현방법으로 변환하도록 내용이 전개되었다. 독일의 수학 교과서는 다양한 일상의 맥락 속에서 자료들이 갖는 함수관계를 수학적으로 표현해보거나 미래를 예측하고 추론하는 활동을 통해 수학의 유용성을 느끼고 함수적 사고를 기르도록 할 뿐 아니라 타 교과 등과 연관이 있는 문제를 제공하여 다른 학문과의 연결성을 높였다. 또한, 개방형 문제, 수학적 의사소통이 필요한 문제들이 포함되어 있음을 확인할 수 있었다. 독일 교과서의 이러한 특징을 살펴봄으로써 우리나라의 수학 교과서 개발과 개선에 대한 방향을 제시하고자 하였다.