References
- 고호경.양길석.이환철(2015). 수학학습 상담을 위한 진단 검사지 개발 연구. 수학교육논문집, 29(4), 723-743. (Ko, H.-K., Yang, K.-S., Lee, H.-C. (2015). Development of the Diagnostic Worksheet for Mathematics Academic Counseling. Communications of mathematical education. 29(4), 723-743.)
- 고호경.이환철.이현숙.이은정.백승근.김형식.윤경란.김윤정.정시훈.이선재.이지혜 (2015). 수학 학습 실태 조사 및 개선 방안 연구, 한국과학창의재단 연구보고서. (Ko, H., Lee, H., Lee, H., Lee, E., Bark, S., Kim, H., Yoon, K., Kim, Y., Jeung, S., Lee, S., & Ee, J. (2015). A Research on the Actual Condition and Improvement of Mathematics Learning. KOFAC Research Report.)
- 곽은영(2008). 자기평가 활동을 통한 수학 학습이 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향. 경남대학교 석사학위논문 (Kwak, E.-Y. (2008). The Effect of Mathematics Learning through Self-assessment Activity on School Achievement and an Mathematical Disposition. Master's Thesis, Kyungnam University, Kyungnam Republic of Korea.)
- 권효진(2010). 고등학교 수학과 성취도 검사 결과에 대한 자기평가를 통한 오답원인 구조의 분석. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kwon, H.-J. (2010). An analysis of the students' self-evaluated reasons for the wrong answers from the mathematics tests in a high school. Master's Thesis, Dongguk University, Seoul. Republic of Korea.)
- 김경아(2006). 자기평가를 활용한 수업이 아동의 영어능력과 자신감에 미치는 영향. 부산교육대학교 석사학위논문 (Kim, K.-A. (2006). The effects of instruction utilizing self-assesment on students' English ability and self-confidence. Master's Thesis, Busan University, Busan. Republic of Korea.)
- 김미정.김정환(2007). 자기평가 후 피드백 유형이 쓰기 능력과 쓰기 태도에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 7(1), 141-163. (Kim, M., & Kim, J. (2007). Impact of Feedback Type on Pupils' Writing Ability and Attitude after Performing Self-Evaluation in Classroom Learning Process. Learner Centered Curriculum and Instruction, 7(1), 141-163.)
- 김선희(2009). 예비교사 교육에서 수학 학습 일지 쓰기의 적용. 수학교육학연구. 19(2).. 289-306 (Kim, S.-H. (2009). Journal Writing in Pre-service Mathematics Teacher Education. The journal of educational research in mathematics. 19(2). 289-306.)
- 김선희 (2012). 자기조절학습을 적용한 수학수업이 학업성취도, 학업적 자기효능감 및 자기결정성 동기에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문. (Kim, S. (2012). (The) effects of the self-regulated learning in the mathematics class to the academic achievement levels, academic self-efficacy and self-determination motivation. Master's Thesis, Korea University, Seoul. Republic of Korea.)
- 김수진(2012). 자기평가가 초등 수학학습태도와 학업 성취에 미치는 영향. 광주교육대학교 석사학위논문. (Kim, S.-J. (2012). The Effects of Self-Assessment on the Learning Attitude and Achievement in Elementary Math. Master's Thesis, KwangJu Education University, KwangJu. Republic of Korea.)
- 김영천(2012). 초등학교에서의 자기평가 도구의 개발과 적용. 初等敎育硏究, 12, 239-278. (Kim. Y. C. (2012). Developing Self-assessment Tools for Elementary Students. Journal of Elementary Education Research, 12, 239-278.)
- 김형수.김동일(2009). 웹 기반 자기조절학습 프로그램에서 자기 평가 체계의 효과. 아시아교육연구. 10(1), 199-226. (Kim, H.-S., Kim, D.-I. (2009). The Effect of Web-Based Self-Regulated Learning Program Under the Application of Self-Evaluation System. Asian journal of education. 10(1). 199-226.)
- 남형채.류성림(2000). 수학 수업에서 학생의 자기평가(self-assessment) 방법. 과학수학교육연구. 23(1), 55-71. 대구교육대학교 과학교육연구소에 관한 연구. (Nam, H.-C. Ryu, S.-R. (2000). Ways of Student Self-Assessment in Mathematics. The Journal of the Institute of Science education. 23(1). 55-71.)
- 박미향.정미선.박원혁(2007). 자기평가가 초등학생의 환경태도에 미치는 영향. 교사교육연구, 46(2), 1-13. (Park, M., Jung, M., & Park, W. (2007). The Effects of Self-assessment on the Elementary Students' Attitude toward Environment. Teacher Education, 46(2), 1-13.)
- 박연주(2009). 수학 일기쓰기 형식의 자기평가 활동이 학생의 학업성취도 및 수학적 성향과 태도에 미치는 영향. 국민대학교 석사학위논문. (Park, Y.-J. (2009). The effects of self-evaluation activity through mathematics diary writing format on a student's study achievement, mathematical disposition and attitude . Master's Thesis, Kook min Education University, Seoul Republic of Korea.)
- 박윤영(2013). 자기평가가 하위권 학생의 읽기전략 수업과 자기 주도 학습 태도에 미치는 효과. 한양대학교 석사학위논문. (Park, Y.-Y. (2013). A Study on the Effects of Self-Evaluation on Low Level Students' Reading Strategy Lesson and their Self-Directed Learning Attitude . Master's Thesis, Kook Hanyang University, Seoul Republic of Korea.)
- 박지숙(2009). 수학학습에서 반성적 사고를 수반한 자기평가학습이 수학 불안 및 학업성취도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문. (Park, J.-S. (2009). The effects of self-evaluation learning through reflective thinking on mathematics anxiety and academic achievement. Master's Thesis, KoreaNational University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
- 배성철(2013). 수학 학습에 대한 학생들의 정의적 특성 분석. 교과교육연구. 6(2). 103-112. (Bae, S.-C. (2013). Analysis on Students' Affective Characteristics in Mathematical Learning. The J ournal of Curriculum and Instruction Studies. 6(2). 103-112.)
- 오영호(2003). 수학 학습에서 자기주도적 학습과 자기평가의 효과에 관한 연구. 동국대학교 석사학위논문. (Oh, Y. (2003). A Study on the Effect of Self Directed Learning and Self Evaluation in Mathematics Learning. Master's Thesis, Dongguk University, Seoul. Republic of Korea.)
- 우옥희(2000). 문제중심학습이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결 과정에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문 (Woo, O.-H. (2000). The Effects of a PBL(Problem-Based Learning) on the Problem Solving Process of Students by Their Meta-cognitive Levels. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
- 이소정(2007). 자기조절 학습전략이 사회과 학업성취도에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문 (Lee, S.-J. (2007). The Effects of the Self-Regulated Learning Strategies on Social Studies Academic Achievement. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
- 이수경(2006). 메타인지 학습전략에서 자기평가 활동이 학업성취도에 미치는 영향. 국민대학교 석사학위논문 (Lee, S.-K. (2006). The effect of activity self-evaluation in learning strategy of meta cognition on the students' meta cognition and learning achievement. Master's Thesis, Kook Min University, Seoul Republic of Korea.)
- 이지은.황우형. (2014). 수학저널 쓰기학습에서 자기조절학습전략의 양상, 한국학교수학회논문집. 17(4), 568-587. (Lee, J.-E., ,Whang, W.-H. (2014). Aspects of Self-Regulated Learning Strategy in mathematical journal writing. Journal of the Korean School Mathematics. 17(4). 568-587.)
- 이지현(2000). 수학 교과에서 자기평가 학습에 대한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문 (Lee, J.-H. (2000). Impact of Self-Evaluation Training on Mathematics Learning. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
- 장영란(2015). 자기성찰 학습일지 작성 및 피드백 유형이 자유학기제 중학교 학습자의 영어 어휘, 문법 및 자기 주도적 학습에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문 (Jang, Y.-R. (2015). The Effects of reflective journal writing and feedback on the vocabulary, grammar, and self-directed learning of korean middle school students under the free semester system. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
- 정미경(2012). 자기 평가 전략을 활용한 수정하기가 쓰기에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문 (Jeong, M.-K. (2012). The Effects of Revision Based on Self-Assessment Strategy in Writing. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
- 정현호(2007). 자기평가가 자기주도적학습 능력과 수학학습불안 해소에 미치는 영향. 인천대학교 석사학위논문 (Jeong, H.-H. (2007). The Effect of Self-Assessment on Self-Direct Learning Ability and the Solution to Math-Learning Anxiety. Master's Thesis, Incheon University, Incheon. of Korea.)
- 최수진(2012). 수학교과에서 자기평가 수업이 정의적 영역과 학업성취도에 미치는 효과. 이화여자대학교 석사학위논문. (Choi, S.-J. (2012). Effect of Self-Assessment Lesson on Affective Domain and Scholastic Achievement in Mathematics Subject. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
- 최승현(1999). 수학교과에서의 자기평가. 학교수학, 1(1). 123-133. (Choi, S.-H. (1999). Self-Assessment in Mathematics. School Mathematics. 1(1). 123-138.)
- 한화정(2001). 자기평가중심의 포트폴리오가 중학교 영어 쓰기학습에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문 (Han, H.-C. (200). A Study of the influences of self-evaluation centered portfolio assessment on the secondary English writing class. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
- Bloom, B. L. Border(1950). The problem solving processes of college Students. Chicago: University of Chicago Press.
- Dickinson(1987). Self-instrument in language. New York: Cambridge University Press.
- Kenny, P. A. & Silver,E.A.(1993). Student self-assessment in mathematics, In N. L. Webb & A. F. Coxford (Eds.), Assessment in the mathematics classroom: 1993 Yearbook. Reston, VA :National Council of Teachers of Mathematics.
- Moon, J. & Schulman,L. (1995). Finding the connections :Linking assessment, instruction, and curriculum in elementary mathematics. Ports mouth, NH: Heinemann.
- Pintrich, P.R. & De Groot E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), pp. 33-50. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
- Zimmerman, B. J. (1986). Becoming a self-regulated learner: Which are subprocesses? Contemporry Educational Psychologist, 11(4), 307-313. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5