Abstract
The purpose of this study is to verify the effect of Interdisciplinary course for improving the competency of collegiate Interpersonal & Cooperative Skills, Resources-Information-Technology Processing & Application and Communication. The course proved to be effective based on the result for examination of difference between the experimental group of 43 students who took the interdisciplinary course and the control group of 44 students who did not take that course of the second semester of H university in 2015. The study applied the method of Paired-sample T-Test to investigate the difference of Interpersonal & Cooperative Skills, Resources-Information-Technology Processing & Application and Communication and their sub-skills between the two participant groups. As a result, Interdisciplinary course had an effect on improvement of Interpersonal & Cooperative Skills and it's sub skills; however, it had no effect on improvement of Resources-Information-Technology Processing & Application and Communication competency and their sub-skills. The results provide theoretical and practical implications for the interdisciplinary course and core competence of college students. They suggest that interdisciplinary course design should be more careful to improve students' competency on Resources-Information-Technology Processing & Application and Communication competency than before.
본 연구의 목적은 학부생 대상 학제간 융합 전공수업이 수강생의 대인관계, 자원 정보 기술의 활용, 의사소통 역량 향상의 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 학제간 융합수업 수강생 43명을 실험집단으로, 융합수업과 관련이 없는 교과목 수강생 44명을 통제집단으로 나누었다. 각 역량 및 하위영역의 역량 향상 정도를 알아보기 위해 집단 내변화량 차이 대응표본 t-검정, 사후검사 집단 간 차이 독립표본 t-검정을 시행하였다. 연구결과, 학제간 융합수업은 대인관계 역량 향상에는 통계적으로 유의미한 차이를 보였으나, 자원 정보 기술의 활용 역량과 의사소통 역량은 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이러한 결과는 학제간 융합수업 설계 시, 기존의 자원 정보 기술의 활용과 의사소통 역량 향상 활동에 대한 수정이 필요함을 시사한다. 본 연구는 대학생 핵심역량 진단평가 도구를 활용하여 융합수업의 효과를 검증한 것으로서 핵심역량 기반 융합수업의 경험적 연구 사례로서 의의가 있다.