DOI QR코드

DOI QR Code

Has the Gap of Fiscal Self-sufficiency Rates of 16 Provincial Governments Been Narrowed?

우리나라 광역자치단체의 재정자립도 격차는 줄어들고 있는가

  • 지은초 (중앙대학교 일반대학원 경제학과) ;
  • 박완규 (중앙대학교 경제학부)
  • Received : 2016.07.21
  • Accepted : 2016.09.09
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The main purpose of this study is to investigate whether the gap of fiscal self-sufficiency rates of 16 provincial governments in Korea has been narrowed and to suggest some remedies based on the empirical results. The panel data set from 1998 to 2013 is used and pooled OLS and system GMM regression techniques are employed. The fiscal self-sufficiency rates show downward trend and ${\beta}-convergence$ exists in absolute and conditional convergence analysis. The speed of conditional convergence anlysis is proved to be faster than that of absolute analysis. Both metropolitan cities and prefectures show convergence of fiscal self-sufficiency rates. We have found out that in the case of metropolitan cities, the proportion of workers in the tertiary industry has positive effect on fiscal self-sufficiency rates and in the case of prefectures number of cars per capita has positive effect. And in both cases increase in old population has negative effect.

본 연구는 우리나라 16개 광역자치단체의 재정자립도 격차가 줄어들고 있는지 여부를 분석하고 그에 따른 해결책을 마련하기 위해 1998~2013년까지 총 16년간의 패널 데이터를 구축하고 Pooled OLS, 시스템 GMM 분석을 실시하였다. 재정자립도의 추이를 살펴본 결과, 시간이 지남에 따라 하향하는 추세를 보였으며, 광역자치단체를 대상으로 한 ${\beta}$-수렴 분석에서 절대적, 조건부 수렴 모두 재정자립도의 수렴이 나타났다. 또한 노인인구, 실질 GRDP, 인구밀도 변수를 통제한 조건부 분석 시 절대적 수렴보다 더 빠르게 수렴하는 것을 확인하였다. 특 광역시와 도를 나누어 분석한 결과, 특 광역시와 도 모두에서 재정자립도의 절대적, 조건부 수렴현상을 확인하였으며 도보다 특 광역시에서 빠르게 수렴이 진행되고 있었다. 단체별 지역 환경 및 재정운영의 차이에 따라서 재정자립도의 결정요인이 다를 것으로 판단하여 결정요인분석을 실시한 결과, 특 광역시의 경우, 3차 산업 취업자 비중 변수가 재정자립도에 긍정적인 효과를 가지며, 도에서 1인당 자동차 등록대수 변수는 재정자립도에 긍정적인 영향을 주고, 노인인구의 증가는 재정자립도에 부정적 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김성태, 2014, 우리나라 지방재정지출의 수렴 분석, 디지털융복합연구, 12(7), pp.65-76 https://doi.org/10.14400/jdc.2014.12.7.65
  2. 김정훈, 2010, 재정분권과 지역경제 성장의 수렴, 한국조세연구원
  3. 김지욱, 2004, 한국패널자료를 이용한 지역경제 수렴화 연구,서울도시연구, 5(4), pp.93-103
  4. 김지욱, 2011, 패널자료를 이용한 한국 지역소득 확률수렴성과 수렴클럽 분석, 경제학연구, 59(3), pp.53-80
  5. 김지욱, 2012, 서울시 자치구 재원조달능력 및 재정력 격차 수렴성 연구, 서울도시연구, 13(3), pp.1-14
  6. 남병탁, 2010, 글로벌 아웃소싱이 제조업 임금불평등에 미친 영향, 경제학연구, 58(4), pp.133-156
  7. 류덕현, 2013, 재정준칙의 재정건전화 효과 분석, 재정학연구, 6(1), pp.1-26
  8. 민인식.최필선, 2012, 패널데이터 분석, 서울: 지필미디어
  9. 박완규, 2009, 지역 간 경제력 격차는 줄어들고 있는가?, 응용경제, 10(1), pp.197-223
  10. 박완규, 2010, 지방자치단체의 경제력 격차에 대한 분석-GRDP 대리변수를 이용하여, 지역연구, 26(4), pp.75-101
  11. 박완규.이경진, 2010, 우리나라 지역경제력의 수렴현상에 대한 분석-기초자치단체를 중심으로, 지방정부연구, 14(4), pp.189-210
  12. 박완규.이종철, 2001, 우리 나라 지방재정 불균등의 실태와 원인분석, 재정논집, 16(1), pp.209-228
  13. 박완규.지은초, 2015, 우리나라 사회복지 재정지출이 지역 경제 성장에 미치는 영향: 시, 군 지역을 중심으로, 사회복지정책, 42(1), pp.81-101
  14. 서정섭, 2011, 지방자치단체 사회복지지출의 영향분석과 구조개선방안, 한국지방행정연구원
  15. 여준호, 2009, 일자리 증가가 지역 인구유입과 재정자립도에 미치는 영향 분석, 농업경제연구, 50(4), pp.87-101
  16. 오연천, 1988, 지방재정자립도 산정방식의 한계와 지방재정력측정지표의 활용방안, 행정논총, 26(2), pp.267-293
  17. 이순배, 2008, 시군 재정자립도의 내생적 결정요인 분석: 인구규모별 횡단면 분석, 한국지방재정논집, 13(2), pp.27-51
  18. 정윤한, 2008, 지방재정의 쟁점: 지방재정의 현황과 운영형태, 지방재정과 지방세, 10, pp.156-164
  19. 주만수, 2009, 지방재정은 수렴하는가?, 응용경제, 11(3), pp. 147-172
  20. 주만수, 2011, 지방재정의 의존성과 의존재원의 추이 분석, 한국지방재정학회 세미나자료집, 6, pp.23-44
  21. 최성은, 2010, 사회복지 재정지출과 지방재정 부담에 관한 연구, 한국보건사회연구원
  22. 홍서빈.주만수, 2011, 자치구 재정의 장기 수렴성 분석, 재정학연구, 4(3), pp.67-94
  23. Acemoglue, D., 2009, Introduction to modern economic growth, New Jersey: Princeton University Press
  24. Arellano, M. and Bond, S., 1991, Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment equations, The Review of Economic Studies, 58(2), pp.277-297 https://doi.org/10.2307/2297968
  25. Arellano, M. and Bover, O. (1995). Another look at the instrumental variable estimation of errorcomponents models, Journal of Econometrics, 68(1), pp.29-51 https://doi.org/10.1016/0304-4076(94)01642-D
  26. Maki-Arvela, P., 2002, Testing the Neoclassical Model of Regional Economic Growth: A Panel Data Approach across the Finnish Provinces, 1973-1996, The Review of Regional Studies, 32(2), pp.223-253
  27. Barro, R. J., 1987, Government Spending, Interest Rate, Prices, and Budget Deficits in the United Kingdom, 1701-1918, Journal of Monetary Economics, 20(2), pp.221-247 https://doi.org/10.1016/0304-3932(87)90015-8
  28. Barro, R. J. and Sala-i-Martin, X., 1992, Convergence, The Journal of Political Economy, 100(2), pp.223-251 https://doi.org/10.1086/261816
  29. Blundell, R. and Bond, S., 1998, Initial conditions and moment restrictions in dynamic panel data models, Journal of econometrics, 87(1), pp.115-143 https://doi.org/10.1016/S0304-4076(98)00009-8
  30. Islam, N., 1995, Growth empirics: a panel data approach, The Quarterly Journal of Economics, pp.1127-1170
  31. Koopmans, T. C., 1965, On the Concept of Optimal Economic Growth in Econometric Approach to Development Planning, Chap(4), pp.225-287
  32. Levin, A., Lin, C. F., and Chu, C. S. J, 2002, Unit root tests in panel data: asymptotic and finite-sample properties, Journal of econometrics, 108(1), pp.1-24 https://doi.org/10.1016/S0304-4076(01)00098-7
  33. Skidmore, M., Toya, H., and Merriman, D., 2004, Convergence in Government Spending: Theory and Cross-Country Evidence, Kyklos, 57(4), pp.587-620 https://doi.org/10.1111/j.0023-5962.2004.00270.x
  34. Skidmore, M. and Deller, S., 2008, Is local government spending converging?, Eastern Economic Journal, 34(1), pp.41-55 https://doi.org/10.1057/palgrave.eej.9050019
  35. Solow, R. M., 1956, A Contribution to the Theory of Economic Growth, The Quarterly Journal of Economics, 70(1), pp.65-94 https://doi.org/10.2307/1884513