A Study on Phenomenon 'Play of Words' in Modern Russian Advertising Language

현대 러시아 광고언어에 있어서의 '언어유희' 현상에 대한 연구

  • Received : 2016.02.09
  • Accepted : 2016.03.10
  • Published : 2016.03.30

Abstract

The purpose of this article is to represent the types of advertising in the modern Russian language as 'Play of Words' (игра слов). The causal reason for this phenomenon is studied from the result of certain characteristics of advertising. The definition and characteristics of the language of the advertisement are analyzed in achieving the goal, as these factors reveal how language is used to maximize the effectiveness of the advertising. Academic research is needed in the collaborative fields of linguistics, psychology, economics, sociology, marketing, literature, art, and music. Modern advertisement is mixed with semiotic objects that consist of display, sound, and texts. While this study is not complete, the acknowledgement of the phenomenon 'Play of Words' between the creators of advertising and the consumer is undeniable. On one hand, advertising is recognized by linguists as the main factor that destroys the literary language. It represents the distortion of a standard language norm, as opposed to formal linguistic means used in advertising. In this research, we pay attention to the frequent use of foreign language borrowings and incorrect representation of foreign words, slang and jargon, that occur in misspelled usage of literary norms. The features that are revealed in this article are helpful to understand the purpose of advertising.

이 글의 목표는 현대 러시아 광고언어에 있어서 어떤 유형의 '언어유희'(игра слов) 현상이 나타나고 있으며, 이는 광고의 어떤 특징 때문에 연유하는지에 대해 밝히는 것이다. 이러한 목표를 달성하기 위해 광고의 정의 및 광고언어의 특징을 살펴보고, 광고의 효과를 극대화하기 위해 언어를 어떻게 이용하고 있는지를 밝힐 것이다. 광고 연구에 있어서 필요한 학문은 언어학을 비롯하여 경제학, 심리학, 사회학, 마케팅, 문학, 예술학, 음악 등으로 아주 다양하다. 이는 현대의 광고가 화면과 소리, 그리고 텍스트가 결합되는 기호학적 대상이기 때문이다. 본 연구에서는 비록 이렇게 다양한 부분을 한꺼번에 연구할 수 없지만 광고 텍스트들에서 나타나는 언어유희 현상을 중심으로 광고 기획자와 소비자가 인식하는 언어유희 현상에 대한 인식에 대해 밝히고자 한다. 광고는 언어학자들에 의해 그 해당 언어를 파괴하는 주범으로 인식되어 온 측면도 있는데, 이는 광고에 사용되어지는 비문법적인 문장 생성이나 비문법적인 단어 표현, 외국어의 남발 및 잘못된 외래어 표기, 비속어 및 은어의 잦은 사용, 맞춤법 등 어문규범의 파괴가 그 원인이다. 이러한 것들이 광고의 어떤 목적을 위해 이루어지는 것인지 밝히고자 한다.

Keywords